اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه میراث فرهنگی جیرفت:

مسجد یکی از عناصر باارزش معماری شهر قدیم جیرفت است

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان جیرفت گفت: مسجد یکی از عناصر باارزش معماری یافت شده شهر قدیم جیرفت است که در بخش شمال شرقی محوطه طی سه فصل کاوش از زیر لایه‌های خاک آشکار شده است.

مسجد یکی از عناصر باارزش معماری شهر قدیم جیرفت است

نادر علیدادی‌سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت در مورد شهر باستانی دقیانوس اظهار داشت: از سال 81 کاوش علمی باستان‌شناسی شهر قدیم آغاز شده است که تا چهار فصل در این محوطه ادامه یافت.

وی با بیان اینکه این کاوش‌ها تا سال 88 ادامه داشت، افزود: اما به دلیل عدم تأمین اعتبار از آن زمان تاکنون متوقف شده است.

علیدادی‌سلیمانی تصریح کرد: نتیجه کاوش‌های صورت گرفته در این کهن شهر اسلامی بسیار باارزش و ثمربخش بوده است.

وی ابراز داشت: در این کاوش‌ها بخش‌های قابل توجهی از سازه‌ها و فضاهای معماری مانند حمام، واحدهای مسکونی، کارگاهی، کوچه‌ها و معابرعمومی، گورستان و مسجد به دست آمده است.

علیدادی‌سلیمانی عنوان کرد: مسجد یکی از عناصر باارزش معماری یافت شده، شهر قدیم جیرفت است که در بخش شمال شرقی محوطه طی سه فصل کاوش از زیر لایه‌های خاک آشکار شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان جیرفت گفت: سه فصل کاوش مداوم در فضایی که ابتدا ناشناخته بوده، منجر به شناسایی یکی از مساجد کهن و تاریخی سده‌های نخستین اسلامی شده است.

علیدادی‌سلیمانی زیربنای مسجد شهر قدیم جیرفت را حدود 5 هزار متر مربع ذکر و خاطرنشان کرد: از فضاهای اصلی این مسجد می‌توان به شبستان ستون‌دار بخش غربی که محراب در آن قرار دارد، رواق ستون‌دار جبه شمالی و جنوبی، صحن مرکزی مسجد، صحن آجرفرش شبستان ستون‌دار بخش شرقی، شبستانی که احتمالا می‌توان، آن را بخش زنانه مسجد نامید، وضوخانه و مناره‌های مسجد اشاره کرد.

وی اذعان داشت: همچنین در بخش صنعت این شهر در زمینه سفالگری و شیشه‌گری فعالیت چشمگیری صورت می‌گرفته است.

علیدادی‌سلیمانی بیان داشت: اشیای به دست آمده از این محوطه بیشتر ظروف سفالی بوده است که قدمت آنها به قرن چهارم تا ششم هجری قمری برمی‌گردد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول