اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

حوزه مطالعه روشمند پیرامون حقوق بشر اسلامی را آغاز کند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه علمیه قم باید به صورت روشمند، جامع به مطالعه حقوق بشر دست زند و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهفته بهره گیرد.

حوزه مطالعه روشمند پیرامون حقوق بشر اسلامی را آغاز کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در نشست علمی با عنوان «ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فقه برای ارتقا بخشی مباحث حقوق بشر در سطح جهانی» در جمع اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در قم اظهار کرد: اگر حوزه علمیه قم به فکر یک مطالعه منسجم، منظم، روشمند، جامع و پرحوصله در مورد حقوق بشر نباشد، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، در وضعیت علمی و عملی منفعل قرار گیرد وضعیتی که خروج از آن دشوار و پرهزینه خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حقوق بشر، از مسائلی است که افزایش حساسیت‌های آن جهشی و گسترش چالش‌های آن تزایدی است بیان کرد: اگر حوزه در خصوص حقوق بشر اسلامی، سریعا دست به کار راه انداختن مطالعه‌ای عمیق، جامع و برخوردار از مقدمات علمی و روشی لازم و نیروی متفکر انسانی کافی نشود، ممکن است ابعاد رو به گسترش حقوق بشر، چالش‌هایی را فراروی اصل دین بگستراند.

مبلغی تاکید کرد: در شرایطی که مخاطبان ما یعنی نسل نو با ادبیات ویژه، نیازهای جدید، مفاهیم گسترده و ابزارهای مدرن به میدان آمده‌اند و به صورت جدی زاویه‌هایی را برای به داوری نشستن و به باور رسیدن پیدا کرده‌اند، اگر ما از پیش محتواهای نهایی شده، نگاه‌های تحقیق شده و اندیشه‌های پر عمق و جامع الاطراف را بر اساس اسلام آماده نکرده باشیم، قطعا در وضعیت انفعالی قرار خواهیم گرفت.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: لازم است بخشی از فرصت‌های حوزه در امری حیاتی و بنیادین مثل حقوق بشر که چالش‌های آن به سمت دین نشانه رفته است، هزینه شود.

وی ادامه داد: اگر اصل دین تضعیف شود، پرداختن به این ابواب چه سودی در بر دارد و حتی گاه لغو خواهد بود.

مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود به اصول روشی حاکم بر عملیات مطالعاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: دستیابی به زبان مفاهمه‌ای و به‌کارگیری آن یکی از این اصول است.

وی اظهار کرد: نباید از سر خود مفاهیمی بسازیم که قابلیت فهم شدن یا مورد مفاهمه قرار گرفتن را نداشته باشد. مفاهمه امری یک طرفه نیست، جالب و آموزنده آن که خداوند متعال هم که می‌خواهد با بشر صحبت کند با زبان بشر حرف می‌زند، ما در یک موضع برتر نسبت به خداوند نیستیم، اگر خدای ناکرده چنین وضعیتی رخ دهد باب گفت‌وگو با نسل‌ها بر روی‌مان بسته خواهد شد.

انتهای پیام/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول