اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور کارشناسان مرمت آثار فرهنگی آستان قدس صورت گرفت

بررسی حفاظتی بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان در کتابخانه آستان قدس

خبرگزاری فارس: به مناسبت ماه مبارک رمضان، قرآن بایسنقری بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان با حضور کارشناسان اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مورد بررسی حفاظتی و مرمتی قرار گرفت.

بررسی حفاظتی بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان در کتابخانه آستان قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، استاد مرمت‌کار اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان اظهار کرد: در این عملیات اوراق این قرآن که در ابعاد 105*180 سانتی‌متر در مخزن مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، از محفظه مخصوص خود خارج شد و پس از تورق، گردگیری و پاکسازی، مورد بررسی حفاظتی مرمتی قرار گرفت.

هادی دهقان‌پور خاطرنشان کرد: در این روند و پس از انجام اقدامات حفاظتی، ‌اوراق در محفظه قرار داده شد و به منظور حفاظت بیشتر برگه‌های نازک کاغذ دست‌ساز بین ‌اوراق آن قرار داده شد.

وی در ارتباط با این قرآن تشریح کرد: قرآن بایسنقری در قرن 9 هجری قمری توسط بایسنقر میرزا، فرزند شاهرخ تیموری و گوهرشاد آغا به خط محقق کتابت شده است.

دهقان‌پور افزود: این قرآن در چند صد برگ به کتابت درآمده که هم‌اکنون قطعات و برگ‌هایی از آن در شماری از کتابخانه‌ها و موزه‌های بزرگ ایران و جهان حفاظت می‌شود و بیشترین تعداد و سالم‌ترین برگه‌های آن در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از 16 هزار و 500 نسخه قرآن و جزوه قرآنی خطی به عنوان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های معنوی جهان اسلام، قرآن‌های بسیار ارزشمندی را از سده‌های اولیه اسلامی تا عصر حاضر در خود حفظ می‌کند.

انتهای پیام/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول