اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌ العالمیه مطرح کرد

وقف اموال یک عالم بزرگ برای خرید شکلات و شیرینی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی‌ العالمیه گفت: یکی از علمای بزرگ اصفهان وصیت کرده است که از تمام اموال او باید شیرینی و شکلات بخرند و به بچه‌هایی که به مسجد می‌آیند بدهند تا جذب دین شوند.

وقف اموال یک عالم بزرگ برای خرید شکلات و شیرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی صبح امروز در همایش ضرورت‌های تبلیغ دین در جامعه امروز که به همت سازمان تبلیغات اسلامی فارس برگزار شد، اظهار داشت: بنا بر نقلی از آیت‌الله سیستانی مردم بیش از استدلال با رفتار مبلغان جذب دین می‌شوند لذا مبلغان دین باید خوش خلق‌تر از دیگران باشند.

این محقق حوزه و دانشگاه تصریح کرد: چند روحانی فاضل و تراز اول را می‌شناسم که در سنین جوانی تنها به دلیل رفتار خوب یک روحانی یا امام جماعت مسجد محله قدم در راه دین گذاشته‌اند و اکنون خود شاگرد تربیت می‌کنند.

به گفته وی، یاری‌کردن دین و اهل بیت بر سه نوع است که یکی نصرت قلبی، دیگری نصرت زبانی و سوم نصرت عملی است.

رفیعی اضافه کرد: نصرت قلبی دوست‌داشتن اهل بیت و پالایش قلب از گناه است چنان‌که شاید در کشوری یا منطقه‌ای امکان تبلیغ علنی مکتب اهل بیت میسر نباشد اما زمانی که شیعه اهل بیت قلب خود را از حسادت، کینه و سایر امراض قلبی پاک کند غیرمستقیم اهل بیت را یاری رسانده است.

وی تصریح کرد: پیامبر به مبلغانی که به کشورهای دیگر می‌فرستاد سفارش می‌کرد دین را بر مردم سخت نگیرند، نفرت ایجاد نکنند، به مردم بشارت دهند و به گونه‌ای سخن بگویند که جذب دین شوند.

این عضو هیئت علمی با تاکید بر ازدیاد عوامل دورشدن مردم از دین در این روزگار تصریح کرد: عرفان‌های کاذب، عرفان‌های منهای نماز و ادیان منهای معنویت و روحانیت در برخی شهرها و سایت‌ها تبلیغ می‌شود و این وظیفه مبلغان است که راه صحیح را به مردم بشناسانند.

وی خطاب به روحانیون، مبلغان، مداحان، گردانندگان هیئت‌ها و کانون‌های مذهبی گفت: سخنرانان تاثیرگذار را به مجالس دعوت کنید و به آن‌ها بنابر نیازهای روز، محور بدهید.

این محقق و استاد دانشگاه برای این گفته خود از سخنرانی مثال آورد که در منزل آیت‌الله بروجردی در باب حرمت شراب سخنرانی کرد و مورد عتاب قرار گرفت که موضوع‌شناسی و مخاطب‌شناسی ضعیفی دارد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه در ادامه به بیان بخشی از تجارب خود در کشورهای دیگر پرداخت و گفت: در ایتالیا در بازدید از چند کلیسا متوجه شدم که در زمان برگزاری مراسم عمومی چند مراسم خصوصی برای کودکان، جوانان و ... برگزار می‌کنند تا علاوه بر حفظ آرامش و سکوت مراسم اصلی دین خود را به روش‌های جذاب‌تر برای سنین مختلف تبیین کنند.

در همین زمینه بود که رفیعی بر لزوم پاکیزگی و شادابی مساجد تاکید کرد و این نکته که می‌توان در کنار برنامه‌های اصلی برنامه‌های جانبی برای کودکان، نوجوانان و دختران و پسران در نظر گرفت.

وی در ادامه با اشاره به آیه 70 از سوره مبارکه احزاب تصریح کرد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه "قول سدید" را زیبا و مستدل سخن گفتن معنا کرده‌اند به این معنا که فرد متقی نباید در سخن خود تحقیر کند، ناسزا بگوید یا آبرویی را بریزد.

نصرت عملی اهل بیت نیز در کلام رفیعی عمل به واجبات و پرهیز از محرمات عنوان شد و گفت: گاهی در مکه معظمه و مدینه منوره ایرانیانی را می‌بینیم که در زمان برگزاری نماز جماعت در کنار ساک سوغاتی خود به نظاره نشسته‌اند بدون اینکه دقت کنند رفتار آن‌ها به پای تمام شیعیان نوشته می‌شود.

وی افزود: همچنین است که در زمان برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) برخی به دلیل اینکه ضریح خلوت است برای بوسیدن آن ترک نماز می‌کنند در حالی که بوسیدن ضریح مستحب و ادای فریضه نماز واجب است.

رفیعی از مداحان و مبلغان دین خواست که در ایام مختلف مردم را به نحو صحیح به دینداری دعوت کنند و برای ترویج مکتب اهل بیت از روایات ضعیف و نامعتبر استفاده نکنند.

این محقق حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چهار چیز در دنیا غریب است یکی قرآنی که در خانه مسلمان باشد و خوانده نشود، دیگری مسجدی که نمازگذار نداشته باشد، سوم انسان صالحی که در میان افراد ناصالح زندگی کند و دست آخر تفسیر قرآنی که دستاویز ظلم قرار گیرد.

وی در پایان گفت: مبلغان باید در تمام ایام بر اهمیت قرآن، نماز و انجام واجبات تاکید کنند و این‌گونه نباشد که در ایام محرم و صفر از میزان قرآن خواندن مردم کاسته شود.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول