اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی سنندج خواستار شد

راه‌اندازی پایانه‌های تجاری و مسافربری مورد نیاز بازارچه سیرانبند بانه

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج خواستار راه‌اندازی و استقرار گذرنامه و پایانه‌های تجاری و مسافربری مورد نیاز بازارچه سیرانبند بانه به منظور ارائه خدمات از این مرز رسمی و مناطق شمال غرب ایران شد.

راه‌اندازی پایانه‌های تجاری و مسافربری مورد نیاز بازارچه سیرانبند بانه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدسعید نقشی‌زادیان ظهر امروز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج با حضور استاندار کردستان، اظهار کرد: گمرک باشماق مریوان و مرز رسمی سیرانبند بانه و بازارچه مرزی سیف سقز هنور انبار و سردخانه نگهداری کالا ندارد و این امر مشکلاتی را  برای تجار فعال در گمرکات به وجود آورده است و بخشی از کالاهای آنها از بین می‌رود که نمونه شاخص و بارز این ضرر و زیان در فاسد شدن بخشی از 6000 تن سیب‌زمینی دپو شده در سال گذشته دیده شد.

وی همچنین خواستار ایجاد آزمایشگاه استاندارد مورد نیاز کالاهای صادراتی در بازارچه مرزی سیرانبند و گمرک باشماق شد و گفت: بسیاری از تجار که کالاهایشان نیاز به بررسی آزمایشگاهی براساس شاخصه‌های استاندارد کشور دارد برای بررسی آزمایشگاهی باید راه‌های دور و نزدیک را در پیش بگیرند که این معضل در بازارچه سیرانبند مورد اعتراض جمعی از تجار قرار گرفته است.

نقشی‌زادیان خواستار استقرار نمایندگی ادارات دولتی مرتبط با صادرات در شهرستان‌های بانه، مریوان، سقز شد و گفت: با توجه به اینکه این شهرستان‌ها مبادی خروجی کالا به اقلیم کردستان هستند و صادرات و واردات پاره‌ای کالاها نیاز به تشریفات رسمی و انجام امور اداری دستگاه‌های مرتبط با صادرات و واردات کالا را دارند، این امر ضروری است.

وی با بیان اینکه دولت عراق دو شرکت خارجی را مسئول بازرسی کالاهای وارداتی ایران به عراق کرده، افزود: بر این اساس توافق‌نامه‌ای موانع دست‌ و پاگیر جدی برای صادرات کالا از ایران به عراق به وجود آمده است و تلاش‌های بخش خصوصی نیز بی‌نتیجه مانده است لذا درخواست داریم از طریق مقامات دولتی و مذاکره با طرف عراقی تعداد شرکت‌های بازرسی از دو شرکت انحصاری به تعداد بیشتری افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج همچنین خواستار ایجاد واحدهای خدماتی و استراحت‌گاهی برای خدمات‌رسانی به رانندگان فعال حاضر در بازارچه رسمی سیرانبند، گمرک باشماق  و بازارچه سیف سقز شد.

نقشی‌زادیان نشست اخیر استانداران در کرمانشاه را یادآور شد و گفت: بحث حمل یکسره کالا و تحویل در آن سوی مرز مورد توجه و تاکید قرار گرفته که مهم‌ترین مزیت این توافق حمل یکسره کالا و انتقال سریع کالا و کاهش حجم قاچاق گازوئیل است اما معایبی که ترانشیب کالا دارد بیشتر از مزایای آن است.

وی بالا بودن هزینه بارگیری به نسبت هزینه‌های آن در داخل مرز ایران، بیکار شدن جمع بسیاری از فعالان خدماتی حوزه تخلیه و بارگیری در بازارچه‌های سیف و سیرانبند و گمرک باشماق مریوان و بالا رفتن هزینه تخلیه و بارگیری و نیز افزایش هزینه‌های حمل و نقل را از معایب ترانشیب کالا عنوان کرد.

نقشی‌زادیان همچنین خواستار ساخت پل دوم نقطه صفر مرزی شد و تصریح کرد: لازم است مسئولان با نظارت بیشتر دستور تسریع در ساخت این پل را که نقش بسزایی در تسهیل در تردد در مراودات آن سوی مرز دارد را بدهند و تا پایان فصل کاری به نتیجه لازم برسد.

وی دیپ‌زنی را یکی از مواردی اعلام کرد که موجب کندی روند صادرات شده است و گفت: دیپ‌زنی کامیون‌های عراقی به وسیله شرکت نفت با اندک نیروهای به کار گرفته شده بارها مرز را به حالت تعطیلی درآورده و کامیون‌های عراقی را مجبور به اعتصاب و  و تجار ایرانی را دچار ضرر و زیان کرده، بنابراین این موضوع باید مورد آسیب‌شناسی جدی قرار گیرد.

نقشی‌زادیان همچنین گفت: بهبود روش، جایگزینی روش دیگر، اتخاذ تدابیر و بهره‌گیری از روش‌های جدید یا حداقل افزایش نیروی دیپ‌زن روش‌ها و راه‌های بهبود وضعیت موجود است.

وی افزود: گرچه مدیریت واحد گمرک باشماق مریوان اجرایی شده اما گمرک عملاً بر مجموعه فعال در ایمن مرز مدیریت نمی‌کند لذا برای ساماندهی بارگیری و خروج کامیون‌های عراقی در زمان مناسب  بهتر است گمرک مدیریت این مسئله را برعهده بگیرد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول