اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به اکران فیلم در ماه رمضان

سالن‌ها منتظر تماشاگران پس از افطار

خبرگزاری فارس: از آنجا که ماه رمضان چند سالی است با تابستان گرم همراه شده، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی در ساعات پس از افطار از سر گرفته می‌شود، از سوی دیگر تکاپوی شهروندان در دید و بازدید بیشتر شده و سریال‌های تلویزیونی عمده مخاطبان را به خود جذب می‌کند؛ با این حال سینما هم مخاطبان خاص خود را دارد.

سالن‌ها منتظر تماشاگران پس از افطار

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با آغاز ماه مبارک رمضان، نمایش آثار ویژه این ماه در سینماها آغاز شد و این در حالی است که برای چهارمین سال شاهد اجرای طرح اکران فیلم‌های خاص در ماه مبارک هستیم.

طرح «اذان تا اذان» و «افطار تا سحر» که امسال با عنوان جدید «طرح ویژه اکران در رمضان» اجرا می‌شود با ایده‌های جدیدی همراه است از جمله این برنامه‌ها اکران فیلم تا 2 سانس پس از وضعیت عادی خواهد بود، بلیت سینماها هم در سانس‌های فوق‌العاده نیم‌بها بوده و فیلم‌های جدید در صورت عقد قرارداد می‌توانند تا چهار هفته به ایام اکران خود اضافه کنند.

* یکی برای دوتا

معاون سینمایی حوزه هنری خوزستان درباره طرح اکران پس از افطار در ماه مبارک رمضان، می‌گوید: بعد از بازگشایی مجدد سینما اکسین در سال 88 به این نتیجه رسیدیم که چون 14 سال است که از سانس 10 شب در اهواز خبری نیست نمی‌توانیم بعد از سانس ساعت 20  به یک باره سانس ساعت 10 شب را جا بیندازیم. تا این که ماه مبارک رمضان رسید و با توجه به رکوردی که در این ماه سراغ داشتیم به نظرمان رسید فرصت مناسبی است که بعد از افطار یک سانس ویژه را در همان ساعت به صورت آزمایشی تعریف کنیم.

مجتبی آقا کوچک زاده سانس 10 شب را خانوادگی‌تر و محجوب‌تر می‌داند و می‌افزاید: اهرم‌هایی وجود دارد که مانع آمدن مخاطب در آن زمان به سینما هستند. همین الان هم سینماها مخاطب ندارد چه برسد به اینکه ماه رمضان و بعد از افطار و هم‌زمان با پخش سریال‌های مختلف باشد. کشاندن مردم به سینما سخت بود و سیاست‌های مختلفی را برای این منظور اتخاذ کردیم، بالاخره سال گذشته به این رسیدیم که در ماه مبارک رمضان قیمت بلیت را در سانس 10 شب نیم‌بها کنیم.

معاون سینمایی حوزه هنری خوزستان ابتکار برگزاری مسابقه و انجام قرعه کشی و اهدای جوایز در این سانس را از دیگر اقدامات حوزه هنری برمی‌شمارد و ادامه می‌دهد: علاوه بر این سعی شد در طول ماه مبارک رمضان برای هر دو یا سه شب یک فیلم را در سانس ویژه اکران کنیم و تلاش کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که تاکنون در سینما اکسین اکران نشده‌اند.

* اکسین؛ میزبان مهمانی رمضان

معاون سینمایی حوزه هنری خوزستان بیان می‌کند: با توجه به این‌که بعضی افراد یک سینمای خاص را به هر دلیلی برای تماشای فیلم‌ انتخاب می‌کنند، تصمیم گرفتیم فیلم‌‌های دیگر سینماهای حوزه هنری را نیز به برنامه اکران سانس ویژه اضافه کنیم. در سال 87، 10 میلیارد ریال برای سینما اکسین هزینه شد و حال این سینما از سینماهای مدرن کشور است به همین دلیل فیلم‌های سانس ساعت 10 شب در این سینما اکران می‌شود.

آقاکوچک‌زاده در خصوص برنامه امسال طرح اکران پس از افطار می‌گوید: این جمع‌بندی‌ها باعث شد تا اکران پس از افطار را امسال هم داشته باشیم و امیدواریم که پخش‌کننده‌‌های فیلم بی‌توجه به اتفاقاتی که در تهران افتاده فیلم‌ها را در اختیار ما قرار دهند و آن اتفاقات شهرستان‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهد. امسال هم سانس ساعت 10 شب با قیمت بلیت نیم‌بها و هر دو یا سه شب یک فیلم اکران می‌کنیم.

* شکست از نوع اقتصادی

معاون سینمایی حوزه هنری خوزستان می‌گوید: اکران فیلم‌ها که هزینه مضاعف دارد، بخش هدایا و کارکنان سینما که در این ماه در سینما حضور دارند هزینه‌هایی دارد که اگر بگوییم پاسخ این هزینه‌ها با فروش بلیت به دست می‌آید خوش خیالی است و خود به خود و به صورت معلومی طرح اکران پس از افطار، شکست اقتصادی دارد.

او اضافه می‌کند: انگیزه‌ این طرح پاسخ دادن به دغدغه خانواده‌هایی است که دوست دارند به سینما بیایند اما به دلیل ساعت نامناسب، روزه بودن، قیمت بلیت و یا اکران نشدن فیلم‌ها در سینما اکسین نمی‌توانند بیایند.

آقاکوچک زاده ادامه می‌دهد: در پنج شب از شب‌های ماه مبارک رمضان که از شب 19 این ماه شروع می‌شود به احترام شب‌های احیا و ایام سوگواری مولای متقیان علی (ع) اکران فیلم نداریم.

* چه فیلمی؟

فاطمه عامری یکی از جوانان اهوازی است که در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است پس از افطار به سینما برود، بدون مکث می‌پرسد: چه فیلمی؟

این نشان دهنده این واقعیت است که محتوا و ضعف موجود در این بخش، مخاطب را از سینما دور کرده است.

او در این باره می‌گوید: پس از گذراندن یک روز کاری در گرمای طاقت فرسای اهواز، فکر رفتن به سینما تا حدی دیر به ذهن می‌رسد اما اگر هم به فکر رفتن به سینما باشی، فیلم خوب روی پرده نیست.

عامری تاکید می‌کند که فیلم خوب می‌تواند مخاطب را در هر ساعتی از هرکجا به سینما بکشاند و این امر مهمی است که باید متولیان و مسئولان صنعت سینما به آن توجه کنند.

او می‌گوید: رفتن به سینما آن هم در موقع شب که به نسبت روز، دمای هوا کمتر است فکر خوبی است؛ به ویژه برای خوزستانی‌ها که خشم خورشید بر آنها زیادتر است.

به گفته او، سینما جای جوانان است و کمتر جوانی پیدا می‌شود که از فضای سینما لذت نبرد اما بازهم عنصر «چه فیلمی؟» در این میان پررنگ است.

* روی پرده نقره‌ای

در اهواز فیلم سینمایی "کیمیا و خاک" ساخته عباس رافعی از روز شنبه (31 تیر)‌ تا یک‌شنبه (اول مرداد) روی پرده رفت. فیلم سینمایی "ندارها" ساخته محمدرضا عرب از دوشنبه (دوم مرداد) تا فردای آن روز، سه‌شنبه و فیلم‌سینمایی "روزهای زندگی" به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی از چهارشنبه چهارم تا جمعه ششم مرداد به مدت سه شب روی پرده رفتند.

فیلم سینمایی "آلزایمر" ساخته احمدرضا معتمدی روزهای شنبه و یک‌شنبه ( هفتم و هشتم مرداد) و فیلم سینمایی "چیزهایی هست که نمی‌دانی" ساخته فردین صاحب‌الزمانی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ( 9 و 10 مرداد) پخش شدند.

از چهارشنبه (11 مرداد)‌ تا جمعه (‌13 مرداد) به مدت سه شب فیلم‌‌سینمایی " یه حبه قند" ساخته رضا میرکریمی اکران ‌شد. همچنین فیلم‌ سینمایی "شب" ساخته رسول صدرعاملی با هنرنمایی زنده یاد خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی و امین حیایی هم به مدت سه شب از شنبه (14 مرداد) تا دوشنبه (16 مرداد) روی پرده نقره‌ای رفت.

طرح اکران پس از افطار در سینما اکسین اهواز از سه‌شنبه (17 مرداد 91) تا شنبه (21 مرداد 91) به مدت پنج شب و به مناسبت شب‌های قدر و ایام سوگواری امام علی (ع) تعطیل است.

فیلم ‌سینمایی "اخلاقتو خوب کن" ساخته مسعود اطیابی هم روزهای یک‌شنبه و دوشنبه (22 و 23 مرداد) اکران می‌شود.

* سینما در رقابت

خلوت بودن سینما یا به قولی ریزش مخاطب تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد چون از چند عامل منطقی ناشی می‌شود. اول اینکه مردم در این یک ماه باید به گونه‌ای متفاوت از 11 ماه گذشته خود زندگی کنند و همین فاصله گرفتن از سبک روتین می‌تواند دلیل مهمی به حساب بیاید. عادت‌های روزمره مردم از جهات مختلف تغییر کرده است و باید چند روزی بگذرد تا کلیت جامعه به شرایط تازه عادت کند و بتواند رفتن به سینما را میان برنامه‌های خود جای دهد.

عامل دیگر به زمان افطار بر می‌گردد که ساعتی نزدیک به 9 شب است و در این وقت از شب شاید بیرون آمدن از خانه برای برخی از مردم دشوار باشد. امسال شبکه‌های تلویزیونی زیادی برای افطار، سریال آماده کرده‌اند و می‌توان گفت نوعی رقابت بین سینما و صدا و سیما شکل گرفته است. گذشته از آن، از شبکه‌های ماهواره‌ای هم نباید غافل شد. آنها مجموعه سریال‌های جذابی را دوبله کرده‌اند که مطابق با پسند مخاطب عامی است.

ناگفته نماند سریال‌های مختلف از شبکه‌های تلویزیونی در حال معرفی کردن خود هستند و باید به مردم قدری فرصت داد تا از میان دو گزینه دنبال کردن یک سریال و تماشای یک فیلم سینمایی روی پرده، یک مورد را انتخاب کنند.

..................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

..................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول