اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس:

وضعیت آب‌های زیرزمینی فارس نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی فارس نگران‌کننده است.

وضعیت آب‌های زیرزمینی فارس نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمیدرضا دهقانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: اگر زمانی کشت برنج، ذرت و یونجه برای فارس افتخار بود، امروز باید با تغییر الگوی کشت، وضعیت آب‌های زیرزمینی را از بحران و نگرانی خارج کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه وضعیت آب‌های زیرزمینی فارس نگران‌کننده است، ادامه داد: کشت برنج به دشت‌های فارس صدمات بسیاری می‌زند و از آنجا که این کشت اقتصادی نیست و هزینه آب بسیار بیشتر از هزینه برنج بوده بهتر است کشاورزان در کشت این محصول تجدید‌نظر کنند.

وی گفت: از آنجا که کشور ما بزرگ‌ترین واردکننده دانه‌های روغنی در سطح خاورمیانه بوده، بهتر است با تغییر الگوی کشت به این سمت و سو روی آوریم و از کشت یونجه و برنج خودداری کنیم.

دهقانی تصریح کرد: کشاورز اگر بداند با چه سرعتی منابع ثروت خدادادی را بر باد می‌دهد، به یقین از کشت برنج خودداری می‌کند.

وی با اشاره به تنوع کشت و اقلیم استان فارس برای کشت‌های متنوع اضافه کرد: با کشت‌های جایگزین می‌توانیم اقتصاد کشاورزی را توسعه داده و از هدر دادن منابع آب نیز جلوگیری کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به میزان کف‌شکنی‌های صورت گرفته در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته 600 کیلومتر کف‌شکنی در کشور صورت گرفته که بیش از یک ‌سوم این کف‌شکنی‌ها در فارس انجام شده است.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به پروژه‌های آب منطقه‌ای این استان تصریح کرد: در سال 89 قریب به 181 میلیارد تومان اعتبار برای آب منطقه‌ای این استان مورد تصویب قرار گرفت که از این رقم 125 میلیارد تومان اختصاص یافته و هزینه شده است.

دهقانی گفت: در سال 90 اعتبار کل طرح‌های آب منطقه‌ای فارس بالغ بر 249 میلیارد تومان بود که از این میزان حدود  176 میلیارد تومان اختصاص داده شد.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر 160 میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده، اجازه فروش 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت را داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده اعتبارات صرف طرح‌های مهر ماندگار می‌شود، گفت: در آب منطقه‌ای استان فارس 13 طرح جزو طرح‌های مهر ماندگار است.

وی با اشاره به طرح‌های عمرانی در دست اجرای سازمان آب منطقه‌ای استان فارس خاطرنشان کرد: به منظور آغاز عملیات اجرایی سد تنگ سرخ شیراز در حال انتخاب پیمانکار هستیم که این مهم تا 10 تیر‌ماه امسال محقق می‌شود.

وی ادامه داد: با احداث سد تنگ سرخ از سیلاب‌های غرب جلوگیری شده و مخزنی طبیعی و مکانی تفریحی و گردشگری برای شهروندان ایجاد می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: سد تنگ سرخ با مشارکت 50 درصدی شهرداری شیراز عملیات اجرایی خود را آغاز می‌کند.

وی آبرسانی به شهرستان‌های فسا و استهبان را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا اعلام کرد و افزود: در بودجه سال 91 اعتبارات لازم به منظور آبرسانی از سد رودبال به شهرستان‌های فسا و استهبان لحاظ شده که عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

دهقانی عملیات آبرسانی به ارسنجان و سعادت‌شهر را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا معرفی کرد.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی در سال جاری خاطرنشان کرد: در سال جاری تا امروز 306 میلی‌متر بارندگی در قسمت‌های مرکز، غرب و شمال فارس صورت گرفته که با توجه به کمبود بارندگی در جنوب و شرق این استان حدود 17 درصد نسبت به میانگین بلند‌مدت بارندگی کاهش داریم.

وی با اشاره به خشکسالی که از سال 86 استان فارس با آن مواجه شده است، اظهار داشت: با اعمال خشکسالی‌ها، متوسط بارندگی در این استان از 330 میلی‌متر به 307 میلی‌متر کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: در شرایط نرمال مصرف آب در این استان 10 میلیارد مترمکعب است که 75 درصد آن از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف آب زیرزمینی کشور 56 میلیارد مترمکعب است که از این میزان 8میلیارد متر مکعب از دشت‌های فارس برداشت می‌شود که این امر به صلاح فارس نیست.

دهقانی اضافه کرد: از منابع آب این استان 95 درصد صرف کشاورزی، چهار درصد آب شرب و یک ‌و نیم درصد برای صنعت استفاده می‌شود که در این زمینه مصرف آب ما در صنعت از نرم کشور پایین‌تر است و این امر نشان از فاصله بسیار با صنعتی‌شدن دارد.

وی با اشاره به منابع آب سدها تصریح کرد: در سال جاری در حوزه بختگان بارندگی مناسب‌تری داشتیم و در مورد حجم آب سد درودزن نیز پس از آبیاری حدود 60 هزار هکتار اراضی پایین سد، 488 میلیون متر مکعب آب باقی ماند که در مقایسه با سال گذشته با رشد 147 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سد ملاصدرا با کاهش حجم آب نسبت به سال گذشته مواجه بودیم، ادامه داد: در سد سلمان فارسی با افزایش میزان حجم آب نسبت به سال گذشته مواجه هستیم اما در حوزه سد سیوند خشکسالی حاکم است.

به گفته دهقانی در سد تنگاب فیروزآباد 17 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که نسبت به گذشته با افزایش حجم آب همراه است.

وی در ادامه با اشاره به آبرسانی از سد درودزن به دریاچه بختگان گفت: در سال جاری حدود 47 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای دریاچه بختگان رها کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در بخش دیگری از سخنان خود از طرح توسعه کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: با توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در فارس می‌توان علاوه بر افزایش اشتغال‌زایی از مصرف بی‌رویه آب نیز جلوگیری کرد.

وی در پایان گفت: در سال گذشته 100 میلیون مترمکعب آب از سدها به صنایع بزرگ این استان اختصاص داده شد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول