اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری هرمزگان خبر داد

نگه‌داری 270 نفر محکوم به اعدام در زندان‌های هرمزگان/ اعدام 29 نفر در سال 90

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه طی سال گذشته تعداد 29 نفر در استان اعدام شده‌اند از نگه‌داری 270 نفر محکوم به اعدام دیگر در زندان‌های هرمزگان خبر داد.

نگه‌داری 270 نفر محکوم به اعدام در زندان‌های هرمزگان/ اعدام 29 نفر در سال 90

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی علیا بعد از ظهر امروز در نشست خبری که مناسبت فرارسیدن روز هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی برگزار شد،‌ اظهار داشت: روند تکامل قوة قضائیه به چهار مرحله شکل‌گیری (دوره مدیریت شهید بهشتی)، تثبیت (دوره مدیریتی آیت‌الله یزدی)، توسعه (دوره مدیریتی آیت‌الله شاهرودی) و شکوفایی (دوران مدیریت آیت‌الله لاریجانی) تعریف و شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه، عمده سیاست دادگستری در امور قضایی، جلوگیری از اطاله روند دادرسی‌هاست، اضافه کرد: طی سال 90 میانگین اوقات رسیدگی به پرونده‌ها برابر با 75 روز بود که این رقم طی دو ماهه سال‌ جاری به رقم 60 روز کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان هم‌چنین یادآور شد: فعال‌سازی شوراهای حل اختلاف علاوه بر کاهش رقم ورود پرونده‌ها به دادگاه‌های استان، سبب تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها نیز شده است.

علیا ادامه داد: در سال 90 تعداد 58 هزار و 574 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفته است که از این تعداد 15 هزار و 180 مورد با مصالحه رفع و فصل شده است.

وی افزود: هم‌چنین طی سال مذکور تعداد 60 هزار و 357 پرونده نیز به دادگاه‌های استان وارد شده است که از این تعداد 55 هزار و 747 مورد مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها و شورا‌های حل اختلاف درمی‌یابیم که در صورت عدم وجود این شوراها، دادگاه‌ها با چه حجمی از پرونده‌ها رو به رو می‌شدند.

علیا در ادامه یادآور شد: طی دو ماهه نخست سال ‌جاری نیز تعداد فقره پرونده وارده و مختومه در شوراهای حل اختلاف استان به ترتیب برابر با 10 هزار و 361 و 10 هزار و 66 مورد است.

وی افزود: هم‌چنین در آمار دو ماهه سال جاری 2 هزار و 887 فقره از تعداد پرونده‌های مختومه در شوراهای حل اختلاف به وسیله مصالحه مختومه شده است.

این مقام عالی قضایی در هرمزگان گفت: میزان پرونده‌های وارده به دادگاه‌های استان نیز در دو ماهه سال 90 برابر با 9 هزار و 616 فقره بوده است که از این تعداد 8 هزار و 755 مورد مختومه شده است که این روند در دو ماهه سال 91 برابر با 9 هزار و 83 فقره برای پرونده‌های وارده و 8 هزار و 790 مورد برای پرونده‌های مختومه است.

علیا از رشد 67 درصدی میزان ورود پرونده‌ها به دادسراهای هرمزگان در دو ماهه سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: طی دو ماهه سال 90 طبق‌ آمار موجود تعداد تعداد 10 هزار و 270 فقره پرونده و طی همین زمان در سال 91 تعداد 18 هزار و 888 فقره پرونده به دادسراهای استان وارد شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هرمزگان طی شش ماهه نخست سال 90 از حیث "جرم‌خیزی" در جایگاه 26 کشوری قرار دارد، افزود: در این بخش استان گلستان در رده نخست استان‌های جرم‌خیز قرار دارد.

این مقام قضایی اضافه کرد: طبق آمار موجود طی مدت مذکور به ازاری هر 10 هزار فرد ساکن استان هرمزگان تعداد 207.1 فقره پرونده در بخش‌های قضایی تشکیل شده است.

وی افزود: هرمزگان از حیث تعداد زندانیان نیز در رده هفتم کشوری قرار دارد که این نشانگر سنگین‌تر بودن جرم‌ها در این استان می‌باشد که این امر ریشه در قاچاق مواد مخدر و جرم‌های مربوطه دارد.

به گفته علیا در این جدول خراسان‌جنوبی در رده نخست قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای حکم اعدام تعداد 29 نفر در استان طی سال 90 خبر داد و گفت: از این تعداد 25 نفر مجرم و متهم به جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر و تعداد باقی مانده نیز قصاص شده‌اند، این در حالی است که طی سال 89 نیز 21 نفر در استان اعدام شده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد 270 نفر محکوم به حکم اعدام در زندان‌های استان نگه‌داری می‌شوند که اغلب آنها قاچاقچیان مواد مخدر هستند و حکم تعدادی از آنها مربوط به قصاص است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول