اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

اجرای پروژه اصلاح نژادی دام سنگین در مازندران

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پروژه اصلاح نژادی دام سنگین در مازندران به صورت پایلوت با موفقیت به پایان رسید.

اجرای پروژه اصلاح نژادی دام سنگین در مازندران

حسین نگهدار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری بیان داشت: در راستای اجرای پروژه اصلاح نژادی دام سنگین (گاومیش) عملیات همزمانی فحلی روی پنج راس گاو میش در واحد گاومیش‌داری در روستای ولوجا شهرستان میاندرود صورت گرفت که سه راس گوساله (دو راس نر و یک راس ماده) متولد شدند. 

وی با اشاره به اینکه در اجرای عملیات پروژه فوق از اسپرم‌های گاومیش ایتالیایی استفاده شده، تصریح کرد: گاومیش‌های ایتالیایی توان تولید حدود هفت تن شیر در یک دوره شیرواری را دارا هستند، در صورتی‌ که گاومیش‌های پرتولید مازندران حداکثر دو تن در یک دوره شیرواری شیر تولید می‌کنند.

نگهدار خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه اصلاح نژادی در گاومیش‌های استان مازندران حدود یک تن افزایش شیر را در نتایج آنها داشته باشیم و از آنجایی‌که درصد باروری در گاومیش‌ها در شرایط عادی حدود 25 تا 30 درصد است در اجرای عملیات همزمانی و اصلاح نژادی در گله مذکور، عملکرد باروری تا 60 درصد افزایش داشته است.

این مسئول یادآور شد: وزن گوساله ماده به دنیا آمده حدود سه کیلوگرم و گوساله‌های نر حدود چهار کیلوگرم بیشتر از گوساله‌های گاومیش مازندرانی بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان اذعان داشت: استان مازندران دارای 5 هزار و 920 راس گاومیش است که تولید شیر سالانه آن بیش از 4 هزار و 600 تن و گوشت آن نیز بیش از 277 تن است.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول