اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی

باغات حاشیه دریاچه ارومیه با مشکل جدی آب مواجه هستند

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 200 هزار هکتار از باغات حاشیه دریاچه ارومیه با مشکل جدی آب روبه‌رو هستند.

باغات حاشیه دریاچه ارومیه با مشکل جدی آب مواجه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد احمدی‌فر صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر با خشکسالی‌های پی در پی دچار کم‌آبی شدید و مضاعف شده است، افزود: این خشکسالی آن چنان بوده است که بسیاری از چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های آب خشک و یا در حال خشک شدن هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 200 هزار هکتار از باغات حاشیه دریاچه ارومیه با مشکل جدی روبه‌رو هستند، ادامه داد: همین امر باعث شده تا کشاورزان بیشتر متوجه اهمیت موضوع شده و درصدد برآیند تا با استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار بتوانند مشکل کم‌آبی خود را کاهش دهند و در این راه نیز موفقیت‌هایی داشته‌اند چراکه اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار که منجر به افزایش راندمان آبیاری می‌شود نه تنها تنش آبی را مرتفع ساخته بلکه در بعضی موارد افزایش سطح زیرکشت را نیز به دنبال داشته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات ترویجی در خصوص مزایای این نوع آبیاری افزود: در این راستا استقبال کشاورزان و باغداران استان رو به افزایش است و همه ساله متقاضیان اجرای آبیاری نوین بیشتر شده بطوری که بهره‌برداران در سال گذشته بیش از 11 هزار هکتار از زمین‌های خود را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کردند.

امسال 52 هزار هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند

وی با بیان اینکه امسال نیز 52 هزار هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند، افزود: در حال حاضر اجرای این عملیات در سطح 12 هزار و 500 هکتار با پیشرفت 65 درصدی در حال اجراست.

احمدی‌فر با بیان اینکه 85 درصد هزینه اجرایی آن به صورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت می‌شود با اشاره به خشکسالی‌های مستمر در استان گفت: با اجرای کامل آبیاری نوین راندمان مصرف آب در زمین‌های کشاورزی استان با 1.5 درصد افزایش از 34 درصد فعلی به حدود 35.5 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هزینه مورد نیاز برای مجهز کردن هر یک هکتار زمین به آبیاری نوین با توجه به نوع زمین و کشت در این استان 42 میلیون ریال است، افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، افزایش سطح زیر کشت، افزایش متوسط عملکرد محصول، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آن‌ها و افزایش کیفیت محصول و افزایش درآمد کشاورزان از مزایای روش‌های نوین آبیاری است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول