اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سیرجان بندرعباس کماکان ناتمام

بزرگراهی که پایان آن در پیچ و خم وعده‌ها گم شد‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در حالی از اتمام عملیات احداث بزرگراه سیرجان بندرعباس در حوزه استحفاطی این استان خبر می‌دهد، که وزرای راه و ترابری دولت‌های نهم و دهم، وعده بهره‌برداری از کل این بزرگراه در سال‌های گذشته را داده بودند.

بزرگراهی که پایان آن در پیچ و خم وعده‌ها گم شد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، به اذعان بسیاری از مسئولان و فعالان حمل و نقلی، مسیر بندرعباس سیرجان از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور و منطقه است که به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت کالا و قرارگیری در کریدور شمال و جنوب در واقع یکی از با اولویت‌ترین محورهای حمل و نقلی در کشور برای توسعه به شمار می‌رود.

بهره‌برداری از طرح توسعه این محور به بزرگراه (که در سال 44 با مشخصات راه فرعی با عرض 9 متر احداث شده است)، از سال 83 آغاز شده که با وجود قول‌های متعدد مسئولان راه و ترابری سابق بارها و بارها به تاخیر افتاد، این تاخیرها به حدی رسیده است که بعضا اعتراضات رانندگان و تعجب افکار عمومی را در پی داشته است.

به عنوان نمونه در روز بیستم بهمن ماه سال هشتاد و شش، سید محمد رحمتی وزیر وقت راه و ترابری در حاشیه کلنگ زنی قطعات پنجم و ششم بزرگراه بندرعباس سیرجان گفت: عملیات راهسازی قطعه پنجم به طول 63 کیلومتر با اعتبار 30 میلیارد و 500 میلیون تومان و قطعه ششم به طول 54 کیلومتر با اعتبار 25 میلیارد تومان در حالی آغاز می‌شود که این قطعات به عنوان آخرین عملیات احداث این بزرگراه در حوزه استحفاظی هرمزگان محسوب می‌شود.

وی در آن زمان پیش‌بینی می‌کند که عملیات پایانی این بزرگراه تا پایان برنامه چهارم یعنی سال 88 اتمام و به بهره‌برداری برسد.

این وزیر دولت نهم در ادامه گفته است: طول مجموع این پروژه عظیم با احتساب باند رفت و برگشت 600 کیلومتر است که از سال 83 عملیات اجرایی آن آغاز و با صرف هزینه بالغ بر 150 میلیارد تومان در سال 88 به کار خود پایان خواهد داد.

علاوه بر "رحمتی"، "بهبهانی و نیکزاد" وزاری سابق و کنونی وزارت‌خانه راه و ترابری که اکنون به راه و شهرسازی تغییر نام داده است، نیز بارها و بارها زمان‌های مختلفی را برای موعد بهره‌برداری کامل از این بزرگراه بیش از 300 کیلومتری در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند.

همچنین طی این سال‌ها استانداران هرمزگان نیز زمان بهره‌برداری از قطعات موجود این بزرگراه در حوزه استحفاطی این استان را از سال 88 تا 90 اعلام کردند.

به عنوان نمونه عبدالعلی صاحب‌محمدی استاندار سابق هرمزگان در دولت نهم که اکنون مدیر عامل راه آهن کشور است، طی بازدیدی از قطعات این بزرگراه، در سال 87 زمان بهره‌برداری از این بزرگراه را پایان سال 88 اعلام کرد.

البته بودند در این میان کسانی همانند رسانه‌ها که به گفته‌ها و وعده‌های مسئولان در این راستا آنقدر که خودشان خوش‌بین بودند، خوش‌بین نبودند.

به عنوان نمونه سید مصطفی ذوالقدر نماینده سابق حوزه بندرعباس در مجلس هشتم در یکی از بازدیدهای خود از این بزرگراه در جواب سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه "عبدالعلی صاحب‌محمدی وعده بهره‌برداری از این بزرگراه را پایان سال 88 اعلام کرده است"، گفت: این وعده نمی‌تواند تحقق یابد چرا که با توجه به وضعیت مالی و اعتباری این پروژه و کوهستانی بودن مسیر زمانی بیشتر از آنچه که وی وعده داده است برای بهره‌برداری کامل از بزرگراه سیرجان بندرعباس لازم است.

هر چند که این بزرگراه در حوزه استحفاظی دو استان هرمزگان و کرمان قرار دارد، اما با تمام وعده‌های مسئولان بد نیست بدانیم مهدی زندیه وکیلی مدیر کل راه و شهر سازی هرمزگان طی روزهای اخیر تنها از پایان عملیات احداث نفس‌گیر این بزرگراه در محدوده این استان خبر داده است.

وی با اعلام این خبر گفت: بزرگراه بندر عباس سیرجان داری 324 کیلومتر طول است، که 240 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان هرمزگان واقع شده است.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه امور احداث این بزرگراه با اتمام یک قطعه سه کیلومتری به پایان رسیده است، گفت: این قطعه سه کیلومتری در منطقه صعب العبور و کوهستانی واقع شده بود که برای احداث آن بیش از 2 میلیون و 500 هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و 300 هزار متر مکعب خاکریزی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: با بهره برداری از این قطعه، عملیات احداث بزرگراه بندرعباس سیرجان در محدوده هرمزگان پایان یافت و انتظار می‌رود رانندگان با رعایت قوانین و مقررات و توجه هر چه بیشتر به توصیه‌های ماموران پلیس راه و راهداران به روانی ترافیک در این بزرگراه کمک کنند.

وی ادامه داد: تکمیل روشنایی تونل‌های هرمز و سرزه واقع در این مسیر با اعتبار چهار میلیارد ریال در حال اجراست و تا هفته دولت سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان اظهار داشت: عملیات تجهیز سیستم روشنایی و تهویه تونل‌های راهدار فداکار و 17 شهریور (واقع در مسیر مورد بحث) با اعتبار 70 میلیارد ریال در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر سال‌جاری از این سیستم‌ها نیز بهره‌برداری شود.

اما نکته جالب توجه این است که احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز طی روزهای گذشته اظهار امیدواری کرده است، که عملیات احداث 36 کیلومتر راه باقیمانده از این بزرگراه تا پایان عمر دولت دهم به پایان برسد.

صادقی خود نیز از جمله کسانی است که بارها و بارها چه در زمان زمامداری معاونت امور عمرانی استانداری هرمزگان و چه در کسوت معاون وزیر راه وعده بر بهره‌برداری از این بزرگراه در سال‌های گذشته را داده است.

بد نیست بدانیم وی طی ماه‌های گذشته از آغاز عملیات تعریض بزرگراه سیرجان بندرعباس به آزادراه خبر داده است.

هر چند که وی از عنوان "در آینده‌ای نزدیک" برای آغاز احداث آزادراه مذکور استفاده کرده است، اما مشخص نیست که این آزاده راه که باید به وسیله تعریض بزرگراه نیمه‌کاره سیرجان بندرعباس ایجاد شود، کی ‌می‌تواند زیر پای هزاران خودرو که روزانه به سمت هلال طلایی ایران در حرکتند، گسترده شود.

-----------

امیر توانگر

----------

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول