اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس شورای شهر گناباد:

حفر چاه‌های عمیق در گناباد سبب کاهش آبدهی قنات‌ها شده است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس شورای شهر گناباد گفت: در چند دهه اخیر آسیب‌هایی به قنوات گناباد وارد شده و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق سبب افت میزان آبدهی این قنوات شده است.

حفر چاه‌های عمیق در گناباد سبب کاهش آبدهی قنات‌ها شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، هادی رفیع صبح امروز در پاسخ به خبرنگار فارس در گناباد اظهار داشت: شکل‌گیری سابقه تمدنی در گناباد با توجه به شرایط اقلیمی که از قدیم این منطقه خشک و نیمه خشک بوده و هیچ رودخانه دائمی در این منطقه وجود نداشته و ندارد و آب منطقه از قنوات تامین می‌شود به سابقه حفر قنات در این شهرستان برمی‌گردد.

وی افزود: قنات مظهر تمام و کمال پیشرفت علوم عملی و فناوری و تکنولوژی چندین هزار ساله بشر است بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم در ساخت یک قنات بیشتر از علوم متعدد کمک گرفته‌اند.

نایب رئیس شورای شهر گناباد در ادامه گفت: برای حفر قنات، تقریباً تمام علومی که امروز به علوم زمین معروف شده‌اند شامل زمین‌شناسی، توپوگرافی، آب‌شناسی، شناخت سفره‌های آب زیرزمینی، پوشش‌های گیاهی لازم است.

وی ادامه داد: برای حفر قنات تخصص‌های خاص مهندسی، معماری، حفاری، مکانیک، آهنگری، نجاری، دباغی، ریسندگی و بافندگی به بهترین شکل لازم است و زمان‌شناسی، وقت‌شناسی، نجوم و ستاره‌شناسی در اجرای قنات به کمال می‌رسد.

نایب رئیس شورای شهر گناباد با بیان اینکه تمدن گناباد حول قنات شکل می‌‌گیرد، افزود: ایجاد و حفر یک قنات به عظمت قنات قصبه احتیاج به نیروی انسانی ماهر، منابع مالی و ساختار اجتماعی و سیاسی معینی است.

رفیع افزود: قنات منشأ بسیاری از قوانین شرعی، عرفی و بسیاری از اعتقادات مردم بوده و کم‌ترین قناتی در کشور و منطقه وجود دارد که بخشی از آن وقف نباشد به طوری که بیش از یک سوم قنات قصبه شهر وقف است.

نایب رئیس شورای شهر گناباد در مورد مشکلات عمده قنات‌ها در گناباد گفت: در چند دهه اخیر آسیب‌هایی به قنوات گناباد وارد شده و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق سبب افت میزان آبدهی این قنوات شده است.

وی افزود: قنوات گناباد به دلیل عدم لایروبی به علت توان مالی محدود مردم و هم‌چنین خرده‌مالک بودن آنها دچار مشکلات عمده‌ای شده که حمایت‌های دولت را می‌طلبد.

رفیع بیان داشت: با کمک‌های دولتی و مردمی یکی از قنات‌های گناباد که در چندین سال گذشته مسدود بوده است باز شده و به جریان افتاد اما نیازمند هزینه بیشتر برای رسیدن به آبدهی قبل است.

نایب رئیس شورای شهر گناباد گفت: قنات رهن یکی از قنات‌های فعال شهرستان گناباد است و در حال حاضر 25 لیتر در ثانیه آب دارد و بیش از 350 نفر مالک در آن سهم دارند.

رفیع افزود: این قنات دو شاخه زیبد و شاخه روچی دارد و عمق مادر چاه آن از 250 متر می‌گذر و، آب 27 کیلومتر درون زمین حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در قنات روستای رهن کارهایی انجام شده که با توجه به هزینه زیاد و خشک‌سالی‌های اخیر نیازمند کمک جدی دولت است.

نایب رئیس شورای شهر گناباد تصریح کرد: لایروبی قنوات و اختصاص اعتبارات لازم برای این امر درخواست جدی مردم شهرستان از دولت و مسئولان مربوطه است چرا که مردم شهرستان به دلیل خشک‌سالی‌های پی در پی توان مالی هزینه کردن برای این امر را ندارند و در صورتی که این قنات‌ها خشک شوند زندگی مردم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: به جای اینکه با هزینه‌های سنگین‌تر آب را از جاهای دیگر منتقل کنیم می‌توان با هزینه کم‌تر و احیای قنوات این کار را انجام داد.

رفیع ادامه داد: اختصاص اعتبارات لازم برای طرح بزرگ و ملی آبخیزداری سیاه‌کوه درخواست مهم دیگری است که اگر انجام شود سبب افزایش میزان ذخیره آب‌های زیرزمینی و افزایش آبدهی قنوات و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح آبخیزداری سیاه‌کوه کددار شده و ردیف اعتباری گرفته که نیاز به اختصاص اعتبار دارد.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول