اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کلینتون: نشست ژنو نقطه عطفی در تحولات سوریه خواهد بود

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در آغاز سفر خود به سه کشور اروپایی ابراز امیدواری کرد که نشست آتی ژنو، نقطه عطفی در تحولات سوریه باشد.

کلینتون: نشست ژنو نقطه عطفی در تحولات سوریه خواهد بود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "هیلاری کلینتون" وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در آغاز سفر خود به سه کشور اروپایی اعلام کرد: امید بسیاری دارم که نشست آتی قدرت‌های جهان در ژنو نقطه عطفی در بحران سوریه خواهد بود.

وی ضمن تأکید بر آنکه آمریکا از طرح کوفی عنان برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه حمایت می‌کند، گفت: عنان نقشه راه بسیار منسجم خود را برای انتقال قدرت سیاسی توسط دولت بشار اسد ارائه کرده است.

کلینتون گفت: ما معتقدیم که این طرح متضمن قوانین مورد نیاز برای هرگونه انتقال قدرت سیاسی در سوریه است که می‌تواند نتایجی صلح‌آمیز و دموکراتیک به دنبال داشته باشد که منعکس کننده اراده مردم سوریه باشد.

نشست ژنو به دعوت کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در روز شنبه 10 تیر (30 ژوئن) با حضور روسیه،‌ آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، کویت، قطر برگزار خواهد شد و ایران و عربستان به این نشست دعوت نشدند زیرا آمریکا با حضور ایران مخالف بود.کلینتون و "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه قرار است به همراه دیگر نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت در این نشست شرکت کنند.

بنا بر این گزارش، وزیر امورخارجه آمریکا تا این لحظه به طور رسمی اعلام نکرده که در این نشست شرکت خواهد کرد اما اعلام کرده است که برنامه کاری خود را در این سفر باز نگه خواهد گذاشت.

در حالیکه روسیه حضور ایران را در این نشست ضروری اعلام کرده بود، ایران و عربستان به این نشست دعوت نشده‌اند و سرگی لاوروف امروز در کنفرانس مطبوعاتی با "رفیق عبدالسلام" وزیر خارجه تونس، در مسکو، با تاکید بر اینکه دعوت نکردن از ایران به نشست ژنو برای حل بحران سوریه اشتباه بود، تاکید کرد که سرنوشت نظام سوریه را گفت‌وگوهای ملی این کشور و نه نشست ژنو تعیین می‌کند.

علیرغم آنکه شایع شده بود، روسیه با هرگونه توافقی در این نشست در خصوص موضوع سوریه موافقت می‌کند، وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه روسیه از هیچ راهکاری که از خارج،‌ بر سوریه تحمیل شود، حمایت نمی‌کند، از کشورهای دیگر خواست، قبل از آنکه گفت‌وگوی ملی در سوریه آغاز شود، نتیجه را پیشاپیش تحمیل نکنند.

دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: احتمالا نمایندگانی از کشورهای همسایه سوریه نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

وزیر امورخارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز سفر اروپایی خود اعلام کرد: من امید بسیاری دارم که این نشست می تواند نقطه عطفی در اوضاع تأسف بار سوریه که در حال حاضر مردم این کشور را تحت تأثیر قرار داده است، باشد.

وی همچنین اعلام کرد: بشار اسد تا کنون به حمایت‌های روسیه و چین در شورای امنیت برای جلوگیری از هرگونه اقدام متحد جامعه بین المللی علیه سوریه تکیه کرده بود.

کلینتون در ادامه گفت: اگر کوفی عنان بتواند نقشه راه انتقال قدرت سیاسی خود را که مورد تأیید تمام کشورها از جمله چین و روسیه است به اجرا درآورد پیام متفاوتی به اسد خواهیم فرستاد. و این نخستین بار است که جامعه بین‌المللی راهی را در پیش گرفته است که به اعتقاد من اسد را مجبور خواهد کرد پاسخ بدهد.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین در پایان اظهارات خود تأکید کرد: اگر وی موفق شود مردمی را که تا کنون یا در حاشیه بوده‌اند و یا به طور فعال از دولت اسد حمایت کرده‌اند، با خود همراه سازد در آن صورت مخالفان اسد نیز امیدوارتر می‌شوند که این مسئله نیز بسیاری از نزدیکان اسد را به شدت ناامید خواهد کرد.

انتهای پیام/ض.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول