اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

مهم‌ترین عامل تفرقه مذاهب اسلامی قرائت نامناسب از دین است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در حال حاضر فرقه‌گرایی و ملی‌گرایی‌هایی که ریشه در تلاش‌ها و سیاست‌های استعمارگران و قرائت نامناسب از دین دارند مهم‌ترین عامل تفرقه جوامع و مذاهب اسلامی به شمار می‌روند.

مهم‌ترین عامل تفرقه مذاهب اسلامی قرائت نامناسب از دین است

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در حاشیه دیدار با مسئولان استانی هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با اشاره به راه‌اندازی شعبه دانشگاه مذاهب اسلامی در بندرعباس پس از سنندج و زاهدان اظهار داشت: از اول مهر ماه امسال دانشجویان تحصیل خود را در دو رشته فقه و حقوق امامیه و فقه و حقوق شافعیه در دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس آغاز می‌کنند.

وی افزود: دانش آموختگان این دانشگاه می‌توانند در امر قضاوت، کارشناس حقوقی و حوزه‌ها به فعالیت شغلی بپردازند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه پژوهش‌های دینی یکی از رویکردهای اصلی مجموعه دانشگاه مذاهب اسلامی است، افزود: تحقیق درباره موارد استفاده کشورهای اهل سنت از فقه امامیه یکی از مهم‌ترین پژوهش‌های دانشگاه مذاهب اسلامی تاکنون بوده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون پژوهشی درباره میران نفوذ وهابیت و سلفی‌گری در استان‌های جنوبی و به ویژه هرمزگان از طرف این دانشگاه انجام شده است، اضافه کرد: وهابیت با بداخلاقی‌ها و تندخویی‌هایی که دارد بیش از هر چیز خودش، خودش را تهدید می‌کند و از همین رو از وجود این فرقه هیچ نگرانی وجود ندارد چراکه در مقابل ایرانیان، اسلام را دین محبت و مهربانی می‌دانند.

بی‌آزار شیرازی در این راستا افزود: یکی از روش‌ها و اعتقادات وهابیت افراطی این است که هر جا خود انحراف و منکری را تشخیص دهد مرتکبین آن را تکفیر می‌کند و دست به خشونت و کشتار می‌زند‌ که این نوع رفتار حتی سبب شده است که این فرقه در خود عربستان نیز مخالفان متعددی داشته باشد.

به گفته وی وهابیت زاییده تصوف افراطی و شیعه‌گری افراطی است و سیاست‌های استعماری نیز تلاش می‌کنند وهابیت افراطی را در مقابل تصوف و شیعه افراطی قرار دهند.

این نویسنده کتب دینی ادامه داد: خشونت و تندروی همیشه مردم را از مذاهب دور نگه می‌دارد که در این راستا باید به مذهب حنبلی اشاره کرد که کمترین جمعیت را در بین مذاهب اسلامی دارد و ریشه این امر نیز در اعتقادات خشونت‌‌آمیز آنهاست.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه در واقع به این فرقه‌ها فرقه‌های زمینی و شیطانی گفته می‌شود، تاکید کرد: هر گرایش و فرقه‌ای که به مقدسات دیگران توهین کند و از اخلاق و ادب دور باشد، زمینی است و پیروان آنها رهروان شیطان‌اند.

وی تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی حرکتی معکوس در برابر دین‌ها و فرقه‌های زمینی و اسلام بدلی دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: در حال حاضر فرقه‌گرایی و ملی‌گرایی‌هایی که ریشه در تلاش‌ها و سیاست‌های استعمارگران و قرائت نامناسب از دین دارند مهم‌ترین عامل تفرقه جوامع و مذاهب اسلامی به شمار می‌روند.

به گفته رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این مرکز دینی علمی که حدود یک‌هزار دانشجو از مذاهب مختلف اسلامی دارد، هیچ اقدامی برای تشویق دانشجویان به تغییر مذهب انجام نمی‌شود بلکه توجه به محور اسلام و اخلاق اسلامی و آموزش ادب و اختلاف و گفت‌و‌گوی مودبانه را رویکرد اصلی خود قرار داده است.

بی‌آزار شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دانشگاه مذاهب اسلامی درس‌هایی در رابطه با فقه و حیات اجتماعی تدریس و در این درس‌ها راجع به هر کدام از فرقه‌ها، مذاهب و حتی ادیان نیز مباحثی مطرح می‌شود، گفت: شناخت پیروان مذاهب از فرقه‌ها دارای اهمیتی بالاست.

به گفته وی کلی‌گویی و جزئی‌گویی پیرامون فرقه‌ها و مذاهب از مشکلات عمده در جامعه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این راستا افزود: به عنوان نمونه پیروان تعدادی از مذاهب اسلامی تمام شیعیان را "علی‌اللهی" می‌دانند.

بی‌آزار شیرازی افزود: در این دانشگاه کارهای پژوهشی فراوانی از جمله ترجمه بهترین مقالات تقریبی (نزدیک‌سازی مذاهب) مربوطه به رجال تقریب مصر نیز صورت گرفته است.

به گفته وی، طی یک دوره 16 ساله بر روی فقه‌ تقریبی و فقه ‌مقارن همراه با دیدن اختلافات و مشترکات مذاهب مطالعه شده است.

این مسئول یادآور شد: در پی مطالعات مشخص شده است در حدود 50 قانون از زمان شیخ محمود شلتوت به بعد در کشورهای اسلامی به قوانین اهل بیت تغییر کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال تغییر قانون موسوم به "سه‌ طلاقه" و قوانین مربوط به "طول دوره حاملگی" از این جمله است.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول