اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بدون حضور سوریه

«نشست ژنو برای سوریه» امروز برگزار می‌شود /سایه یک تاجر لندن‌نشین

خبرگزاری فارس: نشست کشورهای عضو دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا، و برخی همسایگان سوریه امروز در ژنو برگزار می‌شود. غربی‌ها به دنبال به قدرت رساندن یک تاجر لندن‌نشین هستند.

«نشست ژنو برای سوریه» امروز برگزار می‌شود /سایه یک تاجر لندن‌نشین

به گزارش فارس، کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امروز در ژنو میزبان چندین کشور موثر دنیا در بحران سوریه است.

روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه نماینده اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای کویت، عراق، قطر و ترکیه در نشست ژنو حضور خواهند داشت.

منابع خبری مطلع از مذاکرات دو روز گذشته که برای برگزاری نشست نهایی امروز انجام شده است، از اختلافات جدی آمریکا، فرانسه و انگلیس با روسیه و چین خبر می‌دهند.

روزنامه السفیر اعلام کرد که چین تاکید کرده است که راه حل بحران سوریه باید راهکاری از داخل این کشور باشد و پکن با دخالت خارجی مخالف است.

این همان چیزی است که روسیه بر آن تاکید کرده است. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در مسکو اعلام کرد که روسیه با هر راهکاری که از خارج بر سوریه تحمیل شود مخالف است.

کوفی عنان در پیش‌نویس طرح ارائه شده خود برای نشست امروز ژنو بر روند انتقال سیاسی در سوریه با تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرده است.

طبق پیش‌نویس عنان این دولت با حضور عناصری از موافقان و مخالفان سوریه باید تشکیل شود و البته عناصری که مانع تحقق توافق می‌شوند، باید از این دولت به دور باشند.

برخی دیپلمات‌ها هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرند که مسئولان بلندپایه پنج عضو دائم شورای امنیت روز گذشته به دلیل اختلافات درباره طرح پیشنهادی عنان به توافقی نرسیدند زیرا روسیه معتقد است که این طرح باید تغییراتی بکند.

یک دیپلمات عرب هم دیروز جمعه به رویترز اعلام کرد: مذاکرات امروز تمام شد. همه چیز دیگر بستگی دارد به نشست فردا شنبه.

دیپلمات‌های روس هم به رویترز اعلام کردند که هیئت روسی معتقد است که طرح عنان باید اصلاح شود. مسکو نمی‌تواند با راهکاری موافقت کند که چیزی را از خارج بر سوریه تحمیل می‌کند.

یک دیپلمات سازمان ملل نیز روز گذشته اعلام کرد که خطراتی جدی نشست امروز ژنو را تهدید میکند. مهم این است که نشست ژنو به نتیجه برسد. فکر میکردیم که پنج عضو شورای امنیت بر سر طرح عنان به توافق رسیده‌اند. اما مواضع روس‌ها در 24 ساعت گذشته این را نشان نمی‌دهد.

با همه اختلافات، امروز نشست ژنو برگزار خواهد شد.

قرار است کوفی عنان پس از برگزاری این نشست‌ها، نتیجه را به اطلاع مقامات ایران برساند.

گفته می‌شود طرح عنان بر تشکیل دولت وحدت ملی البته با حذف برخی عناصر تاکید میکند که نشانه‌ها حاکی است بر اساس این طرح، بشار اسد نیز احتمالا جزء این عناصر دانسته شده است. همین امر اعتراض روس‌ها را برانگیخته است.

به گزارش المستقبل لبنان به نقل از خبرگزاری‌ها، روس‌ها تاکید کرده‌اند که نه تنها بشار اسد بلکه برخی اسامی که پیرامون اسد هستند باید باقی بمانند. پیشنهاد کرده‌اند که بثینه شعبان مشاور سیاسی اسد نقشی اساسی در این خصوص ایفا کند. این را غربی‌ها رد کرده‌اند. غرب خواستار حذف تمام سران سوری است که تاکنون انان را تحریم کرده است. لیست این اسامی شامل حدود 100 اسم می‌شود.

بنا بر همین گزارش، غربی‌ها هیثم الجزائری یک تاجر لندن‌نشین را برای نخست‌وزیر دولت انتقالی پیشنهاد کرده‌اند. نام سعد الازهری که مقیم لبنان است و در شبکه بانکی فعالیت می‌کند هم مطرح است.

علاوه بر این، فرانسوی‌ها خواستار تعیین مهلت زمانی برای اجرا طرح انتقال سیاسی در سوریه شده‌اند. روس‌ها این امر را نمی‌پذیرند.

غربی‌ها خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه، اصلاح قانون اساسی، و تشکیل دولت وحدت ملی است. اینها کارها و اصلاحاتی است که دولت اسد در خلال چند ماه گذشته انجام داده است.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول