اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری محقق می‌شود

اشتغال 3 هزار مددجوی بهزیستی در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در سال جاری برای بهزیستی خوزستان، حدود 3 هزار فرصت شغلی است.

اشتغال 3 هزار مددجوی بهزیستی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا صدیق راد ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به خدماتی که این مراکز به معلولان ارائه می‌دهند، اظهار کرد: 67 هزار معلول در خوزستان شناسایی شد که از این تعداد 57 هزار معلول از خدمات اداره کل بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در مراکز توانبخشی به معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی، خدمات ارائه می‌شود تا آنان با فراگیری آموزش برای وارد بازار کار شدن در آینده آماده ‌شوند.

صدیق‌راد با اشاره به لزوم آموزش‌هایی که معلولان در مراکز توانبخشی فرامی‌گیرند، افزود: علاوه بر پیشگیری‌های اولیه‌ای که برای جلوگیری از معلولیت نوزادان انجام می‌شود، مراکز توانبخشی پیشگیری ثالثه را برعهده دارند که از نوع آموزش و حرفه‌آموزی معلولان است تا بدین ترتیب، معلولان به افراد فعال در جامعه تبدیل و از انزوای این قشر جلوگیری ‌شود.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار دانشجوی معلول در استان وجود دارد، همچنین 57 هزار نفر معلول در استان زیر پوشش بیمه مکمل و دارای دفترچه بیمه خدمات درمانی هستند.

وی گفت: در حال حاضر 15 هزار معلول زیر پوشش این سازمان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و از خدماتی نیز در این سازمان از جمله خدمات بینایی سنجی، فیزیوتراپی و... بهره‌مند هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: طبق قانون باید سه درصد از استخدامی‌ها باید از میان افراد معلول باشد و باید با تلاش مسئولان جامعه را به گونه‌ای برای این قشر مهیا کرد تا بتوانند هم‌پای سایر افراد در جامعه حضور یابند و از خدمات استان همچون سایر شهروندان بهره‌مند شوند.

* مناسب سازی که انجام نشد

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به مشکلات معلولان برای تردد در سطح شهر، گفت: در زمینه تردد معلولان و استفاده آنها از ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام خاصی در شهر اهواز انجام نشده و لازم است با هدف تسهیل تردد معلولان در سطح شهر اقداماتی انجام شود.

وی افزود: مناسب سازی کار چند بخشی است و تنها وظیفه بهزیستی نیست و ما تنها از مسئولان شهرسازی انتظار رسیدگی و توجه به این موضوع را داریم.

صدیق‌راد اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط برای تردد معمولان در هسته مرکزی شهر اهواز از ضروریات است؛ با توجه به بحث استفاده از فرصت‌های برابر،‌‌ همان‌گونه که یک فرد سالم برای دسترسی به امکانات شهری نیازهای خاصی دارد، یک فرد معلول نیز با توجه به شرایط نیازهایی دارد که باید برآورده شوند.

وی ادامه داد: در پیاده‌روسازی و بدنه‌سازی خیابان‌های شهر مخصوصا در هسته مرکزی، لازم است نیازهای افراد معلول نیز در نظر گرفته شود؛ به عنوان مثال در بسیاری از ساختمان‌ها و مجتمع‌های پزشکی امکانی برای تردد معلولان پیش‌بینی نشده است و بسیاری از افراد معلول برای مراجعه به این مکان‌ها با مشکل مواجه‌اند.

صدیق‌راد با بیان اینکه احتمالا شهرداری و متولیان حمل و نقل عمومی برنامه‌هایی برای تسهیل تردد معلولان دارند، تصریح کرد: انتظار این نیست که خودروهایی عمومی، خاص معلولان طراحی شود، ولی حداقل باید شرایطی فراهم شود که افراد معلول مانند دیگر افراد بتوانند از خودروهای ویژه حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

* طرح «ضیافت مهر» در ماه رمضان

اداره‌کل بهزیستی خوزستان به منظور بهره‌مندی از برکات ماه رمضان طرحی به نام «ضیافت مهر رمضان» را همزمان با سایر استان‌ها در تمامی شهرهای استان به اجرا در خواهد آورد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به این طرح گفت: این طرح با محوریت آگاه‌سازی و آشنایی خیران و مسئولان با مشکلات اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه، افزایش مشارکت‌های مردم در امور خیر، گسترش مهرورزی و فرهنگ نیکوکاری در جامعه، جذب و هدایت نذورات و فطریه به سمت اهداف بهزیستی و اطعام و اکرام نیازمندان در سراسر استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح «ضیافت مهر رمضان» در سراسر استان اجرا می‌شود، افزود: از برنامه‌های این طرح، حضور مسئولان شهرستان و استان و خیرین در منازل افراد تحت پوشش و صرف افطاری در کنار آنها، برگزاری مراسم افطاری و شب‌های قدر به صورت گروهی در مراکز و مجتمعات دولتی بهزیستی و حضور گروهی مسئولان و افراد تحت پوشش در کنار هم برای صرف افطاری و مراسم شب‌های قدر خواهد بود.

صدیق‌راد ادامه داد: برگزاری مراسم افطاری گروهی توسط مؤسسات خیریه، مرکز نگهداری توانبخشی و اجتماعی غیردولتی برای افراد تحت پوشش و حضور مسئولان محلی در این مراسم از دیگر برنامه‌های این طرح است.

وی بیان کرد: از اهداف طرح «ضیافت مهر رمضان» می‌توان به معرفی و شناساندن هر چه بیشتر عملکرد‌ها و اهداف و فعالیت‌های سازمان به خیرین، مسئولان استانی و محلی، نمایندگان مجلس، صاحبان صنایع و... تلاش در جهت برقراری ارتباط مستقیم و نزدیک بین مسئولان و خیرین با زندگی و مشکلات مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش اشاره کرد.

صدیق‌راد ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این طرح، ایجاد بستر ارتباطی مستمر و پویا بین مسئولان و قشرهای آسیب دیده یا در معرض آسیب است.

وی اضافه کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مسئولان و عموم مردم نسبت به نوع زندگی مددجویان و مشکلات موجود آنان و نحوه برطرف کردن موانع پیش روی آن، نهادینه کردن فرهنگ غنی مشارکت در امور خیر و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی، جلب و جذب کمک‌های مادی و معنوی مسئولان و خیرین دعوت شده در زمان اجرای طرح از دیگر اهداف این طرح است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تلاش در جهت برطرف کردن مشکلات اساسی مددجویان از جمله مسکن و اشتغال توسط مسئولان، خیرین و صاحبان صنایع، اطعام و اکرام مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش، اجرای طرح با مشارکت نمایندگان مؤسسات خیریه و خیرین برخی دیگر از اهداف طرح «ضیافت مهر رمضان» است.

وی اظهار کرد: این طرح به دو روش اجرا خواهد شد؛ در روش اول منازل خانواده‌های تحت پوشش به عنوان مکان اجرای طرح «ضیافت مهر» انتخاب می‌شود، در این روش به منظور حفظ کرامت مددجویان، اجرای برنامه با خواست قلبی آنان انجام خواهد شد و مددجویان با دقت و ظرافت خاصی انتخاب می‌شوند.

صدیق‌راد بیان کرد: در روش دوم مراکز و مجتمع‌های بهزیستی، مراکز غیردولتی با مجوز سازمان بهزیستی، مؤسسات خیریه، مساجد و پارک‌ها... به عنوان مکان اجرا انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول