اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هوا بس ناجوانمردانه گرم است

کلافگی مردم قم از گرمای هوا و بهای برق

خبرگزاری فارس: در حالی که هوای قم تنه به گرمای جنوب می‌زند اما قیمت برق برای قمی‌ها همان چیزی است که در مناطق سرسبز کشور محاسبه می‌شود.

کلافگی مردم قم از گرمای هوا و بهای برق

به گزارش خبرگزاری فارس از قم «شهر خون و قیام»، «خاستگاه انقلاب»، «عش آل محمد(ص)»، «پایتخت تشیع» و ده‌ها عنوان دیگر از جمله اسامی و القابی هستند که مسئولان رده‌های بالا تا پایین کشور برای «قم» به کار می‌برند و بر ضرورت ایجاد امکانات رفاهی در شأن یک شهر بین‌المللی برای ساکنان و زائران آن تاکید می‌کنند اما آنچه در نهایت سهم قمی‌هاست، محرومیت‌هایی است که زخم کهنه‌شان بر تارک قم خودنمایی می‌کند و سخت‌گیری‌هایی است که نابجا بر آنان تحمیل می‌شود.

یکی از این سخت‌گیری‌ها که از کودکی در ذهن تک تک ساکنان این شهر نقش بسته، قرار نگرفتن قم در بین شهرهایی است که به علت گرمای طاقت‌فرسای هوا در فصل‌های گرم سال از تخفیف در بهای برق برخوردار می‌شوند.

اگر تخفیف بهای برق به علت گرمای بیش از حد، حق هر ایرانی است پس بنا به اعداد و ارقام اعلام شده از سازمان هواشناسی و بلکه احساس واقعی هر فردی که حتی در سایه تابستانی قم چند دقیقه‌ای را تحمل کرده باشد، قمی‌ها نیز جزو دارندگان این حق محسوب می‌شوند اما نه پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که فقط قیمت آب و برق و گاز و خدمات درمانی و غیر درمانی را افزایش داد و خبری از گسترش چتر تأمین اجتماعی و ده‌ها وعده دیگر آن نشد و نه بعد از اجرای آن، سهمی از این حق برای قمی‌ها در نظر گرفته نشده و آنها همچنان با بهای سنگین‌تر از گذشته مجبورند اندکی از گرمای محل کار و زندگی خود را با کولرهای آبی که نفس‌هایشان در تابستان قم به شماره افتاده، بکاهند.

لخت نشستن زیر خنکای کولرهای گازی جزو آرزوهای هر قمی است چه اینکه در گذشته توان تهیه یک دستگاه از آنها را به سختی داشتند و اکنون مجبورند با قیمت‌هایی که هدیه هدفمندی یارانه‌هاست، همان دستگاه‌های قدیمی را نیز بفروشند.

هوای قم در تابستان امسال به ویژه طی روزهای اخیر که به ماه رمضان هم نزدیک می‌شویم، در اوج گرماست به طوری که بسیاری از قمی‌ها نیز چنین دمایی را در خاطر ندارند و همین امر سبب شده که با توجه به افزایش چند برابری بهای برق، دغدغه‌ای دیگر به مشکلات آنها اضافه شود.

گرما در قم بیداد می‌کند و بهای برق نیز بر آتش این کوره افزوده است اما ظاهراً گوش مسئولان بدهکار نیست چه اینکه اعتراضاتی از این دست سال گذشته نیز بود و توجهی به آن صورت نگرفت و قم جزو منطقه گرمسیری چهارم کشور قرار داده شد و این در حالی است که استان‌های سرسبزی چون گیلان، گلستان و مازندران نیز در این تقسیم‌بندی هم‌ردیف با قم هستند به علاوه اینکه در تابستان گذشته و در برخی روزها بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، قم گرم‌ترین شهر کشور اعلام شد و دمای هوای آن از شهرهایی چون اهواز و مهران نیز فراتر رفت.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که چندی پیش با خبرگزاری فارس داشت با بیان اینکه پیگیر مسئله محاسبه برق مصرفی استان طبق مناطق گرمسیری هستم اظهار کرد: «به دلیل اقلیم و گرمای شدید استان محاسبه برق مصرفی قم باید طبق مناطق گرمسیری صورت گیرد».

وی تصریح کرد: «در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تذکر شفاهی به وزیر نیرو در خصوص محاسبه تعرفه برق قم مطابق مناطق گرمسیری ارائه دادم و پیگیر این مسئله که یکی از دغدغه‌های مردم استان است، خواهم بود».

تلاش‌های نمایندگان سابق قم در مجلس شورای اسلامی تا حدودی موجب کاهش قیمت قبوض برق شهروندان شد اما این بار سنگین هنوز بر دوش قمی‌ها سنگینی می‌کند و امید است که نمایندگان کنونی نیز در راستای بهبود اوضاع تلاش مضاعف داشته باشند زیرا به نظر نمی‌رسد که قرار دادن قم در منطقه چهار گرمسیری، بر اساس مطالعات کارشناسی یا حتی مشاهدات میدانی صورت گرفته باشد.

===============

یادداشت: صدرالدین فلاح

===============

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول