اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد

مشاغل کهن و منسوخ شده در قم شناسایی شوند

خبرگزاری فارس: در جلسه بنیاد قم پژوهی با اشاره به گستردگی مشاغل و فعالیت‌های گذشته در قم بر شناسایی مشاغلی که مغفول مانده است، تأکید شد.

مشاغل کهن و منسوخ شده در قم شناسایی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط بنیاد قم پژوهی قم، محمد مهیار در جلسه هفتگی بنیاد قم پژوهی که با موضوع بایسته‌های قم پژوهی تشکیل شد، ضمن لزوم ارج نهادن به تاریخ و فرهنگ قم به ویژه مواردی که در حال فراموشی است گفت: مشاغل فراوانی در سده‌های اخیر در قم وجود داشت که بسیاری از آنها از میان رفته و حتی نامی از آنها باقی نیست.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: به طور مثال نظام آبیاری قم به دلیل تنوع در شور بودن و شیرین بودن، پیچیدگی خاصی داشت و روند اختصاص آب به مزارع، منازل و آب انبارها بحث گسترده‌ای دارد.

وی ادامه داد: اگر چه در رابطه با آبها و قنات‌های قم مطالبی تدوین شده ولی تاکنون در رابطه با این نظام آبیاری خاص مطالعات و تحقیقاتی صورت نگرفته است.

مشاغلی چون سوهان‌پزی سنتی، شربافی، شمع‌سازی، نعل‌بندی، آهنگری و نجاری سنتی، صابون پزی و... از جمله فنونی معرفی شد که در جامعه کنونی منسوخ شده است.

مهیار شغل گیوه‌دوزی را از دیگر مشاغل کهن قم معرفی کرد و در زمینه این حرفه قدیمی مطالب قابل توجهی را بازگو کرد.

این استاد دانشگاه ضمن تقدیر از محققینی که در پی جمع‌آوری مشاغل کهن قم هستند اظهار کرد: با وجود تلاش فراوانی که در این زمینه صورت گرفته متأسفانه بسیاری از شغل‌ها به دست فراموشی سپرده شده که این نقصان ، تلاش و پشتکار بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان و قدمای ما که در قید حیات هستند، به مثابه دایرة المعارف زنده‌ای هستند که می‌توان از ظرفیت گفتاری آنها در ثبت وقایع و خاطرات کهن قم بهره برد.

این نویسنده و محقق ادبیات کهن یکی از راهکارهای گردآوری مطالب منسوخ شده فارسی قمی را ثبت سخنان افراد مسن بی‌سواد و کم سواد اهل قم ارزیابی کرد و افزود: تحصیل کرده‌ها در بیان وقایع و خاطرات به طور ناخودآگاه از کلمات و عبارات جایگزین امروزی استفاده می‌کنند و در نتیجه به هدف اصلی نخواهیم رسید.

مهیار با بیان اینکه محفوظات و خاطرات فراوانی در سینه قدمای ما محبوس است خاطر نشان کرد: اگر هر کدام از قمی‌ها با سن بیشتر از 80 سال خاطره‌ای از دوران کودکی و جوانی خود در رابطه با تاریخ و فرهنگ قم نقل کنند، با ثبت آنها کتاب ارزشمندی حاصل خواهد شد.

وی در ادامه از زحمات استاد علی‌اصغر فقیهی در رابطه با  فرهنگ و تاریخ قم قدردانی و تصریح کرد: هر زمان با استاد فقیهی صحبت می‌کردیم خاطره‌ای جدید و مطلبی ناب می‌شنیدیم که تنها بخشی از آنها تاکنون به ثبت رسیده است.

مهیار گفت: شایسته بود بعد از وفات استاد فقیهی مکان سکونت ایشان به عنوان یک سند تاریخی حفظ شود که متأسفانه با وجود تلاش‌های فراوان این امر محقق نشد.

بنیاد قم پژوهی از سال گذشته با هدف گردآوری و چاپ تمام آثار مربوط به قم تأسیس شد و در جلسات هفتگی این بنیاد با حضور علاقه‌مندان مباحث مربوط به حوزه قم پژوهی مطرح و از نظرات شرکت‌کنندگان استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول