اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی:

هزینه ترمیم سد "آرباتان" هریس 2 هزار میلیارد ریال برآورد شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: برای رفع ایرادات و اجرای عملیات ترمیمی سد "آرباتان" شهرستان هریس 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه ترمیم سد "آرباتان" هریس 2 هزار میلیارد ریال برآورد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از هریس، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان هریس با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی با اشاره به احادیث اظهار کرد: هر کسی با دارا بودن آب و زمین، فقیرانه به زندگی خود ادامه دهد از رحمت خداوندی به دور می‌ماند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در توسعه بخش کشاورزی شهرستان هریس و در کنار آن افزایش اختیارات تصمیم‌گیری کارگروه‌های شهرستانی برای تحرک بیشتر در اجرای برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی، افزود: از حداکثر توان بالقوه شهرستان برای توسعه‌بخشی به کشاورزی با حمایت و تعامل تصمیم‌گیران آن شهرستان باید استفاده شود.

محمدیان در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از سد "آرباتان" این شهرستان در توسعه بخش کشاورزی با توجه به چهار هزار هکتار اراضی پایاب این سد، گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده برای این سد، توسط سازمان جهادکشاورزی مشاور لازم برای اصلاح ایرادات آن به کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان معرفی شد و امید می‌رود که با حمایت مسئولان استانی از نظر تامین بودجه لازم برای رفع ایرادات، این سد بتواند در توسعه کشاورزی شهرستان هریس نقش مهم خود را ایفا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کمبود آب موجود در بخش کشاورزی شهرستان هریس افزود: طرح‌هایی که نیاز به آب مصرفی کمتری را دارند در اولویت اجرایی بخش توسعه این شهرستان قرار داشته و با توجه به تجارب و سابقه بهره‌برداران آن در تولید محصولات دامی، دامداری‌های کوچک، پرورش طیور و صنایع تبدیلی در هریس در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار دارد.

فرماندار شهرستان هریس نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی در ارتقای کمی و کیفی اقتصاد مبتنی بر کشاورزی این شهرستان گفت: با توجه به این موضوع که 75 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان هریس معادل 48 هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود، از این رو توسعه آبیاری تحت‌فشار در این شهرستان می‌تواند در ایجاد مدیریت بهینه بر منابع تولید بسیار موثر باشد.

داریوش مرادی همچنین افزود: بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان از نظر ثبت‌نام در سامانه بخش کشاورزی در استان، رتبه اول را داشته و تاکنون 192 طرح در این کارگروه مورد تصویب قرار گرفته که 94 طرح مربوط به بخش دام، 78 مورد مربوط به بخش مکانیزاسیون، 13 طرح مربوط به باغبانی، پنج مورد مربوط به آب و خاک و یک طرح نیز مربوط به بسته‌بندی محصولات کشاورزی بوده و برای اجرایی کردن این طرح‌ها نیاز به اعتباری معادل 146 میلیارد و 64 میلیون ریال خواهد بود.

وی با اشاره به شناسایی اراضی قابل واگذاری به متقاضیان در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی این شهرستان گفت: 394 هکتار از اراضی این شهرستان قابل واگذاری بوده که از این اراضی، 100 هکتار برای طرح‌های زراعی، 70 هکتار برای بخش باغی، 70 هکتار برای توسعه تولید محصولات دامی، 70 هکتار برای راه‌اندازی طرح‌های پرورش طیور و همچنین 60 هکتار برای سایر طرح‌ها در نظر گرفته شده که نیاز به منابع آب بالغ بر سه میلیون و 400 هزار متر مکعب را الزامی می‌سازد و تعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان هریس، بخش اعظم مشکلات اجرایی این طرح‌ها را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول