اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پزشکان متخصص در میناب صورت گرفت

نجات یک زن باردار مینابی از مرگ حتمی

خبرگزاری فارس: به همت پزشکان متخصص و کادر درمانی بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) یک زن باردار در میناب از مرگ حتمی نجات یافت.

نجات یک زن باردار مینابی از مرگ حتمی

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) در میناب به عنوان تنها مرکز درمانی تقریباً مجهز در شرق هرمزگان است که هم‌اکنون علاوه بر ارائه خدمات به مردم میناب، خدمات قابل توجهی را به مراجعان از لیردف و جاسک گرفته تا رودان و کهنوج ارائه می‌کند.

با استقرار برخی پزشکان متخصص در میناب که به اذعان بسیاری از مسئولان می‌توان آن را مرکز ثقل درمانی شرق هرمزگان نامید، حجم وسیعی از انتقال و ارجاع بیماران به مرکز استان و بیمارستان شهید محمدی بندرعباس کاهش یافته و این سبب شده تا بخش اعظمی از بیماران در تنها بیمارستان میناب پذیرش و درمان شوند.

انجام نخستین عمل آنوریسم مغزی از سری اعمال جراحی پیچیده‌ای است که طی ماه‌های اخیر توسط پزشکان متخصص در این بیمارستان صورت گرفت که بازتاب وسیع و گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

نجات یک زن باردار که به علت مسمومیت شدید حاملگی دچار وضعیت حاد شده بود از دیگر اقدامات قابل ذکر است که در بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) صورت گرفته است.

میترا مهربان متخصص زنان و زایمان در این راستا به خبرنگار فارس در میناب گفت: صبح 15 مرداد این زن باردار 21 ساله توسط همراهانش به مرکز بهداشتی درمانی توکهور منتقل می‌شود و پس از انجام اقدامات اولیه به خاطر مسمومیت شدید حاملگی و تشنج امکان همکاری از سوی بیمار با کادر درمانی مرکز حاصل نمی‌شود و بیمار به همراه ماما و پزشک به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از ویزیت بیمار و انجام آزمایشات، مشاوره داخلی، قلب و نورولوژی، بیمار بلافاصله به اتاق عمل انتقال یافت.

این پزشک متخصص عنوان کرد: با توجه به فشار خون بالای مریض، دو بار تشنج و نیز مسمومیت شدید حاملگی باید در این وضعیت کم‌ترین زمان و فاصله را برای زایمان بیمار داشت چرا که تعلل در این وضع خطر جان فرد بیمار را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که بیمار گروید و شکم نخست بود و معاینه خوبی نداشت تصمیم به ختم بارداری به روش سزارین شد.

مهربان اظهار داشت: بیمار علاوه بر مسمومیت بارداری از نظر ادراری نیز دچار مشکل و با کمبود حجم ادرار مواجه شده بود که با کمک سایر پزشکان در اتاق عمل این مشکل نیز برطرف و بیمار پس از عمل موفقیت‌آمیز با حال عمومی مناسب تحویل آی‌سی‌یو شد.

وی با تشریح مسمومیت بارداری گفت: مسمومیت بارداری در واقع فشار خون دوران بارداری است که به خاطر تغییرات هورمونی که در فرد باردار ایجاد می‌شود اثراتی بر روی عروق کلیه و رحم می‌گذارند و این اتفاق در افراد و نژادهای خاص و به ویژه در سنین پایین و یا افراد با سن بالا بیشتر رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: تشخیص مسمومیت بارداری توسط متخصص با یک معاینه ساده ممکن و حتی در بسیاری از مواقع از ظاهر صورت فرد باردار قابل تشخیص است.

مهربان با بیان اینکه مراجعه مکرر زنان باردار به پزشک و انجام معاینات در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این زن باردار با ورم شدید در ناحیه دست و پا و فشار خون بالا دو بار تشنج کرده بود و به درجه اکلمسی و فاز بسیار بد بیماری رسیده بود.

این متخصص عنوان کرد: اقدامات مفیدی که در مرکز درمانی نسبت به این بیمار انجام شده بود در کنار ارجاع به موقع آن به بیمارستان موجب شد تا بیمار از مرگ حتمی نجات پیدا کند چرا که تاخیر نیم ساعته می‌توانست جان فرد را بگیرد.

وی اضافه کرد: این افراد بعد از عمل جراحی و ترخیص از بیمارستان و نیز برای بارداری دوم نیاز شدید به مراقبت دارند و باید از ابتدای حاملگی زیر نظر پزشک متخصص باشند.

وی تعداد این نوع بیماران در منطقه را فراوان خواند و بیان کرد: مراجعه به پزشکان متخصص سبب می‌شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

مهربان عمده مشکل در زمینه زنان باردار در میناب را تعدد حاملگی در زنان، حاملگی در سنین پایین و حاملگی در سنین بالا دانست و اضافه کرد: عدم آگاهی کافی از رعایت بهداشت لازم در این زمان، بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورات پزشکان و عمل به توصیه دایه‌های محلی و مصرف خودسرانه دارو از دیگر مشکلاتی است که همواره جان زنان باردار را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: متاسفانه زنان در شرق هرمزگان آن‌گونه که باید به بارداری و دوران حاملگی اهمیت نمی‌دهند و این خطرات و آسیب‌های جدی را به همراه دارد.

معاون بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب نیز به خبرنگار فارس گفت: به برکت نظام اسلامی خدمات بهداشتی درمانی در همه مناطق فراوان است.

علی ضیایی افزود: مراکز درمانی روستایی و خانه‌های بهداشت از اماکنی است که زنان باردار می‌توانند با مراجعه به آن زیر نظر باشند.

وی افزود: این زن باردار زمانی که به بیمارستان ارجاع داده شد از وضعیت بدی برخوردار بود و سطح هوشیاری آن به شدت افت کرده بود که به همت متخصصان بیمارستان در زمان بسیار کم و محدود و با انجام اقدامات درمانی به موقع از مرگ نجات پیدا کرد.

این مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون بیمار در آی‌سی‌یو تحت مراقبت قرار دارد، اظهار داشت: با اوضاع مطلوبی که بیمار دارد طی دو روز آینده به بخش منتقل می‌شود.

ضیایی در ادامه با اشاره به خدمات کادر درمانی بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) گفت: خبرنگاران، جراید و اصحاب رسانه نقش مهمی در جلب اعتماد مردم نسبت به اقدامات انجام شده دارند.

تسریع در روند احداث مرکز ام‌آرآی، تجهیز بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) به دستگاه‌های CRM، آرتروسکوپی و نیز ان‌آی‌سی‌یو که مسئولان وعده آن را داده‌اند، می‌تواند حجم بالایی از هزینه‌های مالی مردم منطقه را در زمینه‌های درمانی کاهش دهد.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول