اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیشرفت 60 درصدی عملیات

سد کلقان بستان‌آباد بهار 92 به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از پیشرفت 60 درصدی پروژه سد کلقان در جنوب غربی شهرستان بستان‌آباد خبر داد و گفت: براساس زمانبندی صورت گرفته این سد، خرداد 92 به بهره‌برداری می‌رسد.

سد کلقان بستان‌آباد بهار 92 به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سد "کلقان" بر روی رودخانه "کلقان چای" به فاصله حدود 30 کیلومتری جنوب غربی بستان‌آباد در حال احداث است و با ظرفیت مخزن 22 میلیون متر مکعبی خود، بخش وسیعی از نیازهای آبیاری اراضی کشاورزی و آشامیدنی منطقه را تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به اهداف اصلی احداث این سد گفت: ذخیره و تنظیم 35 میلیون مترمکعب آب رودخانه "کلقان" در شهرستان بستان‌آباد از جمله اهداف اصلی این طرح است.

هاشمی همچنین ادامه داد: آبیاری اراضی بهبود به وسعت یک‌هزار و 100 هکتار و توسعه به وسعت یک‌هزار و 500 هکتار در شهرستان هشترود با تخصیص سالانه 18 میلیون مترمکعب آب از دیگر اهداف این پروژه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تامین آب شرب شهرستان بستان‌آباد و صنایع مسیر آن تا "شیبلی" و هشترود با تخصیص سالانه 17 میلیون مترمکعب گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، قرار است این سد سه میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان بستان‌آباد، سه میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان هشترود، 1.5 میلیون مترمکعب شرب روستاهای مسیر و 9.5 میلیون مترمکعب صنایع شهرستان بستان‌آباد را تامین کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: احداث تصفیه‌خانه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی به بستان‌آباد و صنایع مسیر به طول 60 کیلومتر از برنامه‌های این طرح مهم خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در لیست پروژه‌های مهر ماندگار، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: پیشرفت فیزیکی طرح سد "کلقان" از زمان ابلاغ مهر ماندگار در اردیبهشت ماه از 53 درصد به حدود 60 درصد تا پایان تیرماه سال 91 رسیده است و از نظر ارتفاعی 17 متر عملیات اجرایی بدنه سد افزایش نشان می‌دهد.

هاشمی تصریح کرد: این پیشرفت شامل عملیات اجرایی در جبهه‌های خاکبرداری زیر پی و خاکریزی بدنه و عملیات حفاری شامل عملیات اجرایی رس هسته به حجم هشت هزار مترمکعب، عملیات اجرایی پوسته سد به حجم 12 هزار مترمکعب، عملیات اجرایی فیلتر زهکش به حجم  هشت هزار مترمکعب، نصب ابزارهای دقیق تراز یک‌هزار و 822 پی، نصب 18 تن تاسیسات فلزی هیدرومکانیکال برج آبگیر، حفاری و تزریق پی به طول 150 متر، خاکبرداری جناح راست به حجم یک‌هزار مترمکعب و نصب گاردریل جاده جایگزین به طول 200 متر بوده است.

وی یادآور شد: این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی خود در حال اجرا بوده و عملیات اجرایی آن در صورت تأمین منابع مالی مطمئن به امید خدا خرداد ماه با تلاش شبانه‌روزی فرزندان این مرز و بوم و پیمانکار توانمند و عوامل اجرایی، سال 92 به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول