اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نان در تنور گرانی می‌سوزد / گرانی دامن نان را هم گرفت

خبرگزاری فارس: «سوم، چهام و پنجم تیرماه در اعتراض به گرانی و تورم، نان و شیر خریداری نکنید». این پیامک که در میان برخی کاربران تلفن همراه رواج یافته، گسترده‌ترین واکنش مردمی به افزایش قیمت برخی اقلام اساسی است.

نان در تنور گرانی می‌سوزد / گرانی دامن نان را هم گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، طی یکی دو ماه گذشته قیمت برخی اقلام مانند نان و لبنیات با افزایش مواجه بوده که دلیل روشن آن هم افزایش یافتن قیمت مواد اولیه در بخش تولید عنوان شد. از سویی هزینه تمام شده تولید گندم برای کشاورز بالا رفته و دولت مجبور به افزایش قیمت خرید تضمینی شد و از طرف دیگر در مورد لبنیات هم همین اتفاق افتاد و گران شدن نهاده‌های تولید در بخش دامی، بالا رفتن هزینه تولید شیر را برای دامداران رقم زد.

افزایش قیمت طی چند سال گذشته همواره در اقتصاد ایران خودنمایی ‌کرده است. گاهی در پی افزایش بهای سوخت، به خصوص بنزین، این اتفاق در دیگر کالا‌ها خود را نشان داد و گاه به دلیل گران شدن مواد اولیه وارداتی و تولیدی. همان‌گونه که در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دیده شد، با وجودی که رسماً در بیشتر کالاهای اساسی و مصرفی ضروری مردم افزایش تا 20 درصدی قیمت و بلکه بیشتر اتفاق افتاد، اما مردم تلاش کردند با پذیرش این قانون که در ‌‌نهایت به امید اینکه به رفاه منجر شود، با گرانی کنار آیند.

این روز‌ها که فصل دوم سال نیز آغاز شده است و بر اساس مجوز مجلس، دولت در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست، برخی اقلام مصرفی با افزایش بها روبه‌رو شده‌اند. شیر یکی از این اقلام است که ابتدا از سوی دامداران با افزایش قیمت مواجه شد و بعد تولیدکنندگان و کارخانجات لبنی به بالا بردن بهای محصولات خود اقدام کردند که با رایزنی‌های مختلف مقرر شد که همه دست نگه دارند و تا اطلاع ثانونی به قیمت‌های اسفند 90 بازگردند.

* پای نان هم به میان آمد

اما طولی نکشید که یک افزایش قیمت دیگر، واکنش‌های جدیدی را سبب شد و  نگرانی عمومی را ایجاد کرد؛ به طوری که واکنش برخی از مسئولان مانند رئیس مجلس و مراجع را نیز در پی داشته و آن، افزایش بهای نان است. شاید به این دلیل که نان همواره نقشی سمبلیک در اقتصاد کشور و وضع معیشتی مردم داشته است.

دلیل افزایش رسمی نرخ نان، افزایش هزینه تولید اعلام شده و دولت برای جبران حداقلی این موضوع نفری 28 هزار تومان را برای جبران چندماهه این افزایش به‌صورت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. کم یا زیاد بودن افزایش و یارانه نقدی اکنون مورد بحث نیست، بلکه واکنشی است که این روز‌ها به شکل پیامکی دست به دست می‌شود و طلب می‌کند که برای چند روز هم که شده مردم از خرید نان و شیر خودداری کنند!

فرماندار کلانشهر اهواز، با اشاره به قیمت‌های جدید نان می‌گوید: بر این اساس، قیمت هر قرص نان لواش در اهواز 125 تومان، تافتون 140 تومان و سنگک بدون کنجد 500 تومان تعیین شده است.

عبدالعزیز فدعمی می‌افزاید: همچنین قیمت هر قرص نان بربری در اهواز 300 تومان، نان لواش نیمه اتوماتیک 90 تومان و انواع نان حجیم هر قرص 300 تومان است.

فرماندار اهواز ادامه می‌دهد: همزمان با افزایش قیمت نان بر ارتقاء کیفیت نان هم تأکید داریم و از مردم درخواست می‌شود در صورت هرگونه تخلف موارد را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات اطلاع دهند.

* حرف زور؛ پول زور

برخورد سلیقه‌ای فروشندگان و افزایش قیمت خودسرانه از سوی آن‌ها یکی از گله‌های شهروندان است و آن‌ها مدام از این‌که هر فروشنده یک نرخ برای خود تعیین می‌کند، ناراضی هستند.

فریده غافلی درباره گرانی نان می‌گوید: نان را با قیمت 160 تومان از نانوایی محله خریدم در حالی که نرخ مصوب جدید این نان 140 تومان است؛ وقتی به نانوا درباره قیمت نان اعتراض کردم، نانوا با لحن زورگویانه‌ای جوابم را این‌گونه داد: «می‌خوای بخر می‌خوای نخر، قیمت همینه».

خانم دیگری در این باره می‌گوید: تا چند روز پیش نرخ نان 110 تومان بود اما الان 140 تومان شده و نانوا برای 28 قرص نان 4000 تومان از من گرفت؛ فکر می‌کنم کم‌کم با این قیمت‌ها باید نان را از سفره‌ام حذف کنم.

*هشدارهای همیشگی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت خوزستان در خصوص گرانی و گران‌فروشی، می‌گوید: این سازمان به‌منظور مبارزه با گران‌فروشی در بازار از ظرفیت کامل بازرسان و نیروهای خود استفاده می‌کند و در بعضی مواقع برای نظارت بیشتر بر بازار حتی از کادر اداری خود نیز در طرح‌های نظارتی بهره می‌گیریم. اگر چه نیروهای ما هم‌اکنون پاسخگوی حجم وسیع اصناف هستند اما اگر نیروهای بازرسی بیشتر باشد نظارت و کنترل بر بازار بیشتر خواهد بود.

ابوالقاسم کوره‌چینی بیان می‌کند: افزایش قیمت نهاده‌های تولید یکی از دلایل گرانی است و روال طبیعی خود را دارد و عوامل مختلفی در آن دخیل است. اما از نظر سازمان اگر دو کالای مشابه و با مشخصات یکسان در دو واحد صنفی با قیمت متفاوتی عرضه شود، فروشنده‌ای که قیمت را افزایش داده، مرتکب تخلف گران‌فروشی شده است.

او می‌افزاید: شهروندان باید به محض مشاهده تخلفات گران‌فروشی یا کم‌فروشی اصناف در بازار، سریعاً موضوع را به بازرسان اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

کوره‌چینی با تاکید بر لزوم ثبات قیمت کالا‌ها پس از افزایش قیمت و با بیان این‌که این روز‌ها عمده تخلفات بازار شامل گران‌فروشی و درج نشدن قیمت است، به اصناف و کسبه هشدار می دهد: هیچ کالایی را بالا‌تر از قیمت مصوب نفروشند و کم‌فروشی نکنند.

* بخریم یا نخریم!

از هر طرف بخوانیش نان است و حذف کردن آن از سبد غذایی، کاری است بس دشوار! به هر حال در این سه روز باید گفت: اَلا شاطر! حلالم کن که دیگر؛ نمی‌بینی مرا در نانوایی! ‏ اما از نگاهی دیگر، راهی نیست جز اینکه مثل همه جای دنیا، زمانی که کالایی گران می‌شود، با حساب و کتاب جیب خود و اولویت‌بندی یا نخریم یا کم بخریم.

در ایران هم می‌تواند این اتفاق بیفتد و مردم به جای خرید چهار نان که نصف آن به نان خشک تبدیل می‌شود کمتر بخرند و کیفیت بالا‌تر را از فروشندگان و دولت خواستار باشند. فراموش نباید کرد تا چندی پیش قیمت نان چنان غیرواقعی و حمایت‌شده بود که برخی خبرهای تلخ حاکی از آن بود که در مواقعی دامداران با خرید نان انبوه از نانوایی‌ها و خشک کردن آن‌ها، جایگزین علوفه‌ای با قیمت کمتر را برای دام‌هایشان یافته‌اند.

................................

گزارش از ایناس عبدالخان

................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول