اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس:

سرمایه‌گذاری عامل رفع محرومیت‌ها در سیستان‌وبلوچستان است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان پهناور سیستان‌وبلوچستان برای خروج از محرومیت کامل نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و دولتی است.

سرمایه‌گذاری عامل رفع محرومیت‌ها در سیستان‌وبلوچستان است

محمدسعید اربابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر اظهار داشت: ارتقاء بخش‌های فنوج و سرباز به شهرستان که هم‌اکنون آماده تصویب در هیئت دولت است، علی‌رغم اینکه توسعه برخی از بخش‌های زیربنایی همانند بحران بی‌آبی در حدود 2هزار روستا، تغییر تعرفه برق، ارتقاء شبکه بهداشت و درمان ایرانشهر به دانشکده پزشکی، آغاز خط جدید راه آهن چابهار ـ زاهدان و اتصال به شبکه ریلی سراسری، جاده‌های ترانزیتی، گازرسانی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال، توسعه فرودگاه و افزایش مراکز علمی و دانشگاهی از جمله برخی افتخارات نظام و دولت در سیستان‌وبلوچستان بوده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز عنوان محرومیت بر شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخش‌های بنت، فنوج، لاشار و آشار سایه افکنده و سیستان‌وبلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور برای خروج از محرومیت کامل، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی است.

نماینده مردم ایرانشهر، یرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس نهم ادامه داد: یکی از درخواست‌های مکرر مردم منطقه، استقرار هرچه سریع‌تر تاسیسات، امکانات و نیروهای انسانی مورد نیاز با اولویت تحصیل‌کردگان و متخصصان بومی، جذب دانشجوی رشته پزشکی در مهرماه امسال همانند سایر دانشگاه‌های همجوار و نیز تفکیک کامل دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال‌جاری است.

اربابی بیان کرد: در همین راستا از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همکاران وی در مرکز و استان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به خاطر حسن‌نیت نسبت به راه‌اندازی دانشکده پزشکی، هرچه سریع‌تر نسبت به این خواسته مردم جامه عمل بپوشانند.

وی تصریح کرد: این تصور اولیه در اذهان وجود دارد که استان سیستان‌وبلوچستان سرزمینی خشک و لم‌یزرع است، اما به خاطر وجود خاک بسیار حاصلخیز، هم‌اکنون شاهد تولید سالیانه بیش از 400 هزار تن هندوانه خارج از فصل و ارسال آنان در آستانه شب یلدا به سایر نقاط کشور هستیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس نهم گفت: از طرفی، تولید انواع میوه‌های گرمسیری و غیرگرمسیری، تامین 80 درصد تون ماهیان کشور و تامین 43 هزار تن گوشت کشور به صورت بسته‌بندی، استان سیستان‌وبلوچستان را به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور معرفی کرده و این نیازمند توسعه بخش‌های آموزشی، تحقیقاتی و علمی در منطقه متناسب با پتانسیل‌های موجود است.

اربابی افزود: از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا داریم نسبت به تقویت اعضاء هیئت علمی و نیروی انسانی مرکز تحقیقات کشاورزی بلوچستان و همچنین از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل مرکز آموزش علمی ـ کاربردی بمپور به دانشکده کشاورزی با تمرکز بر رشته‌های میوه‌های گرمسیری زیر مجموعه دانشگاه ولایت ایرانشهر، مساعدت کرده و اقدامات ضروری را در این منطقه اعمال کنند.

وی بیان کرد: از دیگر خواسته‌های بحق مردم این منطقه، ارتقاء بخش‌های فنوج و سرباز به شهرستان است که هم‌اکنون آماده تصویب در هیئت دولت است.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس نهم بیان داشت: لذا از وزیر کشور در ارتباط با انجام کارشناسی‌های دقیق و موافقت با ارتقاء بخش‌های فنوج و سرباز به شهرستان خواسته می‌شود با توجه به گستردگی استان و عدم امکان خدمات‌رسانی دقیق و با برنامه با شرایط فعلی، تمام تلاش خود را برای اخذ مصوبه مذکور و اجرای آن حداکثر تا هفته دولت به عمل آورند.

اربابی اضافه کرد: از طرفی مردم شریف و سختکوش بخش بمپور به دلیل سابقه و قدمت تاریخی و همچنین مردم بخش لاشار نیز تقاضای ارتقاء به شهرستان را دارند که با توجه به پتانسل‌ها و شرایط قانونی لازم، این انتظار بحق مردم از مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی به کاهش تعرفه برق خانگی در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: با فرا رسیدن فصل تابستان، گرما در ایرانشهر، راسک، دلگان و نیکشهر در بسیاری از مواقع به بیش از 50 درجه می‌رسد و مردم باید از دستگاه‌های خنک‌کننده و پر مصرف استفاده کنند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس نهم افزود: وزیر نیرو در سال 1390 طی جلسه شورای اداری گفته بود که شهرستان ایرانشهر به دلیل گرمای زیاد شامل تغییر تعرفه برق می‌شود اما همچنان مردم در سال 1391 به دلیل عدم امکان پرداخت مبالغ بسیار بالای برق از گرما و لوازم برقی از افت ولتاژ برق می‌سوزند.

اربابی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وزیر نیرو طی نامه 24 خرداد سال‌جاری که حاصل پیگیری نماینده دوره هشتم مردم بوده و همچنین مسئولان استانی و شهرستانی و مساعدت وزیر نیرو و همکاران وی، طی تماس‌ها و پیگیری‌هایی که صورت پذیرفته با تغییر تعرفه سه ماه به منطقه گرمسیری یک و سه ماه گرمسیری دو، موافقت شد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که مردم منطقه منتظر مساعدت وزیر نیرو برای پنج ماه گرمسیری یک و سه ماه گرمسیری دو هستند و این به دلیل رطوبت و دمای بالای هوا انتظاری بحق است البته از حسن توجه وزیر کمال تشکر را داریم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس نهم به بحران بی‌آبی در حدود 2 هزار روستای شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان اشاره کرد و گفت: این بحران بی‌آبی در این مناطق بسیار جدی است.

اربابی ادامه داد: مردم منطقه مجبور هستند از آب‌های سطحی باقیمانده و آب ناسالم چشمه، رودخانه،  قنات و چاه‌هایی که خودشان حفر کرده‌اند، استفاده کنند.

وی بیان داشت: متأسفانه شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی شهرستان‌های مورد نظر با کمبود شدید اعتبارات مواجه هستند و برای آبرسانی سیار، تعمیر و نگهداری تانکرها، تامین سوخت آنها و خرید اتصالات با مشکل جدی مواجه بوده که انتظار می‌رود وزارت نیرو، ستاد بحران کشور و استانداری سیستان‌وبلوچستان سریعاً اقدام لازم برای جلوگیری از آسیب‌های پیش رو را به عمل آورند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول