اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد

تولید 1.300 ‌هزار اصله نهال شناسنامه‌دار در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما در یک سال گذشته با تولید بیش از یک میلیون و 300 هزار اصله نهال شناسنامه‌دار توانسته‌ایم نیاز داخل استان و برخی از استان‌های همجوار را برطرف کنیم.

تولید 1.300 ‌هزار اصله نهال شناسنامه‌دار در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی در شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: ما با خرید و کشت نهال به شکل گسترده در سطح استان به نوسازی باغات و توسعه اراضی مستعد در این زمینه پرداختیم به طوری که با تکیه بر تولید داخل استان قادر هستیم بهترین ارقام محصولات باغی را تولید و روانه بازار مصرف کنیم.

وی تصریح کرد: با کمک کارشناسان و محققان تولید نهال‌های متنوع و مثمر در دستور کار قرار گرفته است و ما متناسب با شرایط و اقلیم استان سعی کردیم تولیدات خود را به شکل انبوه و با تنوع ویژه داشته باشیم.

نیکشاد خاطر نشان کرد: استان اردبیل توانایی صدور نهال به سایر استان‌ها را دارد که اجرای این طرح سبب افزایش تعداد درختان در واحد ثبت شده و کوتاه بودن نهال‌ها نیز برداشت آن راحت‌تر و با بهره‌وری بیشتر شده است.

این مسئول اصلاح باغات و جایگزین کردن نهال‌های درجه دو و سه را از اولویت‌ها توصیف کرد و ادامه داد: در سال‌جاری با فعالیت 9 نهالستان مجوزدار حجم تولیدات افزایش یافته و به تبع بهره‌وری‌ها نیز ارتقا یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که محصولات باغی استان در بیش از 35 هزار هکتار عمل‌آوری و برداشت می‌شود، اضافه کرد: گونه انجیر و انار در شمال استان و درختان دانه‌دار و هسته‌دار در مناطق جنوب از مهم‌ترین اولویت توسعه باغات در استان اردبیل است.

به گزارش فارس، معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام این‌که مشگین‌شهر، اردبیل و دشت مغان از اراضی پرمحصول و دارای تنوع تولیدی است، بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی که در این استان وجود دارد به نظر می‌رسد تولیدات در کنار تنوع از کیفیت مطلوب نیز برخوردار است.

نیکشاد افزایش 20 درصدی در محصولات باغی و حدود 10 درصدی در محصولات زراعی را یادآور شد و گفت: بیش از 780 هزار هکتار از اراضی قابل کشت استان به کشت انواع محصولات اختصاص یافته است که از این میزان کمتر از یک سوم آبی و مابقی دیم هستند.

وی ضرورت توجه به آبیاری مدرن را خاطر نشان کرد و افزود: در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان شروع شده که امیدواریم با به ثمر نشستن آنها تولیدات با کیفیت و متنوع و بهره‌وری مناسب را در این بخش شاهد باشیم.

نیکشاد تصریح کرد:‌ در صورت برطرف شدن مشکل اعتباری در بحث ترویج که رقم اختصاص یافته به آن بسیار محدود و ناچیز است، انتظار می‌رود با ترویج و آموزش‌های مستمر در این حوزه بتوانیم با بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم یک فضای مناسب تولید را به وجود آوریم.

انتهای پیام/‌ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول