اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از گذشت 50 سال

قنات بروی فرخشهر بازگشایی شد

خبرگزاری فارس: رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری گفت: قنات بروی فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد پس از گذشت 50 سال بازگشایی شد.

قنات بروی فرخشهر بازگشایی شد

طاهر نوربخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر خسارات بسیاری بر میزان سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش میزان آبدهی منابع آبی استان بر جای گذاشته است که این مسئله اهمیت صیانت از منابع آبی استان را بیش از پیش ضروری می‌نماید.

وی افزود: قنات بروی فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد که یکی از قنات‌های قدیمی این استان است به ‌علت بی‌توجهی مردم و مسئولان مسدود شده بود که در سال‌جاری با تلاش بسیار و رفع موانع سد کننده این قنات مجدداً احیا شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

نوربخش میزان آبدهی این قنات را در گذشته 700 تا یک هزار لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال اثرات مخرب پدیده خشکسالی میزان آبدهی این قنات به 100 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این قنات با طول 3 هزار و 500 متر، آب مورد نیاز بیش از 300 هکتار از اراضی کشاورزی واقع در منطقه را تأمین می‌کند.

وی بروز سیلاب‌ها را از دیگر عوامل تهدیدکننده قنات‌ها عنوان کرد و افزود: ساخت و ساز مسکن و جاده در حریم قنات‌ها و سهل‌انگاری آبداران و کشاورزان ذی‌نفع از دیگر خطرات تهدیدکننده برای قنات‌های این استان به‌شمار می‌رود.

نوربخش با اشاره به قنات‌های قدیمی این استان، گفت: قنات سامان، قنات جعفرآباد سفیددشت، قنات آقا و قنات شلمزار از جمله قنات‌های با قدمت بیش از 500 سال در این استان هستند.

وی با بیان اینکه قنات در 40 کشور سابقه دارد و هنوز در برخی از این کشورها فعال است، تصریح ‌کرد: با این حال در بیشتر کشورها قنات‌ها نابود شده و با پیشرفت سریع فناوری و مدرنیسم، جوامع و دولت‌ها به این موضوع بی‌توجه شده‌اند و حفر چاه برای دستیابی سریع‌تر به آب‌، جای قنات را گرفته که البته این امر ضررهای خاص خود را دارد.

کارشناس قنات اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درباره تفاوت قنات و چاه آب گفت: بزرگ‌ترین مزیت قنات در مقایسه با چاه در این موضوع است که قنات افت سطح آب در سفره زیرزمینی ایجاد نمی‌کند، در واقع بیشترین تاکید محققان و پژوهشگران بر این نکته است که قنات در واقع به عنوان زهکش عمل کرده و مانع از افت سطح آب می‌شود.

نوربخش با بیان اینکه قنات روشی پاک برای استحصال آب است، گفت: وقتی از چاه‌ها بیش از ظرفیت سفره برداشت شود، سطح آب زیرزمینی افت کرده و نخستین نتیجه آن خشک شدن قنات است.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول