اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده انتظامی فارس تاکید کرد

پرهیز از جزیره‌ای عمل‌کردن در امر ترافیک

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی فارس گفت: شرط موفقیت در کاهش تلفات ترافیکی پرهیز از شیوه جزیره‌ای عمل‌کردن است.

پرهیز از جزیره‌ای عمل‌کردن در امر ترافیک

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سیروس سجادیان صبح امروز در جلسه کارگروه بررسی وضعیت ترافیکی استان فارس که با حضور مسئولان اداره‌های متولی ترافیک به میزبانی فرماندهی انتظامی استان فارس در مجتمع زمرد شیراز برگزار شد، شرط موفقیت در کسب توفیقات برای کاهش تلفات ترافیکی را همکاری و هماهنگی بیش از بیش دستگاه‌های ذی‌ربط و پرهیز از شیوه جزیره‌ای عمل‌کردن در این مورد دانست.

فرمانده انتظامی فارس با اعلام آمادگی 100 درصد پلیس فارس برای همکاری با سایر ارگان‌های متولی در کاهش تلفات ترافیکی اظهار امیدواری کرد؛ با این هماهنگی و همکاری، فارس به عنوان موفق‌ترین استان کشور در کاهش تلفات جاده‌ای و ارتقای فرهنگ ترافیکی مطرح شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان فارس نیز گفت: با توجه به اینکه در طول سه ماه نخست سال جاری آمار تصادفات درون شهری، فراز و نشیب‌هایی را داشت، در بررسی موضوع به این نتیجه رسیدیم که دو مؤلفه حجم سفر و کنترل رفتار رانندگان در این آمار موثر است و هر جا با تخلفات رانندگان برخورد شده کاهش تصادفات را به دنبال داشته‌ایم.

سید محمدرضا ضیایی افزود: آنچه در تصادفات واقع می‌شود، غفلت رانندگان و بی‌توجهی آنان نسبت به مقررات بوده که برای پیشگیری از این دو امر نیاز است به رانندگان آموزش‌های لازم داده شود.

وی با بیان اینکه علت عمده تصادفات منجر به فوت، سرعت غیرمجاز بوده است، گفت: استفاده از صنعت الکتریکی کنترل سرعت در این مورد بسیار موثر است.

رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان فارس فرسوده بودن خودروها و وجود نقاط حادثه‌خیز را از دلایل دیگر تصادفات منجر به فوت برشمرد.

فرمانده پلیس راه استان فارس نیز ضمن مقایسه آمار تصادفات جاده‌ای در محورهای استان فارس طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال قبل اضافه کرد: در سال جاری در تصادفات فوتی 12 درصد کاهش، جرحی 60 درصد افزایش، خسارتی 27 درصد کاهش و در مجموع تصادفات شش درصد کاهش داشته‌ایم که تعداد متوفیان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش داشته است.

احمد احمدی نیز علت بیشتر تصادفات را تخطی از سرعت غیرمجاز عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر جاده‌های این استان دوبانده نیست و به صورت رفت و برگشت استفاده می‌شود، بیشتر کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی، در تصادفات رخ به رخ بوده است.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال جاری 380 مورد واژگونی در جاده‌ها رخ داده است، علت اکثر این حوادث را خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان عنوان و خاطرنشان کرد: بیشترین واژگونی‌ها در محورهای آباده سپس سپیدان، جهرم و نی‌ریز به سمت سیرجان بوده است.

فرمانده پلیس راه استان فارس 19 درصد تصادفات منجر به فوت در سطح حوزه برون شهری را مربوط به موتورسواران اعلام کرد و افزود: در تصادفات فوتی برون شهری، 74 درصد از متوفیان در صحنه تصادف و  26 درصد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به سه فاکتور آموزش، مهندسی ترافیک و اجرای مقررات در حوادث ترافیکی اظهار کرد: در بحث آموزش باید از تمام امکانات به ویژه صدا و سیما استفاده کرد و در بحث مهندسی ترافیک در آشکار‌سازی نقاط حادثه‌خیز لازم است دقت بیشتری شود مانند خط‌کشی، نصب تابلو، روشن‌کردن مشعل و در بحث اجرای مقررات تجهیزکردن پلیس به امکانات مورد نیاز حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این کارگروه در مورد مضرات آثار ترافیکی از نظر جسمی و روحی سخنانی را بیان کرد و راهکارهای مقابله با این مضرات را برشمرد.

محمدهادی ایمانیه گفت: آلاینده‌هایی که بر اثر ترافیک وارد اتمسفر می‌شوند به ویژه سرب بر سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه به اثرات مهم آلودگی صوتی در سلامت انسان اشاره کرد و افزود: از جمله این اثرات کاهش میزان شنوایی، افت در تشخیص رنگ، تاثیر بر دید شبانه، کاهش میدان دید، اختلالات خواب، کاهش کارایی، تاثیر روی قلب و عروق، اثرات روانی، ترس و عصبانیت انسان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسعه مخابرات و وسایل نقلیه عمومی، مدیریت و کاهش تقاضای سفر، سرعت‌بخشی به روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن آن، اجرای معاینه فنی، استفاده از مبدل کاتالیزوری برای تبدیل مونوکسید کربن و هیدرو کربن سوخت شده به دی اکسید کربن را از جمله راهکارهای مقابله با مضرات آثار ترافیکی دانست که از نظر جسمی و روحی بر انسان تاثیرگذارند.

علیرضا پاک‌فطرت شهردار شیراز نیز در این جلسه ضمن تقدیر از زحمات ماموران پلیس راه و راهور خواستار برخورد جدی با آن تعداد از رانندگانی که هنجارشکنی می‌کنند، شد و بالابردن استاندارد خودروها و افزایش امکانات پلیس را در پیشگیری از وقوع حوادث ترافیکی بسیار موثر دانست و یکی از کارشناسان ترافیک نیز در این جلسه به نقش و اهمیت این کارگروه در کاهش تصادفات و حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: جای خوشبختی است که در استان فارس و شهر مقدس شیراز همدلی بین کسانی که می‌توانند در کاهش تصادفات و حوادث ترافیکی نقش‌آفرینی کنند وجود دارد و همگی با یک نگاه مثبت به موضوع نگاه می‌کنند.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه 12 تا 13 درصد حوادث ترافیکی کشور در فارس رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: برخی اقدامات باید با جلب مشارکت عمومی انجام شود.

قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهر‌سازی استان فارس نیز در جلسه کارگروه بررسی وضعیت ترافیکی استان فارس، افزایش ابزارهای کنترل ترافیکی اعم از هوشمند، مستقیم و غیر‌مستقیم را در کاهش تصادفات موثر دانست.

هوشنگ عشایری گفت: هشت محور در استان فارس نیاز به توجه ویژه دارد که این محورها شامل اصفهان - شیراز، کمربندی شیراز، شیراز – آباده، شیراز – سپیدان، شیراز – جهرم، شیراز - کوار، شیراز – فسا - داراب و فیروزآباد – عسلویه است.

در ادامه این جلسه موارد مطرح شده توسط فرمانده انتظامی فارس جمع‌بندی شد.

سجادیان گفت: پیشنهاد می‌شود برای کاهش تلفات در جاده‌ها، در بحث آموزش، با همکاری سازمان‌های متولی در امر ترافیک توسط صدا و سیما برنامه تهیه و پخش شود و معاونت اجتماعی این فرماندهی نیز تا پایان ماه، 15 گزارش خبری در مورد تصادفات تهیه و برای اطلاع‌رسانی به شهروندان به صدا و سیما ارسال کند.

وی حضور موثرتر پلیس و تغییر تاکتیک پلیس راه برای حضور بیشتر در ساعات پر تصادف و نیز مشخص کردن نقاط حادثه‌خیز را از دیگر راهکارهای کاهش تلفات در جاده‌ها عنوان کرد و افزود: هر نقطه حادثه‌خیز باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و به تناسب آن محل راهکار ارائه شود و پلیس نیز ایستگاه‌های سیار را در محورهای آباده - شیراز و شیراز - سپیدان در فاصله 30 تا 50 کیلومتری فعال، و یک واحد گشت به صورت شبانه‌روزی را در این محورها مستقر می‌کند.

فرمانده انتظامی فارس اضافه کرد: باید برای کاهش کشته‌های موتوری که اغلب در جاده‌های روستایی حادث می‌شود پلیس راه روستایی فعال شود.

تشدید برخورد با آلوده‌کنندگان صوتی، عملیاتی‌کردن طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف، برنامه‌ریزی برای سفر در ماه‌های خاص مانند ایام نوروز و فصل تابستان، فعال‌کردن واحدهای معاینه فنی خودروها، فعال کردن واحدهای آزمایش اعتیاد رانندگان، ایمن‌سازی بزرگراه‌ها، راه‌اندازی سرعت‌سنج‌ها و فعال‌سازی صدور قبض جریمه از دیگر مواردی بود که به منظور کاهش تلفات ترافیکی توسط سجادیان در جلسه این کارگروه عنوان شد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول