اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد

حضور علمای اخلاق در همه عرصه‌ها / تحدید نسل به صلاح مملکت نیست

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: برای کنترل احساسات انسانی، وجود علمای اخلاق در همه عرصه‌های زندگی ضروری به نظر می‌رسد.

حضور علمای اخلاق در همه عرصه‌ها / تحدید نسل به صلاح مملکت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی یکشنبه‌ شب در دیدار با گروهی از شرکت‌کنندگان طرح معرفت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حسینیه امام صادق (ع) قم اظهار کرد: تعریف انسان از نظر فیلسوفان، موجودی متفکر یا به عبارتی حیوان ناطق است.

وی افزود: از نظر فلاسفه بشر تنها در حوزه تفکر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد به طوریکه آنها انسان را حیوانی دارای عقل، منطق و تفکر می‌دانند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات قرآن گفت: آیات و روایات بسیاری در خصوص ارزش تفکر و بالاتر بودن ارزش آن نسبت به سال‌ها عبادت وجود دارد.

وی ادامه داد: از دیدگاهی دیگر رویکرد فلسفه به بشر ناقص است زیرا نیمه دیگر انسان شامل غرایز و فطرت بوده و تعریف فلاسفه تنها ناظر به بخشی از آدمی است.

سبحانی با بیان اینکه هر انسان دارای فطرت و غرایزی چون خداپرستی و عدالت‌دوستی است بیان کرد: تمایلاتی چون خودخواهی، خودپسندی و دیگر غرایز در همه انسان‌ها وجود دارد زیرا تمام آنها در ژن‌های انسانی وجود داشته و در نطفه آدمی آمیخته شده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: انسان کامل کسی است که به عقل و تفکر در کنار غرایز خود اهمیت دهد و در واقع احساسات را مدنظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه غرایز آدمی در حد خود مطلوب هستند، گفت: برای کنترل احساسات انسانی، وجود علمای اخلاق در همه عرصه‌های زندگی ضروری است.

سبحانی بیان کرد: اساتید انسان‌شناسی باید دو بخش تفکر و اخلاق را مورد توجه قرار دهند ضمن اینکه دانشمندان اخلاقی نیز کار رهبری خواسته‌های آدمی را انجام می‌دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه خداخواهی خصلتی است که درون همه انسان‌ها وجود دارد عنوان کرد: این احساس جنبه آموزشی نداشته و کسی این غریزه را به انسان یاد نداده است زیرا خصلتی خودجوش محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر وجود متفکران و مخترعان در جامعه اسلامی گفت: در کنار این مباحث، اخلاق نیز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

سبحانی با اشاره به نگارش کتاب «اخلاق پزشکی» در دوران قبل از انقلاب و ناقص بودن آن خاطر نشان کرد: پس از انقلاب این کتاب تصحیح و کامل شده است و اکنون پزشکان و دانشجویان پزشکی باید مباحث موجود در آن را به کار بندند.

این مرجع تقلید ادامه داد: بدبینی به خداوند جایز نیست و در شرایط کنونی نیز تحدید نسل خلاف شرع و گناه است.

وی افزود: پزشکان نباید تحدید نسل را ترویج کنند زیرا این کار به صلاح مملکت نیست و نابغه‌ها در میان همین جمعیت زیاد پیدا می‌شوند.

سبحانی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مورد امکانات کشور و کافی بودن آن برای بیش از 150 میلیون نفر تصریح کرد: باید به تکثیر نسل توجه داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر توسعه آموزش و پرورش و بهداشت در سطح جامعه اظهار کرد: اداره جامعه همت لازم را می‌طلبد و در صورت وجود آن همه مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت زیاد کشور چین و اداره این جمعیت گفت: مردم ایران نیز باید کار و فعالیت خود را بیشتر کنند زیرا تمام ارکان جامعه در ارتباط با یکدیگر هستند.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول