اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار فارس:

فارس می‌تواند کشور را از واردات میوه بی‌نیاز کند

خبرگزاری فارس: استاندار فارس گفت: در حال حاضر باغ‌های فارس این ظرفیت را دارند تا تولیدشان را چند برابر کرده، به طوری که دیگر احتیاجی به واردات برخی از انواع میوه‌ها از سایر کشورها نباشد.

فارس می‌تواند کشور را از واردات میوه بی‌نیاز کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس،‌ حسین صادق‌عابدین در بازدید از شرکت زیست فناوری ایتا صدرا با مطلوب توصیف‌کردن وضعیت تولید نهال‌های سالم و عاری از ویروس در این استان بیان داشت: تولید نهال عاری از ویروس و شناسه‌دار همواره یکی از دغدغه‌های اصلی به حساب می‌آمد که با همکاری شرکت ایتا صدرا در تولید نهال‌های فاقد ویروس و آلودگی تا حد بسیاری این نگرانی رفع شده است.

وی گفت: در حال حاضر باغ‌های فارس این ظرفیت را دارند تا با کاشت نهال‌های سالم و بدون ویروس در آن‌ها، ضمن ارتقای کیفیت، تولیدشان را چند برابر کرده، به طوری که دیگر احتیاجی به واردات برخی از انواع میوه‌ها از سایر کشورها نباشد.

این مسئول تصریح کرد: با تولید نهال‌های سالم و کاشت آن‌ها در نقاط مختلف این استان حتی می‌توان زمینه صادرات محصولات باغی با کیفیت بالا را نیز فراهم آورد.

استاندار فارس در بخشی دیگر از این بازدید ادامه داد: تلاش‌ها و موفقیت‌های محققان ایرانی همواره باعث خرسندی است که بی‌شک با ادامه این تلاش‌ها و به کارگیری ابتکارات به همراه قدرت و توان جوانان علاقمند روزهای پرافتخاری برای کشور رقم می‌خورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در ادامه این بازدید عنوان کرد: 15 درصد از کل سطح باغات کشور به فارس تعلق دارد و این استان بالغ بر 20 درصد محصولات باغی کشور را تامین می‌کند.

مهرزاد خرد افزود: هم‌اکنون 63 نهالستان مجوزدار در سطح فارس در حال فعالیت هستند و این استان با دارابودن سهم 15.5 درصد از نهالستان‌های مجوزدار کشور توانسته است مقام نخست تولید نهال‌های شناسه‌دار را نیز به خود اختصاص دهد.

خرد با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 7 میلیون نهال شناسه‌دار در 30 گونه و 100 رقم تجاری مختلف باغی تولید شده، یادآور شد: با استفاده از تجربیات و دانش محققان ایتالیایی در قالب شرکت "ایتا صدرا" توانسته‌ایم تولید نهال‌های عاری از ویروس را افزایش داده و شاهد تحول بزرگی در عرصه باغبانی در کل کشور باشیم، به طوری که در سال جاری توسط هشت استان کشور نزدیک به 200 هزار پایه رویشی به منظور تولید نهال سالم از این شرکت خریداری شده تا در بین تولیدکنندگان برتر نهال توزیع شود.

وی با بیان اینکه نهال‌های سالم و عاری از ویروس می‌توانند، حیات باغداران را متحول کرده و تاثیر شگرفی بر جا بگذارند، اضافه کرد: خمیرمایه اصلی در تمام فعالیت‌های باغبانی نهال است و چنانچه بتوانیم از ارقام و گونه‌های مقاوم و پر ظرفیت در باغات این استان استفاده کنیم، بی‌شک شاهد تحول کمی و کیفی چشم‌گیری در زمینه تولید محصولات باغی می‌شویم.

خرد گفت: استان فارس دارای پتانسیل بالایی در زمینه تولید انواع محصولات باغی است، بنابراین می‌طلبد تا با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه، ضمن ارتقای سطح کیفی، بازار هدف گسترده‌تری نیز برای محصولات در نظر گرفت.

این مسئول در مورد تولید نهال به روش کشت بافت نیز گفت: تجاری‌سازی کشت بافت از سال گذشته مدنظر بوده که با اعلام آمادگی کشور ایتالیا و تعامل با شرکت "ایتاصدرا" به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تولید نهال‌های عاری از ویروس دست یافته‌ایم و قرار است در سال جاری نهال‌هایی سالم و فاقد هرگونه ویروس، باکتری و آلودگی وارد بازار شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در کنار برخورداری از شرایط اقلیمی متنوع، فارس دارای ظرفیت بالایی در زمینه تولید انواع گونه‌های باغی، به‌ویژه گیاهان دارویی است که همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا تولید نهال‌های سالم برای انواع اقلیم‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری نیز مدنظر قرار گیرند که امیدواریم با استفاده از آخرین یافته‌های فناوری کشت بافت دنیا برای تولید انواع پایه‌های درختان میوه و درختان خودریشه‌زا به این امر مهم دست یابیم.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور در بخش باغبانی افزایش محصولات باغی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، یادآور شد: در طول این برنامه در مجموع 38 هزار و 938 هکتار توسعه باغات جدید این استان را پیش‌بینی کرده‌ایم که 17 هزار و 255 هکتار به صورت دیم و 21 هزار 680 هکتار باغات آبی است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از باغات این استان قدیمی و غیراقتصادی هستند، در طول برنامه پنجم 15 هزار و 377 هکتار جایگزینی باغات را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم با اجرای سالانه حدود 3 هزار هکتار جایگزینی نهال‌های اصلاح شده از ارقام تجاری به این هدف برسیم.

خرد عنوان کرد: از موارد مهم دیگری که در طول برنامه پنجم توسعه پیگیری می‌کنیم، اصلاح باغات در سطح 106 هزار و 808 هکتار است که برای توسعه، جایگزینی و اصلاح باغات به حدود 141 میلیون نهال نیاز داریم.

وی تولید نهال‌های پیوندی سیب بر روی پایه‌های پاکوتاه را از دیگر طرح‌های در دست اجرا در استان فارس معرفی کرد و ابراز داشت: بخش عظیمی از توسعه باغ‌های ما بر روی پایه‌های رویشی مختلف ایست مالینگ، مالینگ مرتون و بوداگوسکی در استان فارس است که کوتاه بودن دوره کاشت تا برداشت، تراکم و عملکرد بالا از جمله مزیت‌های این طرح محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: کمیته فنی نظارت بر تولید نهال سازمان جهاد کشاورزی متشکل از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سایر زیربخش‌های اجرایی مانند حفظ نباتات، باغبانی و ترویج با همکاری انجمن صنفی تولیدکنندگان نهال فارس مراحل تولید و توزیع نهال را در نهالستان‌های مجوزدار این استان به طور مرتب رصد می‌کنند تا نهال سالم و اصیل به باغداران تحویل شود که این امر باعث می‌شود تا شاهد باغ‌های تجاری و پر محصول در این استان باشیم.

در شرکت دانش بنیان ایتا صدرا، با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی دنیا در زمینه زیست فناوری که در انحصار برخی شرکت‌های معدود در سطح جهان است، میلیون‌ها نهال، در محیطی کنترل شده و مساحتی اندک، تولید می‌شود که می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را در این بخش مرتفع ساخته و زمینه کسب درآمد قابل توجه ارزی و اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان کشاورزی را فراهم کند.

انتهای پیام/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول