اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمین نشست یزدشناسی مطرح شد

ثبت 700 موقوفه برای افطاری ماه رمضان در یزد

خبرگزاری فارس: یکی از پژوهشگران استان یزد گفت: در حال حاضر 700 موقوفه برای افطاری ماه مبارک رمضان در یزد ثبت شده است.

ثبت 700 موقوفه برای افطاری ماه رمضان در یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدجواد عرفان‌فر در چهارمین نشست یزدشناسی با موضوع «رمضان و وقف در فرهنگ یزد» که به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در امامزاده سیدجعفر (ع) این شهر برگزار شد، درباره اسناد وقفی یزد اظهار داشت: فرهنگ و تاریخ سراسر درخشان یزد، مدیون واقفانی است که جهان را به دور از فقر و محرومیت می‌خواستند.

وی همچنین وقف را یکی از کارسازترین و سالم‌ترین شیوه‌هایی دانست که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار در خدمت جامعه قرار می‌دهد تا نیازها و محرومیت‌های جامعه کمرنگ‌تر شود.

این محقق یزدی با اشاره به موقوفات استان یزد عنوان کرد: در استان یزد بیش از 700 موقوفه در باب افطاری ماه مبارک رمضان ثبت شده است که نشان از دیانت مردمان پاکدل این دیار دارد که نام نیک خود را برای همیشه ماندگار کرده‌اند.

وی بیان کرد: تعداد این وقفیات بسیار بیشتر از این است اما تاکنون بیش از 700 مورد آن در اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد ثبت شده است.

عرفان‌فر، آداب ماه مبارک رمضان در بین مردمان یزد را یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم این دیار دانست و خواستار حفظ و رونق این سنت‌ها شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در برپایی مبتکرانه نشست‌های یزدشناسی، خواستار تداوم و استمرار این جلسات شد.

حجت‌الاسلام زارع‌زاده با برشماری ویژگی‌های بارز یزدی‌ها، سنت حسنه وقف را یکی از خصلت‌های بارز و ماندگار مردمان این دیار دانست و افزود: ثمرات وقف بر هیچکس پوشیده نیست و واقف آن، بیش از همه از این ثمرات بهره‌مند است.

وی با اشاره به وقفیات استان یزد، موقوفه آب وقف آباد را یکی از بارزترین نمونه‌های وقف در استان یزد دانست که با نگاهی به ویژگی‌های آن و مصارف بیان شده از سوی واقف، نکات بسیار ارزنده‌ای را نشان می‌دهد.

زارع زاده با بررسی متون وقف نامه‌ها در قدیم گفت: در تمامی این وقف نامه‌ها، حسن کلام با حمد و ثنای الهی همراه بوده و پس از ذکر صلوات، به بیان اعتقادات و شرایط اجتماعی پرداخته می‌شده همچنین حدود و شرایط مصرف وقف به استناد آیات قرآن در ادامه ذکر می‌شده است.

وی با اشاره به سنت اطعام در ماه مبارک رمضان، تعداد موقوفاتی که در این باب وقف شده است را بسیار زیاد اعلام کرد و خواستار توجه به نیازمندان واقعی جامعه شد.

زارع زاده با اشاره به حضور فرهیختگان و اساتید صاحب‌نظر در این همایش، از حاضران خواست تا در زمینه تدوین متن جامع و کاملی برای وقف نامه‌ها اقدام کنند تا برای نخستین بار این مهم از سوی مردمان یزدی، نگاشته شود و شاهد استمرار فعالیت‌های درخشان پیشینیانمان باشیم.

به گزارش فارس، به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه استان یزد، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های یزدشناسی با موضوع «وقف و رمضان در فرهنگ یزد» برگزار شد.

در این همایش بیش از 150 نفر از علاقمندان به فرهنگ و تاریخ کهن یزد در سالن اجتماعات امامزاده سیدجعفرمحمد (ع) یزد گردهم آمدند تا از سابقه درخشان دارالعباده یزد در باب رمضان و وقف بحث و تبادل نظر کنند.

انتهای‌پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول