اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار خوی:

تیغ آموزش‌های فرهنگی برنده‌تر از سلاح نیروهای انتظامی است

خبرگزاری فارس: فرماندار خوی گفت: تیغ آموزش‌های فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر برنده‌تر از سلاح نیروهای انتظامی است.

تیغ آموزش‌های فرهنگی برنده‌تر از سلاح نیروهای انتظامی است

غلام‌حسین عماری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر معلول است و هر معلولی علتی دارد لذا برای از بین‌بردن معلول باید علل را شناخت و با آن مقابله کرد و از بین برد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورمان، اقدامات انجام گرفته در راستای انسداد مرزی و سخت‌گیری در مجازات عاملان مواد مخدر و معتادان را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: نیاز است در کنار اقدامات مذکور به آموزش و تبیین ارزش‌ها بیشتر بها دهیم و تا زمانی که از درون، جامعه را مصون نکنیم اقدامات بیرونی کارساز نخواهد بود لذا لازم است در این مقوله برنامه‌ریزی و هزینه شود.

فرماندار خوی حوزه فرهنگی را تاثیرگذارتر از دیگر حوزه‌ها دانست و گفت: فرهنگ مجموعه‌ آداب و رسوم هر ملتی است که رفتار هر فردی با توجه به نظام ارزشی آن جامعه تعبیر می‌شود و در شکل‌گیری رفتار آدمی و سوق جامعه بهنجار و ناهنجار تاثیر عمیق دارد از این رو دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در امر مقابله و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر نقش مهمی را ایفا کنند و این رسالت خطیری برای دستگاه‌های فرهنگی است.

وی تلاش مسئولان فرهنگی شهرستان خوی را در زمینه فرهنگ‌سازی مقابله و پیشگیری اعتیاد مثبت ارزیابی و اضافه کرد: اعضای شورای فرعی در مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگا‌ه‌ها در این شهرستان با تعاملات خوب، عزم جدی و در راستای هم‌افزایی تلاش‌می‌کنند و از موازی‌کاری می‌پرهیزند.

به گفته فرماندار خوی تمام مراکز آموزش عالی شهرستان با وجود نبود اعتبار اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در سطح دانشجویان، مدرسان و اساتید دانشگاه می‌کنند و دانشگاه‌ها، کمیته‌های سیاست‌گذاری پیشگیری از اعتیاد تشکیل داده‌اند و جلسات هم‌اندیشی در زمینه چگونگی فرهنگ‌سازی و آسیب‌شناسی اعتیاد برگزار می‌شود.

عماری تیغ آموزش‌های فرهنگی را برنده‌تر از سلاح نیروهای انتظامی ذکر و تصریح کرد: بخش فرهنگی نه تنها در حوزه اعتیاد به مواد مخدر بلکه در سایر ناهنجاری‌های اجتماعی می‌تواند بازدارنده باشد و با اقداماتی چون تعمیق باورهای دینی، تاکید بر آموزش از ابتدای دوران کودکی و نوجوانی می‌توان با ناهنجاری‌های اجتماعی مقابله کرد.

به گفته فرماندار خوی هر قدر که بتوانیم در حوزه فرهنگی فعالیت کنیم به همان اندازه از بار بر دوش نیروی انتظامی و قضایی کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: برابر بررسی آمار ورودی‌های سال گذشته و جاری ورودی مجرمان مواد مخدر در زندان خوی پنج درصد کاهش یافته است و برابر استعلام از واحد آمار و رایانه، 26 درصد پرونده‌های این زندان مربوط به جرایم مواد مخدر است و از مجموع 503 نفر آمار، 98 نفر جرایم مواد مخدر و 41 نفر دارای اعتیاد در کنار جرایم عمومی هستند.

فرماندار خوی ادامه داد: با وجود اینکه در شهرستان خوی دو مرکز ترک اعتیاد شفا و آتیه دارای مجوز از سازمان بهزیستی (براساس ماده 26 کمیسیون) و تحت نظارت اداره بهزیستی فعالیت می‌کنند، موسسه خیریه پیشگیری و ترک اعتیاد کانون عین‌الحیات شهرستان خوی (از یادگارهای دادستان شهید شهرستان خوی حاج ولی حاجی قلیزاده) نیز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کند و پذیرفته‌شدگان این کانون نه تنها از شهر خوی بلکه از شهرهای همجوار و استان‌های دیگر کشور نیز است اما متاسفانه بعد از جمع‌آوری معتادان تابلو در سطح شهر محل مناسبی برای نگهداری آنها وجود ندارد، از طرفی متولی خاصی برای این امر تعریف نشده است که این مهم در حال حاضر از دغدغه‌های مهم این شهرستان محسوب می‌شود.

به گفته وی معتادان خودمعرف با توجه به ظرفیت کانون عین‌الحیات به منظور نگهداری و ترک در آن محل معرفی می‌شوند و معتادان مجرم را نیز در مجتمع کاردرمانی زارعان نگهداری می‌کنند، در نظر است کمپی برای معتادان کل استان در شهرستان خوی احداث کنند که امیدواریم با اجرای این پروژه این مشکلات تا حدودی کاهش یابد.

عماری اظهار داشت: براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد باید سالانه هفت درصد افراد جامعه تحت آموزش قرار گیرند و بر این اساس تمام اعضای موثر شورا از جمله فرماندهی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، بخشداران، اداره بهزیستی، فرماندهی هنگ مرزی، آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزش عالی و برخی نهادهای غیرعضو همچون اداره تعاون، کار و امور اجتماعی، اداره صنایع و معادن در سطح واحدهای تولیدی زیر پوشش، مطابق سال گذشته اقدام به تدوین برنامه‌های آموزشی پیشگیرانه از اعتیاد در طول سال 91 کرده‌اند که در حال اجرا هستند.

وی تدوین برنامه‌های آموزشی در سپاه در حوزه بسیج و پایگاه‌های مقاومت اعم از خواهران و برادران، برنامه‌های آموزشی نیروهای انتظامی با در نظر گرفتن گروه‌های هدف در مناطق حاشیه‌ای شهر، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی بخشداران با توجه به شبکه آموزشی که از طریق دهیاران و شورای اسلامی روستاها با هماهنگی سایر نهادها پیش‌بینی شده، طراحی برنامه‌های آموزشی در آموزش و پرورش برای سطوح مختلف دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان را از جمله برنامه‌های در حال اجرا عنوان می‌کند که این برنامه‌ها برای گروه‌های هدف در سایر ادارات چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی نیز در حال اجرا هستند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول