اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از تور خبری صنعت و معدن آذربایجان‌غربی:

وجود بیش از 2700 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌‌برداری

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان‌غربی، گفت: بیش از 2 هزار و 700 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال در این استان وجود دارد.

وجود بیش از 2700 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌‌برداری

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، تور خبری سازمان صنایع و معادن آذربایجان‌غربی به مناسبت هفته صنعت و معدن، با حضور جمعی از اصحاب مطبوعات محلی و رسانه‌های سراسری در ارومیه برگزار شد.

پس از استقرار خبرنگاران در محل جلسه از پیش تعیین شده، بهمن کریمی به عنوان مدیر تولید شرکت متالوژی پودر ماد صنعت به ارائه توضیحاتی در زمینه سابقه فعالیتی شرکت و همچنین نحوه تولید و عرضه محصولات خود پرداخت تا خبرنگاران حاضر آشنایی تقریبی با این مجتمع داشته باشند.

در این بازدید، کریمی با اشاره به وجود بیش از 75 نیرو در شرکت اظهار داشت: تمام این نیروها از جوانان محلی بوده و حدود 75 درصد از آن‌ها دارای تحصیلات عالیه در سطح دانشگاهی هستند.

شاید این گفته وی مرهمی بر زخم‌های صنعت استان بود که در شرایط فعالی دارای رکودی تأثیرگذار است اما ادامه سخنان مدیر تولید شرکت متالوژی پودر ماد صنعت مبنی بر اینکه تمام دستگاه‌های مورد استفاده وارداتی است، باز هم ناکامی متخصصان داخلی را به رخ کشید.

پس از بازید رئیس صنایع و معادن استان به عنوان میزبان اصلی با اشاره‌ به شعار سال جاری، گفت: این نامگذاری وظیفه مسئولان در سازمان صنایع و معادن را دشوارتر می‌کند چرا که تولید ملی نیازمند تلاش روزافزون تلاشگران عرصه صنعت و معدن است.

داداشی در این سخنان، با اشاره به وجود 2 هزار و 772 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان، اظهار کرد: سرمایه این مجتمع‌های صنعتی حدود 30 هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: حدود 497 طرح با پیشرفت بالای 40 درصد نیز در استان وجود دارد که امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

زین‌الدین داداشی، پس از این سخنرانی کوتاه خود نوبت را به محمد امامی دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان داد تا این سؤال ذهن خبرنگاران و اصحاب مطبوعات را به خود مشغول دارد که آیا در استانی که هنوز سازمان صنایع و معادن پا بر جاست وجود خانه صنعت، معدن و تجارت یعنی زیرشاخه‌ای از وزارت جدید مفهومی دارد؟

البته شاید گزارشاتی پیرامون فعالیت‌های سازمان در سال 90 که حدود چهار ماه از آن می‌گذرد چندان مورد رضایت خبرنگاران قرار نگرفت چرا که ارائه گزارش سالانه مسئولان تنها تا چند روز پس از پایان همان سال مورد استفاده منابع خبری است و شاید ارائه این آمار برای چندمین بار در حضور جامعه خبری چهره جالبی نداشته باشد.

البته ترابی، در بخشی از سخنان خود به اقدامات این سازمان در سال جاری نیز اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: اقدامات مهمی از ابتدای سال در حوزه صنعت و معدن استان انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به اجرای چند طرح مهر ماندگار، پیگیری راهبرد توسعه صنعتی و معدنی در مناطق مرزی و همچنین استخراج اطلاعات طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در استان اشاره کرد.

حال باید به این نکته توجه داشت که معنا و مفهوم نشست خبری در میان مسئولان چه می‌تواند باشد که چند مسئول در سطوح مختلف و در زمان‌های نسبتا طولانی به ارائه آمار و ارقام می‌پردازند و خبرنگاران تنها اعضای این جمع هستند.

بنا بر عرف معمول سخنرانی‌های طولانی در حوزه های مختلف تنها مختص همایش‌های تخصصی بوده و در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف به سؤالات مطروحه پاسخ داده می‌شود اما در این نشست که به نوعی برداشتن باری از دوش مسئولان نیز به شمار می‌رفت، تنها افراد مهجور خبرنگارانی بودند که در کمال ناباوری باید شاهد این صحنه‌ها می‌شدند.

پس از پایان سخنان مسئولان حاضر، بار دیگر رئیس سازمان صنایع و معادن استان به عنوان پایان‌دهنده به این نشست خطاب به خبرنگاران اجازه پرسیدن سؤالات را داد اما آن چه جالب توجه بود، پاسخ معاون وی به سؤالات و تا حدودی نیز گمراه‌‌کردن جامعه خبری از رویدادهای این سازمان بود که شاید نتواند از دید خبرنگاران پنهان بماند.

در حال حاضر وضعیت صنایع و معادن آذربایجان‌غربی دارای روند تکراری بوده و تقریبا هیچ رونقی از این بابت دیده نمی‌شود. شاید ماندگاری سازمان صنایع و معادن و بازماندن این استان از داشتن اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز دلیلی بر عقب‌ماندگی تقریبی آن از سایر استان‌های کشور در حوزه صنایع و معادن باشد.

نکته پایانی این که در آستانه سفر هیئت دولت به استان به عنوان چهارمین دور سفرهای ریاست جمهوری، رئیس سازمان صنایع و معادن به عنوان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گزارشات این سازمان را ارائه خواهد داد یا این که باید شاهد تغییر مدیریت در راس این سازمان برای همگونی با وزارت صنعت، معدن و تجارت باشیم.

-------------------------------

گزارش از: سجاد امیرکردلر

------------------------------

انتهای پیام/ر10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول