اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد

تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن در رمضان با تعادل مصرف غذا

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل ضروری است، گفت: در این ماه با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای بدن تامین می‌شود.

تامین نیازهای تغذیه‌ای بدن در رمضان با تعادل مصرف غذا

فرزام بیدارپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در رابطه با اصول صحیح تغذیه‌ای در این ماه مبارک، اظهار کرد: روزه علاوه بر آثار معنوی خود و تاثیرات آن روی سلامت روح و روان، آثار جسمی بسیاری دارد که این امر منوط به رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای است.

وی با بیان اینکه بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری از چربی در نقاط مختلف ذخیره می‌کند، عنوان کرد: به مرور زمان چربی‌های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می‌شوند و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار گیرند، کم است.

وی ادامه داد: روزه‌داری حتی در افراد لاغر و یا با وزن طبیعی به بدن فرصت می‌دهد تا این چربی‌ها را از ذخایر آزاد کرده و مصرف نماید و معمولا پس از پایان روزه‌داری چربی‌های تازه جایگزین می‌شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ و شیر و لبنیات همانند همیشه ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به بیان مطالبی در رابطه با تغذیه مناسب در هنگام سحر پرداخت و اظهار داشت: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات نهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز جلوگیری کند.

بیدارپور افزود: در وعده سحری از مواد غذایی که علاوه بر تامین انرژی روزانه و جلوگیری از افت ناگهانی قند خون سبب تشنگی شدید هم نشوند، باید استفاده کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا می توان وعده سحری را حذف کرد، گفت: در صورت عدم مصرف غذا در سحری و حذف آن، فاصله بین افطار و شام تا وعده افطار بعدی حدود 18 تا 20 ساعت است که خالی ماندن دستگاه گوارشی و نداشتن منبع انرژی برای این مدت زمان طولانی بسیار مضر است و باعث اختلال فعل و انفعالات حیاتی، اتمام انرژی، سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکری، بی‌خوابی و عصبانیت می‌شود.

بیدارپور عنوان کرد: بدن در زمان افطار در حالت استراحت کامل است بنابراین هنگام افطار بایستی از مواد غذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود.

وی اظهار کرد: بنابراین توصیه می‌شود به هنگام افطار روزه خود را با چند عدد خرما، همراه یک استکان چای کم‌رنگ و یا شیر ولرم باز کنید.

وی افزود: علاوه بر آن مصرف شیر گرم و خرما و یا شیربرنج و یا حلیم بدون روغن و شکر ویا حداقل روغن در شکر (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) سوپ، آش و نان پنیر مختصر و مایعات ولرم موجب حفظ تعادل مایعات و املاح فرد روزه‌دار می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطرنشان کرد: بین افطاری و شام خود فاصله‌ای را در نظر بگیرید مثلا وضو گرفته نمازتان را بخوانید، چند دقیقه قدم بزنید تا بدنتان کمی از حالت استراحت درآید.

بیدارپور به روزه‌داران توصیه کرد شام را با غذاهای سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ، سبزیجات یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کند شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلی بروند.

به گفته وی مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگی می‌شود و مصرف نوشیدنی‌های زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارشی سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود که این مسئله پیامدهای ناخوشایندی از جمله درد شکم و نفخ را به دنبال دارد.

وی یکی دیگر از اختلالات ممکن در زمان روزه‌داری را بروز یبوست خواند و افزود: معمولا در ماه مبارک رمضان به دلایل مختلفی یبوست می‌تواند بروز کند به این دلیل به هنگام افطار و شام و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر از سبزی‌ها و میوه‌های تازه مخصوصا همراه پوست (بعد از شستشو و سالم‌سازی) که منبع خوبی از فیبر هستند استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: روزه‌داران باید غذاهای حاوی کربوهیدارت‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و غیره حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مانند سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنند.

بیدارپور ادامه داد:در کنار توصیه‌های غذایی فوق داشتن تحرک کافی در طول شبانه‌روز به پیشگیری از یبوست کمک زیادی کند.

وی در ارتباط با غذاهایی که به هنگام سحری و افطار باید از خوردن آنها پرهیز شود، گفت: از مصرف زیاد چای، خصوصا چای پررنگ در وعده سحری اجتناب شود چون باعث افزایش دفع ادرار و نهایتاً تشنگی، کم‌آبی بدن و از دست دادن املاح بدن می‌شود.

وی ادامه داد: به هنگام افطار از غذاهای سنگین و دیرهضم و بسیار سرد و داغ و پرچرب و سرخ‌کرده استفاده نشود و به جای آن غذاهای آب‌پز، بخارپز و کبابی مصرف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه بیان داشت:مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر به دلیل دیرهضم بودن آنها موجب پری معده به هنگام سحر شده و میل به خوردن غذا در وعده سحری کم می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول