اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آستاراخان روسیه:

کریدور ارتباطی روسیه و ایران توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس: استاندار آستاراخان روسیه از توسعه کریدور ارتباطی میان شمال و جنوب به منظور رونق ترانزیت میان دو کشور روسیه و ایران خبر داد.

کریدور ارتباطی روسیه و ایران توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ژال کین الکساندر الکساندرویچ عصر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در پایان سفر دو روزه خود و هیئت همراه به خوزستان اظهار داشت: توسعه کریدور شمال به جنوب که از استان آستاراخان تا ایران ادامه می‌یابد، نه تنها در توسعه روابط تجاری و مبادلات میان دو استان خوزستان و آستاراخان حائز اهمیت است بلکه مسیر مناسبی برای ترانزیت به مسیرهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی به شمار می‌رود.

وی با ابراز علاقه‌مندی از توسعه روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان خوزستان و آستاراخان افزود: از همه تولید کنندگان و تجار خوزستانی دعوت می‌کنیم در نمایشگاهی که ماه سپتامبر در آستاراخان برگزار می‌شود حضور به هم رسانند.

الکساندر الکساندرویچ ادامه داد: هم‌اکنون استان‌های همجوار آستاراخان برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی و علاقه‌مندی کرده‌اند و در صورت حضور خوزستان در این نمایشگاه امکان توسعه روابط با دیگر استان‌های کشور روسیه نیز فراهم می‌شود.

استاندار آستاراخان با تأکید بر لزوم رفع موانع گمرکی و ترانزیتی دو کشور گفت: مقرر شد توسط استانداران تمهیداتی اتخاذ شود تا امکان پهلوگیری کشتی‌های آستاراخان در ایران و برعکس فراهم شود.

وی با ابراز خرسندی از بازدید انجام شده از دانشگاه شهید چمران اهواز و تفاهمنامه‌ای که با این دانشگاه امضا شد، اظهار داشت: مطمئناً دانشگاه‌‌های دیگری از آستاراخان برای عقد تفاهمنامه و مذاکره درباره تبادل استاد و دانشجو و مراودات علمی آموزشی به خوزستان سفر می‌کنند.

الکساندر الکساندرویچ نوید داد در فصل آینده کرسی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شود و آمادگی خود و دانشگاه‌‌های آستاراخان را برای این منظور اعلام کرد.

استاندارآستاراخان روسیه همچنین به ایجاد خط پرواز هوایی میان خوزستان و آستاراخان اشاره کرد و گفت: بسیار مشتاقیم محصولات کشاورزی به خصوص خرما و تنقلات و خشکبار را از ایران به روسیه وارد کنیم. علاوه بر این، واردات محصولات باغی، انواع میوه و صیفی‌جات از ایران به خصوص خوزستان به آستاراخان هدف ماست و حتی آمادگی داریم به همین منظور قراردادهایی را به سرعت امضا و عملیاتی کنیم.

وی از تجار خوزستان درخواست کرد به آستاراخان به عنوان یک کشور مصرف‌کننده نگاه نکنند بلکه شرایط و ظرفیت ترانزیتی این  استان را با توجه به ارتباطات آن با ارمنستان و قزاقستان در نظر بگیرند و نسبت به برقراری معاملات و روابط تجاری و صادرات محصولات کشاورزی اقدام کنند.

الکساندر الکساندرویچ تأکید کرد: محصولات کشاورزی متعددی در خوزستان موجود است اما آنچه مدنظر ماست این است که کالاهایی وارد کنیم که با کیفیت و رقابتی باشد.

مقام عالی دولت در استان آستاراخان روسیه گفت: به زودی تیم فوتبال آستاراخان که جزو تیم‌های درجه یک روسیه محسوب می‌شود را برای انجام دیدار و بازدید به خوزستان خواهیم آورد.

استاندار آستراخان روسیه به ریاست الکساندر الکساندرویچ دوشنبه شب وارد اهواز شد و مورد استقبال معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان و سایر مقامات محلی قرارگرفت. بررسی راهکارهای بسط و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین خوزستان و استان آستاراخان روسیه از محورهای اصلی این دیدار در دو روز اخیر بوده است.

طرفین در این دیدار دوروزه همچنین درباره تقویت همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو استان در زمینه تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و تزانزیت کالا، بحث و تبادل نظر کردند.

شهر آستراخان مرکز استان آستاراخان روسیه، در شمال دریای خزر واقع است و در طول تاریخ 100 ساله اخیر، مهم‌ترین بندر تجاری این دریا محسوب شده است. شهر آستاراخان در دهانه رودخانه ولگا واقع است و از این طریق به دریای خزر راه پیدا می‌کند و به همین سبب شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌رود. آستاراخان شهری قدیمی است که نه تنها در روسیه بلکه در اروپا به عنوان شهر بزرگ صنعتی معروف است.

این استان پایتخت اقتصادی دریای خزر در جنوب روسیه است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. بندر آستاراخان مهم‌ترین بندر بازرگانی فدراسیون روسیه در دریای مازندران است. هم‌اکنون 140 شرکت ایرانی در استان آستاراخان روسیه مراودات اقتصادی و تجاری دارند.

الکساندر الکساندرویچ امشب اهواز را به مقصد آستاراخان ترک می‌کند.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول