اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

سایت موزه تپه تاریخی «دوزده باغیر» زرنق راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: سایت موزه تپه تاریخی «دوزده باغیر» شهر زرنق شهرستان هریس به زودی راه‌اندازی می‌شود.

سایت موزه تپه تاریخی «دوزده باغیر» زرنق راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آذربایجان‌‌شرقی، تراب محمدی در دیدار با مردم شهر زرنق افزود: پس از اتمام فازهای نخست کاوش‌ها، اتمام مطالعات و بررسی‌های تاریخی در این تپه و جمع‌بندی آثار به دست آمده سایت موزه این تپه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کشف قلعه تاریخی و اشیای دوره نوسنگی در این تپه، آن را به مکانی ویژه در میان آثار تاریخی استان تبدیل کرده است، گفت: آثار و اشیای حدود 6 هزار و 500 ساله یافت شده در این منطقه می‌تواند گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب کند.

محمدی، معرفی این تپه به عنوان یک پایگاه مطالعاتی باستان‌شناسی با توجه به وجود دوره‌های مختلف تاریخی بهم پیوسته در آن را دور از ذهن ندانست و گفت: برای تصمیم‌گیری در خصوص راه‌اندازی حتی یک موزه شهری مستقل در زرنق، منتظر نتیجه‌های بعدی کاوش‌ها هستیم.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به تیم کارشناسی و باستان‌شناسی پرسابقه و توانمند در این تپه اظهار کرد: امروز با گذشت حدود یک ماه از لایه‌برداری‌ها و کاوش‌ها، براساس اشیا و سفال‌های به دست آمده، تاریخ شهر زرنق به 6 هزار و 500 سال رسیده که این گمان می‌رود با کاوش‌های بعدی این قدمت بیشتر نیز بشود.

محمدی، کشف این اشیا تاریخی در تپه زرنق را موجب رونق همه‌جانبه این شهر عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود شواهدی مانند وجود آب و چشمه‌های فراوان در این شهر، از ابتدا حدس‌هایی مبنی بر با ارزش بودن این تپه و قدیمی بودن شهرنشینی در زرنق زده می‌شد که این کاوش‌ها حدس‌های استقرار جمعیتی مستمر و عدم کوچ‌نشینی در این منطقه را به یقین تبدیل کرد.

وی، مردم زرنق را اصلی‌ترین همیاران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در این تپه خواند و گفت: با حساسیت و گزارش‌های مردم زرنق مبنی بر حفاری‌های غیرمجاز در این تپه، سازمان وارد عمل شده و نسبت به شناسایی و کاوش در «دوزده باغیر» اقدام کرد.

محمدی تصریح کرد: اکنون نیز با هشدار به حفاران غیرمجاز، انتظار داریم مردم شهر با آگاهی کامل نسبت به نگهداری از این تپه تاریخی بکوشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: با توجه به دست آمدن این اشیای تاریخی ارزشمند و نیز برای بهره‌برداری از سایت موزه تپه تاریخی «دوزده باغیر»، فراهم آمدن زیرساخت‌های توسعه‌ای و گردشگری در شهر زرنق ضروری است.

در لایه‌نگاری‌های صورت گرفته توسط تیم کاوش و باستان‌شناسی در تپه تاریخی دوزده باغیر زرنق، سفال‌ها، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ترین آنها سفال‌های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود 6 هزار و500 سال پیش است.

انتهای پیام/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول