اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

پایداری ملی رهاورد پدافند غیرعامل

خبرگزاری فارس: پدافند غیرعامل یا مجموعه اقدامات به منظور آمادگی در برابر خطرات احتمالی موجب پایداری ملی و توسعه همه‌جانبه کشور خواهد شد.

پایداری ملی رهاورد پدافند غیرعامل

به گزارش خبرگزاری فارس از قم دفاع مجموعه‌ای یک پارچه است که شامل دو بخش دفاع عامل و غیرعامل شده و لزوم حفظ و حراست از سرزمین‌های اسلامی در کنار ضرورت مقابله با تعرض دشمنان، به کارگیری مجموعه اقدامات در هر دو بخش را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

در کنار تهدیدات سنتی، حملات نوینی نیز علیه کیان نظام اسلامی در سال‌های اخیر و توسط دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب سامان‌دهی و اجرا می‌شود به همین دلیل مقام معظم رهبری در فرمایشات خود هشدارهایی در خصوص تهدیدات نوین داده و اینگونه فرموده‌اند که «اولویت، آن چیزی است که امروز به آن می‌گویند جنگ نرم».

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دینی و مذهبی در کشوری چون ایران، از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های توسعه پدافند غیرعامل به شمار می‌رود زیرا جنس تهدیدات دشمنان نسبت به گذشته تغییر کرده و تصرف سرزمینی جای خود را به تغییر در ساختار سیاسی داده است.

در شرایط کنونی باید جنس مقابله با تهدیدات نیز تغییر کرده و متناسب با نوع جنگی که دشمن در پیش گرفته و سلاحی که مورد استفاده قرار می‌دهد، راه مقابله با او را یافت.

دین اسلام در این زمینه دارای رهنمودهای فراوانی شامل آیات و روایات است؛ خداوند در سوره «انبیاء» می‌فرماید «و ساختن زره را به خاطر شما به او (داوود) تعلیم دادیم تا شما را از آزار یکدیگر محفوظ دارد، آیا شکر به‌ جا می‌آورید ...» و در واقع راه مقابله با سلاح‌های خطرناک دشمنان را پیش پای مؤمنان می‌نهد.

تمام فقهای مسلمان بالاخص شیعه دفاع در برابر کفار و دشمنان را حق مسلمانان و امری واجب و از جمله تکالیف الهی می‌دانند زیرا دفاع از حکومت حق واجب، بقای آن بر حق و دفاع از آن مشروع است.

توصیه‌های علما، مراجع تقلید و بزرگان دین از دیرباز تاکنون بر نقش مهم دفاع و لزوم به کارگیری روش‌های مشروع در این امر، راهی روشن را در برابر دیدگان ما گشوده است اما تغییر شرایط به گونه‌ای که جنگی در کار نباشد، دفاع را نیز دستخوش تغییر می‌کند. آنچه امروز حاکم است، دفاع غیرعامل به معنای حفظ و حراست از کیان اسلام و ارزش‌های دینی بدون به کارگیری سلاح بوده و روش‌های خاص خود را می‌طلبد.

حفظ زیرساخت‌ها، استحکام‌سازی، آموزش روش‌های دفاعی و ده‌ها شیوه دیگر در مسئله پدافند غیرعامل دخیل هستند اما مهم‌ترین آنها بحث پایداری اعتقادی است زیرا مردم معتقد و خدامحور در سخت‌ترین شرایط نیز ارزش‌های ملی و الهی را فراموش نکرده و تا پای جان از دستاوردهای خویش دفاع خواهند کرد و این امر، مهم‌ترین عنصر در دفاع غیرعامل به شمار می‌رود و تمام نقشه‌های استعماری و استکباری ابرقدرت‌های کنونی نیز برای تضعیف و نابودی این عنصر حیات‌بخش به کار گرفته شده است.

حضور مردم در صحنه دفاع، مقاومت تا پیروزی، جهان‌بینی الهی و بهره‌گیری از نمادهای ارزشی، مفاهیم دفاع غیرعامل در حوزه ارزش‌های عام انسانی را در بر می‌گیرد و گسترش آن از دو منظر قابل بررسی است؛‌ نخست توجه به عنصر فرهنگ و ارزش‌ها و دیگری، منظر ساختارهای سیاسی و اجتماعی که هر دو این بخش‌ها خود شامل شاخه‌ها و گروه‌‌بندی‌های مختلف شده و نقش هر یک از آنها در دفاع غیرعامل معین شده است.

از جمله عناصر موجود در فرهنگ اسلامی که تولیدکننده قدرت نرم در دفاع غیرعامل به شمار می‌روند می‌توان به نفس‌ستیزی و تزکیه درونی، آگاهی و بصیرت در شناخت دشمن و راه‌های مقابله با او، ایثار و فداکاری، مبارزه و دشمنی با طاغوت و طاغوتیان و نیز دوری از تفرقه اشاره کرد که همه آنها در عنصری ماندگار به نام اطاعت از رهبری دینی و ولایت مطلقه فقیه تجلی می‌یابد.

به یقین رعایت اصول و ضابطه‌هایی که برای یک دفاع غیرعامل مؤثر به کار برده می‌شود در نهایت پایداری ملی را در پی داشته و موجب بقای نظام اسلامی خواهد شد و چه زیبا سخنی است این کلام آن رهبر کبیر و معمار جاویدان انقلاب، امام خمینی(ره) که فرمود «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت نرسد» و اینجاست که نقش رهبری دینی در دفاع همه‌جانبه که پدافند غیرعامل بخشی از آن به شمار می‌رود به خوبی روشن خواهد شد.

==============

یادداشت: صدرالدین فلاح

==============

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول