اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خبر داد

دریافت کد آبزی‎پروری برای حمایت از صنعت خاویار پرورشی در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان از دریافت کد آبزی‎پروری برای حمایت از صنعت خاویار پرورشی در استان خبر داد.

دریافت کد آبزی‎پروری برای حمایت از صنعت خاویار پرورشی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان سید مصطفی عقیلی‎نژاد پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران استان ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: یکی از نگاه‎های توسعه صنعت، پرورش ماهیان خاویاری است و برای اینکه محصول به مرحله تولید برسد و قابل صادرات باشد باید نگاه ویژه‎ای در این خصوص لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ماهیان وحشی در دستور کار است تصریح کرد: اکنون تیم کارشناسی خاویار کشور در بخش خاویار وحشی فعالیت می‎کنند تا کد آبزی‎پروری یا «مراکز ای‎کیو» برای پرورش ماهیان خاویاری دریافت کنند تا در مرحله صادرات با برند خاویار صادرات ایران در عرصه رقابت حضوری چشمگیر پیدا کنیم.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با بیان اینکه گونه طاس‎ماهی «قره‎برون یا پوزه سیاه» عمده صید سواحل ایرانی دریای خزر را تشکیل می‎دهد خاطر نشان کرد: عمده تکثیر به منظور بازسازی ذخائر این گونه تشکیل شده و صادرات خاویار در گذشته نیز از این نوع ماهی بوده است.

عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه سن بلوغ فیل‎ماهی 15 تا 17 سال است گفت: سن بلوغ طاس‎ماهی 12 تا 14 سال و بعد از آن نیز طاس‎ماهی روسی عمده ذخائر منطقه روسیه و سواحل را تشکیل می‎دهد.

وی اضافه کرد: طاس‎ماهی شکم برهنه یا «شیپ» نیز 12 الی 14 سال طول می‎کشد تا به سن بلوغ برسد؛ همچنین گونه ازون‎برون یا «پوزه‎دراز» طی پنج الی هفت سال به مرحله بلوغ می‎رسد و به نسبت ماهیان خاویاری دیگر از سن بلوغ کمتری برخوردار است.

به گفته مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان، خاویار اوزن‎برون کوچک‎ترین سایز و قیمت را در میان سایر ماهیان خاویاری دارد و خاویار بلوگا نیز بیشترین خاویار را داراست.

عقیلی‎نژاد در خصوص سیلاب اخیر و میزان خسارت به ماهیان خاویاری خاطر نشان کرد: افزایش میزان بارندگی باعث بالا رفتن دبی آب رودخانه‎ها به ویژه ورودی آن به دریا شد که این مسئله سبب تخم‎ریزی طبیعی ماهیان خاویاری پس از وقفه طولانی ‎مدت شد.

انتهای پیام/ز20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول