اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های فارس اعلام کرد

توجه به "حمل و نقل جاده‌ای" در ‌مرحله دوم تحول اقتصادی‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های فارس با تاکید بر واگذاری امور تصدی‌گرایانه به بخش غیردولتی، گفت: در اجرای طرح دوم تحول اقتصادی دولت، بخش حمل و نقل جاده‌ای محور اصلی است.

توجه به "حمل و نقل جاده‌ای" در ‌مرحله دوم تحول اقتصادی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس، احمد خواست‌خدایی در دومین همایش سراسری تشکل‌های صنفی کارفرمائی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای کشور که در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: از آنجا که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی و سنجش توسعه اقتصادی اجتماعی کشور اهمیت جایگاه شریان حیاتی حمل و نقل محسوب می‌شود، تحقق اهداف مهمی از برنامه پنج‌ساله پنجم در گرو توجه هرچه بیشتر به فعالیت‌های این بخش با رویکرد به افزایش سطح بهره‌وری از طریق اصلاح ساختارهای موجود و مقررات حاکم بر بخش حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به این که استان فارس به لحاظ سطح پراکندگی و وسعت جغرافیائی با داشتن 29 فرمانداری دارای ویژگی‌هایی در جا به جایی انواع محصولات صنعتی معدنی و کشاورزی است گفت: فعالیت بیش از 57 هزار انواع وسیله نقلیه باری (11درصد کشور) و 67 هزار راننده حرفه‌ای حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر (شامل 57 هزار راننده بخش حمل و نقل کالا و 10 هزار راننده بخش حمل و نقل مسافر) نشانه‌های کوچکی از اهمیت جایگاه این استان در حوزه فعالیت‌ها و عملکرد و در مجموع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 120 هزار نفر در حمل و نقل جاده‌ای فارس است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های فارس همچنین با اشاره به این که 212 شرکت حمل و نقل کالا زیر پوشش یک کانون استانی متشکل از 13 انجمن صنفی کارفرمائی شهرستان‌ها قرار دارد، افزود: لازم است انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بیش از بیش با قوانین و مقررات حاکم در این بخش آشنایی داشته و با برنامه‌ریزی مناسب زمینه‌های سرمایه‌گذاری موثر به‌ویژه در امر نوسازی ناوگان شرایط اشتغال‌زایی پایدار را فراهم کنند.

وی توجه هرچه بیشتر به حقوق رانندگان و تلاش در راستای ایجاد یک بستر مناسب در دریافت خواسته‌ها و نقطه نظرات آنان از طریق انجمن‌های زیر پوشش را از جمله عوامل مهم در ارتقای سطح جایگاه فعالیت‌های تشکل‌های صنفی کارفرمائی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد و گفت: باید در راستای ایجاد یک نظام مدیریت منسجم در این حوزه تلاش مضاعف کرد.

در این همایش رئیس کانون کارفرمائی حمل و نقل جاده‌ای کشور طی سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های استانی تصریح کرد: همایش حاضر سی‌امین همایش سراسری و دومین آن در سال جاری است که با هدف ایجاد روحیه همدلی و همکاری، بررسی موقعیت، معضلات و مشکلات موجود و اصلاح بهینه امور حمل و نقل جاده‌ای کالا برگزار می‌شود.

حسین احمدی‌زاده تشکل‌های صنفی کارفرمائی را بازوان اجرایی فکری دولت در حوزه فعالیت‌های حمل و نقلی دانست که تاکنون قدم‌های موثری از جمله تحقق اهداف برنامه اول طرح تحول اقتصادی (هدفمندسازی یارانه‌ها) برداشته است.

وی در ادامه با اعلام آمادگی بخش حمل و نقل جاده‌ای کالای کشور در اجرای مرحله دوم طرح تحول اقتصادی گفت: لازم است متولیان امر به مجموعه پیشنهادی شامل موضوعات مختلف از جمله نقاط ضعف و مشکلات موجود در اجرای مرحله نخست طرح توجه ویژه کنند.

این مسئول سیاست‌های کانون کشوری را بر پایه اصلی تعامل، همدلی و همراهی با تمام بخش‌های اقتصادی خصوصی و دولتی از جمله تشکل‌های صنفی رانندگان اعلام کرد و ادامه داد: شرکت‌ها و رانندگان دو پایه اصلی و لازم و ملزوم حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شوند و ما مانند گذشته در راستای تحقق درخواست‌های رانندگان زحمتکش با اولویت و کارشناسانه اقدام می‌کنیم.

وی تحقق طرح بیمه‌های عمر و تکمیلی رانندگان را از افتخارات انجام شده توسط تشکل‌های صنفی کارفرمائی حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان نیز طی ارائه مبحثی تخصصی در حوزه فعالیت‌های بخش حمل و نقل جاده‌ای با عنوان اهمیت راهکارهای عملیاتی‌شدن طرح‌های حمل و نقل بیان کرد: از نقطه نظر اقتصادی هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را بخش حمل و نقل به خود اختصاص می‌دهد که 88 درصد از آن مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است ضمن آنکه از نظر اشتغال‌زایی نیز این بخش از اشتغالزاترین و جذاب‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، از این رو با توجه به ابعاد و تاثیرات گسترده اقتصادی که صنعت حمل و نقل به عنوان یک صنعت زیربنایی و پیش‌نیاز توسعه دارا است نیازمند نگاه مسئولانه و تمام‌جانبه با هدف افزایش کارایی آن در پهنه اقتصاد کشور است.

داود فهندژ سعدی با اشاره به این که یکی از معضلات موجود بخش حمل و نقل جاده‌ای در شرایط کنونی این است که تعدادی از کارخانجات و مراکز عمده تولیدی و خدمات بازرگانی، خود به عنوان متصدیان حمل بار محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی بار در سراسر کشور با برنامه‌ریزی مناسب، از توانایی و ظرفیت جا به جایی کالاها برخوردار هستند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سمنان تلاش برای جلوگیری از تردد یک‌سرخالی ناوگان در سطح جاده‌ها را از جمله برنامه‌های در دست اقدام اعلام کرد و با اشاره به دیگر آسیب‌های موجود گفت: اقتصادی‌نبودن حمل و نقل و دیده‌نشدن جایگاه آن در تصمیمات کلان، فعالیت تعدادی از شرکت‌های ناکارآمد، نقص و به روز نبودن قوانین و مقررات و عدم توفیق مناسب در بحث نوسازی ناوگان باعث شده است که به طور مناسب از ظرفیت و توانمندی‌های حمل و نقل جاده‌ای استفاده نشده به گونه‌ای که بیش از 20 درصد از حمل بار کشور توسط ناوگان خارجی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/‌ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول