اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار بندرعباس:

طرح ایجاد منظر آبی خور شیلات بندرعباس کلید خورد

خبرگزاری فارس: شهردار بندرعباس از آغاز به کار طرح زیباسازی و ایجاد منظر آبی خور شیلات واقع در بخش شرقی بندرعباس خبر داد.

طرح ایجاد منظر آبی خور شیلات بندرعباس کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمدجواد سلطان زاده پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز به کار طرح کلنگ زنی زیباسازی و ایجاد منظر آبی خور شیلات واقع در بخش شرقی شهر اظهار داشت: این پروژه در واقع با حمایت‌های مسئولان استانی و اعضای شورای شهر روند خود را طی و به مقطع اجرایی رسیده است.

وی با بیان اینکه بندرعباس در شمال خود به کوه‌ها محصور است، اضافه کرد: همواره به دلیل شیب شهر به طرف ساحل، روان آبهایی که از این سمت و مراکز مرکزی شهر جاری می‌شود در راستای ورود به دریا باید از بستر رودخانه‌های موجود در شهر و یا همان خورها استفاده کند.

شهردار بندرعباس با بیان اینکه خورهای داماهی، شیلات، گورسوزان و هدیش از خورهای اصلی و بزرگ در سطح شهر بندرعباس است، گفت: در حال حاضر این بسترهای طبیعی به امکانی برای جمع آوری آب‌های سطحی و انتقال آن به دریا شده است.

وی همچنین اضافه کرد: به دلیل عدم بارندگی در شهر بندرعباس و خشکی این خورها، شاهد شکل گیری فضایی نازیبا در بستر و محیط پیرامونی هستیم.

سطلان‌زاده بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار و دستور وی برنامه مطالعاتی و اجرایی ساماندهی خورها در سطح شهر آغاز شده است که در همین راستا ساماندهی خور گورسوزان به شرکت آب منطقه ای و ساماندهی خور شیلات به شهرداری واگذار شده است.

سلطان‌زاده افزود: پیرامون توسعه طرح‌های کلان شهری باید دستگاه‌ها از تفکرات جزیره‌ای عدول و با همپوشانی و هماهنگی در راستای توسعه فضای شهری با شهرداری نهایت همکاری را داشته باشند.

شهردار بندرعباس اضافه کرد: باید فضایی فراهم کرد که بتوان نهایت استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهر را پیدا کرد.

وی با اشاره به مشخصات طرح مذکور و بیان اینکه این طرح در طول 2 هزار و 600 متری بستر خور شیلات و کناره‌های آن اجرا می‌شود، افزود: این طرح در واقع بستر رودخانه را برای ایجاد تعداد شش حوضچه طولی با شش دیواره (سد) به ارتفاع دو متر مهیا می‌کند.

این مسئول گفت: علاوه بر ایجاد یک ظرفیت گردشگری در خور شیلات با. اجرای طرح زیباسازی آن، زمینه قایقرانی نیز در رودخانه فراهم می‌شود.

وی افزود: علاوه بر کار بر روی بستر رودخانه، کناره‌های آن نیز با هدف پیاده روسازی و درختکاری تحت اجرای طرح قرار می‌گیرد.

به گفته وی ایجاد پیاده روهای سامان یافته و زیبا در کنار این خور می‌تواند این ظرفیت را به یک فرصت گردشگری تبدیل کند.

شهردار بندرعباس ادامه داد: مدت اجرای این پروژه شش ماه در نظر گرفته شده است که امید است طی پنج ماه به پایان برسد.

به گفته این مسئول اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح برابر با شش میلیارد تومان است که از این اعتبار 5 میلیارد تومان آن به اجرای پروژه در کف، بستر و پیاده‌روها اختصاص و بیش از یک میلیارد تومان نیز به خریداری امکانات پمپاژ و خطوط انتقال آب به بالادست خور شیلات اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر طی طرح زیباسازی و ایجاد منظر آبی خور شیلات، طراحان قصد دارند با انتقال آب دریا از پایین دست خور مذکور به بالاترین نقطه آن، آب را در این خور روان و جاری سازند.

گفته شده است برای اجرای این طرح ایستگاه پمپازی لازم است که توان پمپاژ یک هزار و 500 لیتر آب در ثانیه را دارا باشد.

در حال حاضر خور شیلات بندرعباس به دلیل عبور فاضلاب‌های شهری از آن دارای منظری نازیبا و سیاه رنگ از زباله‌ها و آب‌های سطحی و فاضلاب است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول