اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

آذربایجان‌شرقی با کمبود پزشک مواجه است

خبرگزاری فارس: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کمبود 73 پزشک خانواده روستایی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در سطح شهرها بعید نیست که با کمبود پزشکان بیشتری روبه‌رو باشیم.

آذربایجان‌شرقی با کمبود پزشک مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، احمد کوشا اظهار کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده شهری سیستم سلامت کشور به آرزوی دیرینه خود می‌رسد.

وی افزود: اجرای این طرح، انقلاب بزرگ سلامت به حساب می‌آید و اجرای این طرح  با سرمایه‌های ایرانی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 1391 خواهد بود. با اجرای این طرح افزایش رضایت‌مندی بیماران و افزایش سلامت با کمترین هزینه را به همراه خواهد داشت.

کوشا افزود: ریشه بسیاری از بیماری‌ها رفتاری و زیست‌محیطی است و با انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها و نسخه‌های مختلف رفع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وجود پزشک خانواده شهری این امکان را می‌دهد که پزشکان مسئولیت مراقبت از بیمار را قبول کنند، این در حالی است که با سیستم سلامت موجود در کشور هیچ‌کس پاسخگوی نسخه‌ای که می‌نویسد نیست و سرگردانی بیماران در بهبود وضعیت جسمانی‌شان رفع خواهد شد.

کوشا ادامه داد: سیستم موجود طوری طراحی شده که پس از درمان بیمار دیگر مراقبت و پیگیری وجود ندارد اما با سیستم پزشک خانواده هیچ‌کس از مدار سلامت خارج نخواهد شد و همه افراد دارای پرونده سلامت هستند.

وی در مورد برنامه توضیح پزشک خانواده شهری برای ائمه محترم جمعه و فرمانداران گفت: اجرای این طرح که توسط کشورهای مترقی در این عصر در حال اجراست، در ایران توسط حکیم ذکریای رازی برای نخستین بار مطرح بوده و این فرزانه ایرانی معتقد به سیستم ارجاع بوده و این برنامه در کشورمان تاریخچه دیرینه دارد.

کوشا با اشاره به مزایای طرح خاطرنشان کرد: با اجرای این برنامه، سلامت افراد حامی پیدا خواهد کرد و از بدو ورود تا زمان ارجاع به متخصص و مراکز درمانی پزشک خانواده پیگیر بیمار خود خواهد بود.

وی گفت: هزینه ویزیت و تجویز دارو در سطح اول سیستم ارجاع کاملا رایگان خواهد بود و پدیده شوم زیرمیزی به سمت ریشه‌کنی می‌رود و ارتباط مالی پزشک و بیمار قطع خواهد شد هرگونه افزایش تعرفه درمانی روی افراد جامعه  تاثیر نخواهد گذاشت بلکه پزشکان و سازمان بیمه‌گر هستند که این‌گونه افزایش‌ها را با نظارت وزارت بهداشت حل خواهند کرد.

کوشا به بیان مشکلات این برنامه پرداخت و از کمبود 73پزشک خانواده روستایی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در سطح شهرها بعید نیست که با کمبود پزشکان بیشتری روبه‌رو باشیم.

وی یادآور شد: این برنامه حمایت‌های قانونی خوبی دارد و قانون برنامه پنجم توسعه محل قانونی این برنامه است.

کوشا در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه با اجرای این برنامه پزشکان روستایی برای شرکت در این برنامه به شهرها مراجعه کرده و در خصوص دستمزد کم پزشکان روستایی نسبت به شهری این‌گونه پاسخ داد: برای جلوگیری و ایجاد انگیزه بین پزشکان خانواده در روستاه‌ها مقرر شد که سطح پرداخت به پزشکان روستایی نسبت به شهری بالاتر رود و پزشکان عمومی که در خانه‌های بهداشت روستاها مشغول به خدمت هستند از سهمیه خوبی در آزمون تخصصی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول