اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی کهگیلویه عنوان کرد

املاک شخصی، وصله‌ای ناجور بر پیکره بافت قدیمی دهدشت

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: املاک شخصی موجود در بافت تاریخی دهدشت مانند وصله‌ای ناجور بر پیکره این اثر تاریخی خودنمایی می‌کنند.

املاک شخصی، وصله‌ای ناجور بر پیکره بافت قدیمی دهدشت

خداداد مزارعیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت در زمینه آثار و میراث فرهنگی یکی از غنی‌ترین مناطق در جنوب کشور به شمار می‌رود.

این مسئول افزود: همین امر وظیفه ما را در قبال این مجموعه میراث فرهنگی چند برابر می‌کند که همه از مسئولان گرفته تا مردم برای حفظ و نگهداری آن مسئول هستیم.

مزارعیان تصریح کرد: آثار تاریخی دهدشت منحصر به آثار تاریخی شهر قدیمی نیست، بلکه در اطراف دهدشت آثار تاریخی دیگری مانند قلعه چرام، قلعه ضرغام، قلعه رئیسی، پل قلعه دختر، پل تمسیت، محوطه طولیان و دست‌کم چهار امامزاده در نزدیکی این شهر قرار دارد. 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه با بیان این‌که فاز اول دیوارچینی بافت تاریخی دهدشت اتمام یافته، خاطرنشان کرد: قسمت اعظم املاک واقع شده در بافت تاریخی دهدشت خریداری شده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات بیشتر روند خرید سایر املاک موجود در این بافت که مانند وصله‌ای ناجور بر پیکره این اثر تاریخی خودنمایی می‌کنند سرعت گیرد.

مزارعیان تصریح کرد: بازسازی مساجد جامع و امامزادگان موجود در این بافت به صورت همزمان در حال انجام است که سعی شده با بکارگیری پیمانکاران و مهندسین مجرب کار مرمت این آثار تاریخی با وسواس هر چه تمام‌تر انجام گیرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وجود بیش از شش حمام عمومی، چندین مسجد محله‌ای و دو مسجد جامع در بافت تاریخی شهر دهدشت را حکایت عظمت و بی‌نظیری این اثر فاخر تاریخی دانست و  عنوان داشت: هر چه در زمینه احیای بافت تاریخی دهدشت اعتبارات اختصاص داده شود باز جای کار دارد.

این مسئول ارشد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه در ادامه میراث فرهنگی را متعلق به همه نسل‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که با تلاش و کوشش دو چندان باید اجحاف و بی‌مبالاتی‌هایی که در سنوات گذشته نسبت به حفظ و مرمت این بافت عظیم تاریخی انجام شده را جبران کرد.

وی با تقدیر از نگاه ویژه مدیرکل میراث فرهنگی به این اثر بی‌نظیر تاریخی ابراز داشت: امیدواریم که سایر مسئولان استانی نیز با نگاه ویژه‌تر به حفظ و احیای این بافت نگاه کنند.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول