اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل‌ انتقاد کرد

کاهش نگران‌کننده 10 برابری سطح کشت چغندر در اردبیل

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل‌ گفت: مرکز تهیه بذر چغندر، سطح زیر کشت خود را از 5 هزار هکتار به 500 هکتار کاهش داده که این امر مشکلات معیشتی را برای کشاورزان رقم زده است.

کاهش نگران‌کننده 10 برابری سطح کشت چغندر در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، قدیر نوری صبح امروز در جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی اردبیل اظهار داشت: کاشت چغندر باید از انحصار مرکز تهیه بذر چغندر خارج و زمینه برای کاشت این محصول توسط زارعین در استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه انحصار کاشت این محصول به صورت محدود توسط موسسه دولتی مانع فعالیت زارعین در این بخش شده است، تصریح کرد:مرکز تهیه بذر چغندر سطح کشت خود را از 5 هزار هکتار به 500 هکتار کاهش داده و این امر سبب شده کشاورزانی که برای این مرکز کار می‌کردند و از تجربه بالایی نیز بر‌خوردار بودند امنیت شغلی و معیشتی آنها به خطر افتد.

نوری بیان داشت: این موسسه باید راهکار مناسبی در این خصوص ارائه کند و حقوق و مطالبات این قشر زحمتکش را در نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل‌ با بیان اینکه مدافع سرسخت کاشت چغندر قند در دشت اردبیل هستم، ادامه داد: موسسه تهیه بذر چغندر با وجود آنکه کاشت این محصول را در انحصار خود دارد اما در عمل می‌بینیم که حتی نتوانسته بذر لازم را به مقدار کافی تهیه کند و امروز شاهدیم 50 درصد بذر مورد نیاز از خارج از کشور توسط واسطه‌هایی وارد می‌شود که فکری جز حذف کاشت چغندر قند در استان اردبیل را ندارند.

وی کاشت چغندر قند را جایگزین مناسب به جای بخشی از سطح کشت سیب‌زمینی دانست و گفت: کاشت این محصول علاوه بر اشتغال‌زایی بالا و توسعه کشاورزی، در تعدیل تولید سیب‌زمینی در استان و تنظیم قیمت آن کمک شایانی خواهد کرد و نیز چغندر قند مورد نیاز کارخانه بزرگ کشت و صنعت مغان را تامین خواهد کرد.

نوری استان اردبیل را بسیار مستعد برای کاشت چغندر قند عنوان کرد و افزود: باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا ضمن جلوگیری از ورود بذر از خارج به کشور، بذر مورد نیاز داخلی را تامین و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

در این نشست سه ساعته که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل برگزار شد اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق، کارشناسان و نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت کشت و صنعت مغان، موسسه تولید بذر چغندر قند، اتحادیه تولیدات محصولات کشاورزی و جمعی از زارعین و فعالان بخش کشاورزی حضور داشتند.

در این جلسه در خصوص کاشت محصولات متنوع کشاورزی و به خصوص چغندر قند در دشت اردبیل بحث و تبادل نظر شد و قرار شد در جلسات آتی کمیسیون بعد از کارشناسی‌های صورت گرفته موثرترین راهکار ارائه کند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول