اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

تولید 2500 تن عسل در مازندران

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از 99 درصد کلنی‌های زنبور در مازندران مدرن هستند که از این تعداد کلنی زنبور 2 هزار و 507 تن عسل در سال برداشت می‌شود.

تولید 2500 تن عسل در مازندران

حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: از اول تا ششم مهر ماه امسال تمام زنبورستان‌های کشور سرشماری می‌شوند. برای صدور شناسنامه زنبور عسل داشتن حداقل 40 کلنی زنبور عسل ضروری است.  

نگهدار گفت: استان مازندران با شرایط اقلیمی مناسب و وجود انواع باغات به ویژه مرکبات، جنگل‌ها و مراتع ییلاقی از تنوع چشمگیری از نظر انواع گل‌ها در فصول مختلف سال برخوردار است.

* 3 نوع عسل در مازندران تولید می‌‌شود

 

وی تصریح کرد: به‌دلیل تنوع گونه‌های گیاهی عمدتاً سه نوع عسل در استان تولید می‌‌شود که عسل بهاره(عسل مرکبات) عسل تابستانه ( عسل جنگلی در اواسط تابستان) و عسل ییلاقی (عسل آویشن، گون، و ... در اواخر تابستان) توسط زنبورداران منطقه با کیفیت عالی برداشت می‌شود.

نگهدار افزود: بیش از 99 درصد کلنی‌های زنبور در مازندران مدرن هستند که از این تعداد کلنی زنبور 2 هزار و 507 تن عسل در سال برداشت می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی داشته  و مازندران در تولید عسل رتبه چهارم کشور را دارد.

* مازندران رتبه پنجم تولید کلنی زنبور در کشور

وی با بیان اینکه مازندران رتبه پنجم تولید کلنی زنبور در کشور را دارد، بیان داشت: 346 هزار کلنی زنبور در استان وجود دارد که زمینه اشتغال 4 هزار و 500 نفر در استان را ایجاد کرده است.

نگهدار تصریح کرد: شهرستان بابل از نظر تعداد کلنی و تولید عسل در مازندران رتبه اول و آمل بیشترین بهره‌بردار را در این زمینه دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بعد از هدفمندی یارانه‌ها شکر و دارو در صنعت زنبور به صورت آزاد است.  یارانه به این بخش تعلق نمی‌گیرد و فقط در صورت بروز بیماری خاص یا وقوع حوادث خشکسالی و حوادث غیرمترقبه از طریق دامپزشکی دارو تعلق می‌گیرد.

* زنبورداران از طریق بیمه حمایت می‌شوند

نگهدار گفت: زنبورداران از طریق بیمه حمایت می‌شوند که بیش از 50 درصد تعرفه بیمه زنبورستان از طریق دولت پرداخت می‌شود که از طرف زنبورداران مورد استقبال قرار گرفت.

وی درباره صادرات کلنی‌های زنبور عسل به خارج از کشور گفت: همانطور که زنبوردار تولید موم، گرده، ژل رویال و ملکه می‌کند می‌تواند کلنی زنبور عسل تولید و آن را بفروشد و صادر کند که یک حسن است و دلیل بر ناتوانی نیست. این  مزیت نسبی است و زنبورداران باید به سمتی بروند که در بخش صادرات موفق باشند.

* زنبورداران باید برای تعویض ملکه هر دو سال یک بار اقدام کنند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: زنبورداران باید برای تعویض ملکه هر دو سال یک بار اقدام کنند ملکه در سال اول 75 درصد قدرت تخم‌گذاری و مقدار آن در سال دوم 25 درصد است که تعویض ملکه امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: زنبورها با گرده افشانی موجب افزایش چند برابری محصولات باغی و زراعی می‌شوند اما این امر در بین کشاورزان و باغداران ناآشنا  است و از زنبورداران اجاره دریافت می‌کنند و آنها را مزاحم تلقی می‌کنند که باید در این مورد اطلاع‌رسانی شود.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول