اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان:

صادرات، میناکاری را جهانی می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه صادرات میناکاری این هنر را به عرصه بین‌الملل می‌رساند، گفت: میناکاری، هنری از قلب آسمان است بر قاب‌های آبی‌ که با عشق آفریده می‌شود.

صادرات، میناکاری را جهانی می‌کند

غلامعلی فیض‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون این رشته هنری اظهار کرد: میناکاری هنری است که می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.

وی از طرح‌های تکراری در این هنر انتقاد کرد و افزود: این روزها آنچه در بازار هنر مینا رایج شده است، طرح‌های اسلیمی و تکراری است که عدم وجود خلاقیت و به کار بردن طرح‌های نو بازار مینا را دچار رکود می‌کند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان افزود: در این عرصه می‌توان از طرح‌هایی مثل گل و مرغ ختایی و با استفاده از آب‌رنگ، رنگ و روغن فروش این محصولات را افزایش داد.

وی ادامه داد: این روزها اگر در میدان امام سری بزنیم تنها طرح‌های اسلیمی را می‌بینیم که یک هنرمند با سرعت آن را می‌سازد تا تنها به بازار فروش برسد.

فیض‌الهی افزود: مشکل بتوان گفت از چه زمانی هنر میناکاری در ایران رواج گرفته است، زیرا از روزگاران پیش از عهد صفویه (سده دهم هجری) نمونه‌هایی از میناکاری در دست نیست و از دوران صفوی هم نمونه‌های قابل ملاحظه‌ای بر جای نمانده است.

وی اظهار کرد: لیکن در دوران قاجار، میناکاری به مقدار کم وجود داشته و اشیایی مانند سر قلیان و کوزه قلیان و کوزه و بادگیر قلیان را میناکاری می‌کرده‌اند.

فیض‌الهی ادامه داد: در دربار پادشاهان قاجار به ویژه ناصرالدین شاه که قلیان کشیدن از سرگرمی‌های او بوده قلیان‌های میناکاری شده وجود داشته و هم‌چنین در خانه‌های اشراف و بزرگان آن عصر نیز این قبیل اشیای میناکاری شده موجود بوده است.

*دروازه‌های صادرات باید باز شود

به گزارش فارس، هنرمند میناکار اصفهانی پیرامون این رشته هنری گفت: هنر میناکاری از اصیل‌ترین رشته‌های صنایع دستی اصفهان است و اگر زمینه برای صادرات آن مهیا شود، معرفی آن به عرصه بین‌الملل امکان‌پذیر است.

حسین پیکام ‌میزان فروش محصولات این هنر را در خارج از کشور به صورت تضمین شده بالا دانست و ادامه داد: این محصول در کشورهای ترکیه و نیز تونس به دلیل اینکه ‌با کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در ارتباط است با استقبال ‌رو به رو می‌شود.

وی با اشاره به تدریس فیروزه‌‌کاری در کارگاه آموزشی به‌ دانشجویان تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در استان‌های مختلف حرکتی مثبت در زمینه صنایع دستی است که تقبل هزینه ‌رفت و آمد و محل اسکان از سوی مسئولان می‌تواند کمک بزرگی برای هنرمندان باشد.

هنرمند میناکار اصفهانی افزود: بانوان اصفهانی برای جهیزیه خود از ظروف مینا به جای نقره استفاده می‌کنند.

به گفته وی از این هنر می‌توان به صورت تلفیقی با نقره در ساخت انواع زیورآلات استفاده کرد که در نوع خود سبکی جدید محسوب می‌شود.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول