اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار عضو کمیته تایید داروهای بیماران ام‌اس استان اصفهان:

بیماری ام‌اس در کشور در حال افزایش است

خبرگزاری فارس: عضو کمیته تایید داروهای بیماران ام‌اس استان اصفهان گفت: بالاترین آمار ام‌اس مربوط به کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکایی شمالی است که ایران نیز در حال نزدیک شدن به آمار این کشورهاست.

بیماری ام‌اس در کشور در حال افزایش است

وحید شایگان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: از سوی وزارت بهداشت، سیستم جمع‌آوری اطلاعات بیماران ام‌اس در تمام استان‌ها شکل گرفته که لازم است برای تایید داروهای این بیماران، آنها در این سایت ثبت‌نام ‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری ام‌اس در اصفهان مثل بسیاری از استان‌های کشور شایع است، افزود: در حال حاضر بالاترین آمار ام‌اس را در کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکای شمالی شاهد هستیم اما شیوع ام‌اس در ایران هم در حال نزدیک شدن به این آمار است.

مسئول کلینیک ام‌اس بیمارستان کاشانی اصفهان ادامه داد: شیوع ام‌اس در 100 سال اخیر در سطح دنیا افزایش یافته است، اما هنوز هیچ کس از دلیل آن مطلع نیست.

عضو کمیته تایید داروهای بیماران ام‌اس استان اصفهان گفت: تعداد بیماران اصفهان هم‌ردیف سه استان تهران، شیراز و اراک است و پایتخت بودن آن تنها یک عنوان ژورنالیستی است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر در تمام استان‌ها کمیته‌ای برای این بیماران تشکیل شده که هر بیمار مشکوک به ام‌اس ابتدا با نظر جمعی از متخصصان مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: پس از تشخیص قطعی بیماری، موضوع به بیمار گفته می‌شود.

شایگان‌نژاد تاکید کرد: هیچ‌ گاه یک پزشک نباید قبل از تشخیص قطعی برچسب ام‌اس را به بیمار بزند که ضمن ضربات روحی برای فرد در خانواده و اطرافیان هم دید بدی در ارتباط با وی ایجاد شود.

وی از شیوع بیماری ام‌اس در خاورمیانه، اسرائیل، لبنان، اردن و کویت خبر داد و گفت: بیماری ام‌اس یک بیماری مولتی فاکتوریال (چند عاملی) است و وقتی یک استعداد ژنتیکی در فرد در مقابل بخشی از عوامل محیطی مستعد کننده بیماری ام‌اس قرار گیرد سیستم ایمنی فرد را فعال و بر علیه سیستم عصبی وی تحریک می‌کند که مجموعه این عوامل سبب بروز بیماری ام‌اس می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شیوع بیماری ام‌اس در زنان بیش از مردان خبر داد و گفت: هر روز این فاصله و شیوع در زنان را بیشتر شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در 70 درصد از موارد شاهد بروز ام‌اس در افراد 20 تا 40 ساله هستیم که 30 درصد آن را در افراد کم‌تر از 20 ساله و بالاتر از 40 ساله مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: سیگار، کمبود ویتامین D جزو فرضیه‌های محیطی موثر در ام‌اس است که احتمال ارتباط با برخی از ویروس‌های دوران کودکی هم می‌رود.

انتهای پیام/ل20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول