اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

واکنش کرزی به گزارش اهانت‌آمیز "آکادمی علوم افغانستان"

خبرگزاری فارس: حامد کرزی با صدور فرمانی چهار تن از مسئولان ارشد آکادمی علوم افغانستان را به دلیل آن که در گزارش منتشر شده خود به قوم "هزاره" توهین کرده بودند، از کار برکنار کرد.

واکنش کرزی به گزارش اهانت‌آمیز "آکادمی علوم افغانستان"

به گزارش فارس، حامد کرزی در نشست قضایی افغانستان، موضوع انتشار و چاپ کتاب "اطلس آتنوگرافی اقوام ساکن افغانستان"را که در آن به قوم هزاره توهین صورت گرفته است، مورد بحث و بررسی قرار داد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست که عصر روز سه‌شنبه در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، پس از بررسی این موضوع، حامد کرزی چهار تن از اعضای آکادمی علوم افغانستان را از وظایف‌شان برکنار کرد.

حامد کرزی، در این نشست گفت: اطلس آتنو گرافی اقوام ساکن افغانستان که به نام علم و تحقیق نوشته شده است، توهین به تمام ملت و اقوام افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان به دادستانی کل دستور داد که از روز چهارشنبه تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کند.

براساس این گزارش، "عبدالباری راشد" رئیس آکادمی علوم افغانستان، "سید محمد امین مجاهد" منشی آکادمی علوم، "عبدالحکیم صافی" رئیس مرکز علوم اجتماعی و "نصرالله سوبمن" معاون علوم انسانی به خاطر بی‌حرمتی به قوم هزاره در کتاب اطلس اتنو گرافی اقوام ساکن افغانستان، به تاسی از فقره 13 ماده 64 قانون اساسی، از کار برکنار شده‌اند.

در این نشست تصمیم گرفته شد تا دادستانی کل افغانستان، کسانی را که به نام علم و تحقیق، اطلس اتنوگرافی اقوام ساکن افغانستان را چاپ کرده و در آن به قوم هزاره افغانستان توهین نموده‌اند، به پنجه قانون بسپارد.

در کتاب اطلس آتنوگرافی اقوام ساکن افغانستان، که به تازگی با هزینه هزاران دلار به چاپ رسیده است، صفت‌های ناپسندی به قوم هزاره نسبت داده شده است که این موضوع باعث واکنش شدید کارشناسان و رهبران سیاسی شد.

"محمد محقق" عضو ارشد "جبهه ملی" و رهبر حزب "وحدت اسلامی مردم" افغانستان 2 روز پیش در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری این کشور، اظهار داشت: در کتاب اطلس آتنوگرامی اقوام ساکن افغانستان، هزاره‏ها، دروغگو، لجوج، کینه توز، زشت‌خو و مغول معرفی شده اند.

وی افزود: این مسائل همه نشان‌دهنده این است که نویسندگان این کتاب در تلاش برافروختن جنگ داخلی در افغانستان هستند.

محقق خاطرنشان کرد: نمی‌دانم هدف حامد کرزی از چاپ چنین کتابی چیست؟ آیا در صدد استحکام وحدت ملی است و یا خواستار تکه کردن وحدت ملی؟

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، با بیان اینکه نویسندگان این کتاب باید به جرم توهین به ملت افغانستان، مورد پیگرد قرار بگیرند، گفت: خواسته ما از دولت این است که آکادمی علوم افغانستان منحل شده و برای نوشتن چنین کتابی، باید ترکیبی از اندیشمندان تمام اقوام افغانستان کنار هم آیند، نه عده‌ای که در صدد تصفیه حساب با یک قوم هستند.

وی همچنین با اشاره به چاپ کتاب "دانشنامه آریانا" توسط آکادمی علوم افغانستان که در آن درصدی اقوام این کشور مشخص شده است، تصریح کرد: من تقسیم بندی درصدی اقوام ساکن در افغانستان را که در آن هزاره ها 9 درصد، تاجیک‌ها 12٫25 درصد، ازبک‌ها 6 درصد و 70 درصد متباقی را پشتون‏ها تشکیل می‌دهند، نوعی نفاق‌افکنی می‌دانم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول