اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان:

21 مسجد تاریخی کردستان احیا و مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: 21 مسجد تاریخی کردستان در سال جاری ساماندهی، احیا و مرمت می‌شود.

21 مسجد تاریخی کردستان احیا و مرمت می‌شود

امیر الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: حفظ، احیا و مرمت و ساماندهی بناها و اماکن تاریخی کردستان از اولویت‌های امسال اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و در این راستا اقدامات ویژه‌ای انجام خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: مسجد دارالاحسان، مسجد جامع بیجار، مسجد جامع دیواندره، مسجد خسروآباد گروس، مسجد خورشیدلقا خانم، مسجد و مقبره پیرمحمد، مسجد و مقبره طاقه گوره، مسجد جامع آویهنگ، مسجد شیخ محمدباقر، مسجد سمیران، مسجد وزیر، مسجد دو مناره سقز، مسجد ترجان، مسجد ملااحمد قیامتی از مساجدی هستند که در سال جاری مرمت و ساماندهی خواهند شد.

وی تصریح کرد: استحکام‌بخشی، مرمت اضطراری، احیا و ساماندهی و محوطه‌سازی از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از تخریب مساجد تاریخی سطح استان توسط کارشناسان حوزه حفظ و احیای میراث فرهنگی کردستان انجام می‌شود.

الهی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، عملیات مرمت تعدادی از این مساجد امسال به پایان می‌رسد و در صورت تخصیص اعتبارات لازم، مابقی نیز تا سال 92 به اتمام خواهند رسید.

چاپ کتابچه‌ معرفی غارهای کردستان 

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه گفت: کتابچه‌ای با عنوان غارهای کردستان به منظور معرفی 7 غار استان در تیراژ 2 هزار نسخه چاپ می‌شود.

الهی افزود: در حال حاضر تعداد 92 غار قابل ثبت در سطح استان کردستان وجود دارد که پرونده ثبتی 7 غار آن تهیه و برای ثبت ملی آماده است.

وی غارهای گلستانه، کونه کم‌تیار، غار سورآوا، کونه شم‌شمه، غار سنگان، کول تاریکه و کونه بی‌بی را از جمله غارهای معرفی شده در این کتابچه عنوان کرد که خصوصیات آنها در این کتابچه به تفصیل آمده است.

بهره‌برداری از 6 پروژه در هفته دولت

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: همزمان با آغاز هفته دولت تعداد 6 پروژه در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اجرای فاز اول ساماندهی و مرمت منزل امین‌الاسلام (موزه آبگینه)، اجرای فاز اول ساماندهی و مرمت منزل مجتهدی، کلنگ‌زنی مجتمع خدماتی رفاهی اهورا در شهرستان دهگلان، اجرای فاز اول مرمت و احیای محوطه امامزاده پیرمحمد، مرمت و ساماندهی مسجد دومناره سقز و احیا و مرمت محوطه مسجد ملااحمد قیامتی از جمله این پروژه‌ها هستند.

الهی خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 856 میلیون ریال برای اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای احداث هتل دیواندره

وی در ادامه از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای احداث هتل 3 ستاره در شهرستان دیواندره خبر داد و گفت: در حال حاضر شرکت توسعه گردشگری در حال مذاکره و عقد قرارداد با سرمایه‌گذار است.

الهی افزود: زمین احداث این هتل مشخص شده و مجموعه این واحد شامل سوئیت، اتاق‌های یک تخته و دوتخته، رستوران، لابی، کافی شاپ و مجموعه شهربازی است که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آن توسط سرمایه‌گذار آغاز خواهد شد.

در حال حاضر هتل‌های این شهرستان جوابگوی نیاز مسافران و گردشگران نیست که با احداث این هتل در مسیر دیواندره ـ بانه نیاز مسافران و گردشگران ورودی به این شهرستان‌ها برآورده خواهد شد.

آغاز کاوش اضطراری در قبرستان ملاماچه 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از آغاز عملیات کاوش اضطراری در قبرستان تاریخی ملاماچه شهرستان سقز خبر داد.

وی یادآور شد: این قبرستان در نزدیکی قلعه زیویه واقع شده و قسمت‌هایی از آن توسط افراد سودجو مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته است که اداره کل میراث فرهنگی برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو اقدام به کاوش اضطراری در این قبرستان تاریخی کرده است.

لازم به ذکر است هم اکنون هیئت باستان‌شناسی در این قبرستان تاریخی در حال کاوش اضطراری است.

احداث غرفه‌های عرضه محصولات صنایع دستی در واحدهای اقامتی

الهی ادامه داد: در راستای ترویج و تقویت هنرهای صنایع دستی و شناساندن محصولات آن به گردشگران و مسافران، سرمایه‌گذاران استان کردستان ملزم به ایجاد یک واحد تجاری عرضه محصولات صنایع دستی در واحدهای اقامتی بین راهی شده‌اند.

وی در پایان افزود: معاونت صنایع دستی استان کردستان هم موظف است که از سرمایه‌گذاران در راستای معرفی هنرهای صنایع دستی استان به مسافران و گردشگران حمایت کند.

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول