اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان اردبیل خبر داد

غربالگری خون اهدایی از چهار ویروس منتقله

خبرگزاری فارس: مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان اردبیل گفت: با هدف تهیه و تولید خون سالم تمامی خون‌های اهدا شده غربالگری می‌شود تا از وجود چهار ویروس منتقله عاری باشند.

غربالگری خون اهدایی از چهار ویروس منتقله

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرامرز درگاهی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز اهدای خون در اردبیل اظهار داشت: در یک تقارن مبارک روز اهدای خون با ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ایثار و گذشت و همچنین روز وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه (س) که در راه اسلام از همه چیز گذشت تقارن یافته است که مفهوم اهدای خون نیز اهدای زندگی و ایثار شرافتمندانه است.

وی افزود: سازمان انتقال خون در کمتر از چهار دهه از عمر خود به پیشرفت‌های شگرف و قابل تامل دست یافته است به طوری که امروزه در سایه همت اهدا کنندگان به عنوان یکی از ارکان و ستون‌های پیشرفت این مجموعه شاهد حرکت رو به رشد و جهشی هستیم.

این مسئول بیان داشت: سازمان انتقال خون ایران در سال 53 شکل گرفت که هدف اصلی این سازمان تامین و تهیه خون و فراورده‌های آن برای بیماران به ویژه بیماران تالاسمی و هموفیلی بوده و در کنار آن در سایر حوزه‌ها نیز سعی می‌کند نیاز بیماران را در بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی پاسخگو باشد.

درگاهی آزمایشات انجام شده متعدد با هدف شناسایی ویروس HIV، هپاتیت B و C و برخی ویرس‌های منتقله به خون را یادآور شد و گفت: بعد از انجام آزمایشات مختلف روی خون اهدای و عاری بودن خون از این ویروس‌ها خون اهدایی دست نیازمندان می‌رسد اما اگر تست‌ها مثبت باشد اهدای بعدی انجام نشده و به فرد نیز اطلاع داده می‌شود تا برای رفع بیماری و مداوای آن به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کند.

وی در ادامه بیان داشت: از سال 61 پایگاه انتقال خون اردبیل راه‌اندازی شده و ما در دهه 80 شاهد راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در خلخال، مشگین‌هر و پارس‌آباد بودیم.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان اردبیل به ترویج فرهنگ اهدای خون در سطح کشور به شکل مطلوب اشاره کرد و گفت: با توسعه و پیشرفت‌های حاصل شده در طب انتقال خون و تولید خون با کیفیت 22 نفر از هر هزار نفر کشورمان سالانه خون اهدا می‌کنند و در سطح کشور این سازمان با داشتن بیش از 90 پایگاه انتقال خون قادر به ارائه خدمات متنوع است.

وی ضرورت توجه به حوزه آموزشی و برنامه‌های اجرا شده در این بخش را با هدف تامین سالم خون و فراورده‌های ان یادآور شد و اظهار داشت: از اهدا کنندگان خون که سبب شدند در تامین و تهیه خون و فرآورده‌های آن به مرز خودکفایی برسند قدردانی می‌کنیم به طوری که امروز نه تنها واردات خون از استان‌های دیگر را نداریم بلکه گاه خودمان صادر کننده نیز هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، درگاهی در پایان سخنان خود ایران را جزو 58 کشور برتر دنیا در اهدا و تهیه خون رایگان اعلام کرد و گفت: این افتخار ارزشمندی است که سازمان انتقال خون کشور به دست آورده و باید از ظرفیت ممتاز انتقال خون استفاده کرد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول