اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس "شورای عالی صلح" افغانستان:

رهنمودهای دینی علما راهی برای ایجاد صلح در افغانستان است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای عالی صلح افغانستان با بیان این که در چند دهه گذشته، ملت افغانستان از نعمت صلح، ثبات و امنیت پایدار محروم بوده‌اند، خاطرنشان کرد که رهنمودهای دینی علما راهی برای ایجاد صلح در افغانستان است.

رهنمودهای دینی علما راهی برای ایجاد صلح در افغانستان است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "جمهور" افغانستان، "صلاح‌ الدین ربانی" در دومین کنفرانس بین‌المللی همکاری اسلامی برای صلح در افغانستان که به مدت 3 روز در کابل برگزار شده است، اظهار داشت: علمای دینی نقش مهمی در تأمین صلح افغانستان دارند و می‌توانند با رهنمودهای اسلامی‌شان مردم را برای ایجاد صلح بسیج کنند.

رئیس شورای عالی صلح با بیان این که جنگ، ناامنی و پیامدهای ناشی از آن در چند دهه گذشته، ملت افغانستان را از نعمت صلح، ثبات و امنیت پایدار محروم ساخته است، گفت: این خود مانع بزرگی برای پیشرفت این کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی در ادامه گفت: تداوم جنگ موانع و مشکلات متعددی را برای مردم افغانستان به وجود آورده است اما هنوز به کارگیری، انسجام و مدیریت موثر ظرفیت‌های موجود می‌تواند، افغانستان را به یک صلح پایدار برساند.

وی ادامه داد: وجود یک روند فراگیر، جامع و کارا که برخاسته از اراده مردم و مدافع حقوق و نظر آنان باشد، مهمترین ظرفیت برای پذیرش صلح است که شورای عالی صلح در افغانستان نماد بارز آن است.

ربانی اظهار داشت: زمانی تلاش‌های شورای عالی صلح به ثمر می‌رسد که حمایت دولت، نهادهای مدنی، مردم، جوانان و علمای افغانستان را به همراه داشته باشد.

دخالت کشورهای خارجی عامل تداوم جنگ در افغانستان است

رئیس آکادمی علوم افغانستان نیز در ادامه این مراسم  اظهار داشت: دخالت کشورهای خارجی ریشه اصلی جنگ‌های مداوم در طول تاریخ افغانستان است.

"عبدالباری راشد" با بیان این که اگر جنگ‌های مداوم در طول تاریخ افغانستان ریشه‌یابی شود، می‌بینیم که همه با دخالت، اشغالگری‌ و تجاوز دشمنان این ملت مظلوم بوده است، گفت: البته تمام این اقدامات به نحوی با مدیریت و سازماندهی غیرمستقیم جنگ افروزان جهان صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: ناامنی و عدم مصونیت فردی و جمعی در افغانستان، هرگز ریشه قومی، زبانی و مذهبی نداشته است و امروز هم نا آرامی‌ها در افغانستان در تمام ابعاد به دشمنان مکار این کشور برمی‌گردد.

جنگ، خشونت و آدم کشی خصیصه فرهنگ‌های استبدادی است

رئیس آکادمی علوم افغانستان با اشاره به این که جنگ، خشونت و آدم کشی‌ خصیصه فرهنگ‌های استبدادی و استعماری است، افزود: موضوع صلح در افغانستان با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی همراه است که باید این موضوع را با دقت و ژرف اندیشی بیشتر مورد بررسی قرار داد.

راشد خاطر نشان کرد: عدم وجود جبهه‌های جنگی یکی از مشکلات فراروی صلح در افغانستان است که دولت در این رابطه علیه هیچ گروه، قوم و طایفه‌ای اعلام جنگ نکرده است.

وی ادامه داد: روند صلح در افغانستان فضای مبهمی دارد و هیچ کس نمی‌داند آنچه به نام انتحاری، انفجار و القاعده از آن نام برده می‌شود چه کسانی هستند و چه ادعایی دارند.

گفتنی است، کنفرانس بین‌المللی همکاری اسلامی برای صلح در افغانستان از امروز به مدت 3 روز در شهر کابل و با حضور نمایندگان 5 کشور مصر، تاجیکستان، پاکستان، هند و مسلمانان مقیم آمریکا برگزار شد.

کنفرانس بین‌المللی همکاری اسلامی برای صلح در افغانستان، سیاسی و دولتی نیست و به ابتکار نهادهای مدنی افغانستان، آکادمی علوم این کشور و دانشگاه کابل با هدف مشارکت عمومی در گفتمان صلح و شرکت مردم در پروسه صلح برگزار شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول