اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه مجلس

افزایش اشتغال روستایی حاشیه‌نشینی در شهرها را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: افزایش شغل و رفاه در روستاها می‌تواند حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

افزایش اشتغال روستایی حاشیه‌نشینی در شهرها را کاهش می‌دهد

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طرقبه از عزم و اراده مجلس نهم برای آبادانی و توسعه روستاهای کشور خبر داد و اظهار کرد: توجه ویژه به مسکن روستایی و برطرف کردن مشکل آب شرب و گاز روستایی در اولویت برنامه‌های مجلس برای توسعه روستاها در سال 90 و 91 است.

نماینده شهرستان‌های طرقبه شاندیز و چناران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز ما در کنار تأمین امکانات رفاهی و فرهنگی تقویت اشتغال روستایی است و ما هر چقدر روستاها را آباد کنیم ولی شغلی در روستا وجود نداشته باشد، باز هم شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها برای کسب کار خواهیم بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: برای تقویت اشتغال روستایی در مجلس هفتم کار بزرگی شکل گرفت بدین صورت که زمین‌های کشاورزی بدون نیاز به تغییر کاربری بتواند تبدیل به زمین برای صنایع تبدیلی شود تا روستائیان بتوانند تولیدات خود را به صورت محصولات فرآوری به بازار مصرف ارائه دهند.

دهقان افزود: این قانون، کار را برای روستائیان آسان کرد به صورتی که به دور از بروکراسی اداری فقط نیازمند تهیه مجوز از جهاد کشاورزی شهر خود هستند.

رئیس کمیسیون توسعه روستایی در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس گفت: در سال‌های اخیر پرداخت وام‌های کوچک اشتغال که در دولت نهم و دهم به آن توجه ویژه‌ای شد باعث حل مقدار زیادی از مشکلات روستائیان در امر اشتغال شد و باید این مسیر با قوت بیشتری ادامه یابد.

نماینده شهرستان های طرقبه شاندیز و چناران تأکید کرد: در زمینه‌های رفاهی و فرهنگی که به عمران و آبادانی روستاها مرتبط  است وضعیتمان نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است و ما امروز در بعضی از روستاها زمین ورزشی یا ورزشگاه داریم و یا در برخی دیگر زمین بازی برای کودکان خردسال داریم.

دهقان گفت: ما اعتقاد داریم که روستائیان وقت زیادی برای پیگیری مسائل و حقوق خود ندارند به همین دلیل ما به طور مشخص و با تصویب قانون سهم ویژه ای را برای روستائیان مشخص کرده‌ایم.

نماینده طرقبه شاندیز و چناران با اشاره به تصویب مجلس برای تخصیص هشت و نیم درصد اعتبارات هر استان به صورت الزام برای  طرح‌های هادی روستایی اعلام کرد: امروزه بسیاری از روستاها دارای راه آسفالته شده اند که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه مسئولین به روستاها است.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته 40 درصد اعتبارات استانها به

آبرسانی ، راهسازی، بهسازی و اشتغال روستایی هدایت شد و نتیجه آن عمران و آبادانی بسیاری از روستاها در طول این مدت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: در زمینه راه آسفالته و آب شرب شاخص ما رشد بسیار خوبی داشته است ولی با این رشد ما هنوز کاستی‌های فراوانی در این زمینه داریم.

دهقان تصریح کرد: شاخص‌هایی که ما برای توسعه روستاها داریم شامل بحث رفاه ، اشتغال و درآمد است.

نماینده شهرستان‌های طرقبه شاندیز و چناران تأکید کرد: باید روستاها به مکانی برای زندگی راحت تبدیل شوند و روستائیان باید به مانند مردم شهرها بتوانند از امکانات رفاهی اولیه برخوردار شوند.

وی با اشاره به جمعیت 800 هزار نفری حاشیه نشین شهر مشهد که حدود 80 درصد آنان را روستائیان مهاجر تشکیل داده اند خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شغل در روستاها افزایش بیشتری داشته باشد و با برقرسانی ، آبرسانی و دیگر امکانات رفاهی از رشد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ مانند مشهد جلوگیری کنیم.

دهقان در پایان مشاغل خانگی روستایی از جمله دامپروری و صنایع دستی را کمک بسیار خوبی برای رشد اقتصادی و بازار کار روستاییان دانست و اظهار داشت: با تخصیص تسهیلات کمتر نسبت به شهرها می‌توانیم در روستاها شغل بیشتری ایجاد کنیم و از حاشیه نشینی شهرها بکاهیم. 

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول