اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یک طرح تحقیقاتی صورت گرفت

آمیخته‌گری گوسفند و بز برای نخستین‌بار در خوزستان

خبرگزاری فارس: در قالب یک طرح تحقیقاتی و کار‌شناسی پروژه آمیخته‌گری گوسفند و بز برای نخستین‌بار در استان خوزستان با موفقیت به اجرا درآمد.

آمیخته‌گری گوسفند و بز برای نخستین‌بار در خوزستان

مهدی میر احمدی مجری این پروژه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در هفتکل اظهار کرد: این طرح برای نخستین‌بار در شهرستان هفتکل به اجرا درآمده است.

وی افزود: این پروژه با هدف اصلاح‌نژاد گوسفند لری بختیاری به روش لاپراسکوپی (تلقیح درون رحمی) از خرداد ماه آغازشده و قرار است در مدت پنج سال اجرا شود.

این دانشجوی کار‌شناسی ارشد اصلاح‌نژاد دام اضافه کرد: قرار است در طول مدت اجرا، این طرح بر روی 850 رأس گوسفند و بز مولد و تولید سه نسل گوسفند آمیخته در چهار شهر استان دنبال شود.

به گفته وی، در مرحله اول اجرای پروژه آمیخته‌گری گوسفند و بز در استان خوزستان، تعداد 500 رأس گوسفند تلقیح مصنوعی شدند.

میر احمدی گفت: در این پروژه متخصصان اصلاح‌نژاد از گوسفند رومانوف و همچنین از یک‌نژاد سنگین وزن پاکستانی برای تلاقی با گوسفند لری بختیاری استفاده کردند

وی دلایل انتخاب گوسفند رومانوف را بالا بودن شیر تولیدی، دوقلو زایی بالا و نداشتن دنبه (چربی اضافه) عنوان کرد.

کار‌شناس و مجری پروژه آمیخته‌گری در استان خوزستان در ادامه به انجام مراحل مختلف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: مراحل مقدماتی این پروژه توسط شرکت سامان دشت هفتکل شروع شد اما عملیات تلقیح مصنوعی آن توسط متخصصی از کشور استرالیا به نام ین مکدو گال انجام شد.

وی اظهار داشت: به گفته این متخصص درصد آبستنی در این تلاقی 60 درصد است که با گذشت بیش از 25 روز از اجرای این پروژه، درصد باروری بیش از 60 درصد محقق شده است.

میر احمدی گفت: انتظار می‌رود با اجرای کامل این پروژه تحولی عظیم در صنعت دامپروری کشور و استان خوزستان رخ دهد.

وی مهم‌ترین اهداف این پروژه آمیخته‌گری را افزایش دوقلوزایی، افزایش تولید شیر و از بین بردن دنبه در گوسفند لری بختیاری نام برد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول